Skip navigation

Projektõpe teemapäeva planeerimiseks ja läbiviimiseks

Õpilaste ettevõtlikkust toetavat projektõpet rakendas kutseõpetajate meeskond toitlustuseriala teoreetilise ja praktilise lõimitud õppe läbiviimisel.

Eesmärk oli toetada restoranitöö praktiliste oskuste arendamist, sealhulgas restoranitöö planeerimise, korraldamise, aga ka toiduvalmistamise ja teenindamise ning meeskonnatöö ja juhtimisoskuste arengut.

https://drawkit.com/product/education-free-vector-illustrationsProjekti peaeesmärgiks õppijatele seati pakkuda õpperestorani klientidele positiivne külastuselamus. Õppe tulemusel suutsid õppijad kavandada ja viia õpperestoranis läbi teemapäevi, juhtida teemapäeva ettevalmistamisel ja läbiviimisel kogu õppegrupi tööd.

Strateegia rakendamiseks koostas õpetajate meeskond metoodilise materjali projekti ja hindamise läbiviimiseks (töölehed, hindamistabel). Õpetajad koostasid üldise teemapäevade ajakava, tegid kokkulepped koolis (rahastamine, töökorraldus, ülesannete jaotus õpetajate vahel).

Projekt oli igale õppijale individuaalne, kuid selle käigus tuli juhendada ja juhtida meeskonda ning koos kogu meeskonnaga (kogu õppegrupiga) tulemuseni jõuda. Õpilane leidis teema, uuris seda, koostas menüü, kalkuleeris, töötas välja tehnoloogiad, kavandas teeninduse, koostas meeskonna tööplaani jne. Õppegrupp osales kõigis individuaalselt kavandatud ja juhitud projektides alameeskondades roteeruvalt toiduvalmistamise ja/või teeninduse ülesandeid täites. Teemapäevade läbiviimisel järgnes individuaalne ja meeskonna refleksioon ja hindamine (enesehindamine, meeskonnatöö hindamine, individuaalne hindamisvestlus õpetajatega, meeskondlik hindamisvestlus õpetajatega). Õpetajad juhendasid ja tagasisidestasid kogu projekti vältel ning viisid läbi hindamise.

Selle näite puhul kasutati projektõpet koka eriala kutsekeskhariduse taseme koolipõhises õppes õppijatega. Projekti viidi läbi paralleelselt teooriaõppega. Strateegiat saab kasutada erinevate õppetasemete ning erinevate teenindusvaldkonna erialade õppes, et viia õpet läbi võimalikult töökeskkonnale sarnase õpikeskkonnas. Strateegiat on võimalik kohandada erinevate sihtrühmade sh täiskasvanud õppijate jaks ning erineva õppemahu jaoks.

Sobib meeskonnatöö ja juhtimise- või juhendamisoskuste ning erinevate võtmepädevuste (näiteks ettevõtlikkuspädevus, ettevõtluspädevus, keelepädevus, kultuuripädevus, digipädevus, info otsimise ja töötlemise pädevus, matemaatiline pädevus jne) arendamiseks, õppijate eneseanalüüsi ja enesehindamise oskuste arendamiseks.

Projektõpe motiveerib õppijaid, võimaldab neil arendada oma tugevaid külgi, areneda isiksusena. Selle näite puhul kaasab projekt kõiki õppijaid, andas sams igale õppijale vastutuse tuelmuse eest. Projekt aitab kinnistada varemõpitut ja võimaldab:

  • saada erinevaid restoranitöö kogemusi nii köögi- kui saalitööst ja juhtimisest;
  • kogeda erinevaid juhtimisstiile
  • toetada meeskonnas töötamise oskuste arengut;
  • koostöiselt ja üksteiselt õppida;
  • lõimida erinevaid teemasid, teooria- ja praktilist õpet;
  • õppijal näha tervikpilti ja saada tervikliku kogemuse
  • saada positiivseid õpikogemusi ja eduelamusi ning tunnustust;
  • saada sünergia ja väärtuse loomise kogemusi;
  • tagada töömaailmale lähedase õpikeskkonna, valmistab tõhusalt ette osalemiseks tööturul;
  • pakkuda tagasisiderohket õpikeskkonda (näiteks tagasiside õppijatele, meeskonnakaaslastelt, klientidelt, enesehinnang);
  • rakendada erinevaid lõiminguid, näiteks eri kulutuuride ja toitumistavade õpet;
  • arendada ettevõtlikkuspädevust. Arendatavad pädevusvaldkonnad ja alapädevused on toodud järgnevas tabelis.
Pädevusvaldkond Alapädevus
Enesejutimine

Arenguuskumus

Autonoomne motivatsioon

Emotsioonidega toimetulek

Metatunnetus

Sotsiaalsete olukordade lahendamine

Algatusvõime

Suhtlemisoksused

Koostööoskused

Väärtust loov mõtlemine ja lahenduste leidmine

Loovus

Probleemilahendusoskus

Planeerimisoskus

Eetilisus ja jätkusuutlikkus

Äriideede elluviimine

Keskkonna mõistmine

Ärivõimalused

Finantskirjaoskus