Skip navigation

Ideekaardi loomine kaupade omaduste süsteemseks õppimiseks

Spilt1eda rühmatöö õppemeetodit kasutati kaubanduse erialal kaupade tundmaõppimisel. Õppemeetodi kasutamise eesmärk oli toetada õppijate õppimist erialaste teoreetiliste teadmiste omandamisel. Antud näite puhul õppijad õppisid ühe tooteliigi erinevaid omadusi, ehk veelgi detailsemalt, õppijad õppisid eri teesorte ja nende omadusi.

Ideekaardi meetodi rakendamisel kaupade omaduste süsteemse õppimise toetamisel tuleb esmalt kutseõpetajal valida toode ja koostada tööjuhend, mis peab sisaldama ülesande sooritamise selgeid sisulisi kriteeriume (näiteks mitu toote omaduste kategooriat peab esile tooma ja mitu küsimust iga omaduse kategooria väljaselgitamiseks tuleb sõnastada), informatsiooni kasutatavatest õppematerjalidest ja -vahenditest (paber, pliiatsid, joonistused jt) või veebikeskkondades, mida õppijad peavad kasutama. Lisaks peab tööjuhend sisaldama infot ideekaardi tegemiseks planeeritud aega ja esitlemise nõudeid.

Õppes ideekaardi rakendamisel esmalt õpetaja teeb tunni sissejuhatuse, kus selgitab õppe eesmärki ja ülesande sisu ning õpitegevuste samme ja jagab õppijatele tööjuhendid, vajalikud õppematerjalid ja –vahendid. Seejärel õpetaja suunamisel moodustatakse rühmad.

Õppimise etapis rühmades olevad õppijad esmalt tutvuvad tööjuhise, õppematerjalide ja –vahenditega. Peale seda toimub saadud info ja loetud teadmiste alusel rühmas arutelu, mis on aluseks ideekaardi tegemisel. Sellele arutelule järgneb ideekaardi loomine. Õpetaja jälgib rühmades õppijate tegevusi ja vajadusel selgitab ning suunab, kui õppijatel tekib küsimusi. Lisaks ta tuletab meelde ka järelejäänud aega, et kõik rühmad jõukasid oma tööga valmis.

Õppe viimases etapis toimub rühmade loodud ideekaartide esitlused. Esitlusele annavad tagasisidet teiste rühmade liikmed ja õpetaja, kes vajadusel korrigeerib tagasiside kaudu ka sisulisi aspekte.

Selle õppemeetodi rakendamisel antakse õppijatele aktiivne roll, kus nad ise loovad omale uut teadmist. Õppijate arvu alusel saab seda õppemeetodit rakendada kogu klassiga, rühmades, aga ka individuaalselt.

Õppemeetod aitab õppida süsteemselt teooriateadmisi ja võimaldab:

  • rakendada erinevaid lõiminguid, näiteks meeskonnatööd, suhtluspädevust
  • kasutada erinevaid veebikeskkondi ja digivahendeid, mis võimaldab toetada õppijate digipädevuste arengut; 
  • arendada ettevõtlikkuspädevust. Arendatavad pädevusvaldkonnad ja alapädevused on toodud järgnevas tabelis.
Pädevusvaldkond Alapädevus
Enesejuhtimine

Arenguuskumus

Autonoomne motivatioon

Metatunnetus

Sotsiaalsete olukordade lahendamine

Algatusvõime

Suhtlemisoksused

Koostööoskused

Väärtust loov mõtlemine ja lahenduste leidmine

Loovus

Probleemilahendusoskus

Planeerimisoskus