Õpilaste ettevõtlikkust toetavat praktikat rakendas kutseõpetaja logistika erialal teoreetilise ja praktilise lõimitud õppe läbiviimisel.
Õppemeetodi kasutamise eesmärk oli võimaldada õppijatel süsteemselt analüüsida ettevõtete teeninduse kvaliteeti. Õppe tulemusel suutsid õppijad analüüsida logistikaettevõtte teeninduse kvaliteedi näitajaid ning anda teenindusele hinnangu.
Õppemeetodi rakendamiseks koostas õpetaja õppeülesande, õppija juhise nii erialase töökogemusega kui töökogemuseta õppijatele ning hindamise. Ta koostas juhtumikirjeldused ja kavandas metoodika.
Õpetaja valmistas ette ja viis läbi teooriaõppe (meetod ümberpööratud klassiruum, õppijad lugesid iseseivalt õppeteskte ja kontaktõppes arutleti terminite ja põhialuste üle, kinnistati teadmisi). Enne praktilise õppeülesande juurde asumist selgitas õpetaja ülesannet ja hindamist õppijatele. Õpilased tutvusid lähteülesandega. Varasema töökogemusega õppijatel võimaldati tähendusliku õppimise eesmärgil võtta juhtumiks ettevõte, milles ta töötas. Töökogemuseta õppijad sooritasid ülesande õpetaja koostatud juhtumi kirjeldusest lähtuvalt, kasutades oma praktikakogemust. Teooriaõppe läbimise järel kogusid erialase töökogemusega õpilased juhise alusel andmeid ettevõttest, töökogemuseta õpilased kasutasid õpetaja poolt kirjeldatud juhtumi andmeid. Õppijad analüüsisid anmdeid lähtuvalt juhisest. Õpetaja juhendas kogu protsessi kestel pidevalt ning andis õppijatele tagasisidet seminarides. Ülesande sooritamise järel osales iga õppija individuaalses hindamisvestluses, andis enesehinnangu ning õpetaja andis kokkuvõtva tagasiside.
Selle näite puhul kasutati juhtumiõpet logistika eriala kutsekeskhariduse taseme õppijatega, samuti täiskasvanud õppijatega. Osad täiskasvanud õppijad olid praktilise töökogemusega.
Õppemeetodit saab kasutada erinevate õppetasemete ning erinevate teenindusvaldkonna erialade õppes, kus on eesmärk hinnata teeninduse kvaliteeti. Juhtumid võivad olla erinevad, nii õppijate endi poolt koostatud, mõne ettevõtte esindaja või kliendi poolt esitatud, videotena või meediaallikate artiklitena, õpetaja koostatud. Õppemeetodit on ka võimalik kohandada erineva õppemahu jaoks. Strateegiat saab rakendada erineval viisi, lähtuvalt õppijate rühma vajadustest, eelnevast kogemusest, kasutades erinevaid õpikeskkondi (näiteks õppekäike), töökorraldust (individuaalset tööd või rühmatööd) ning meetodeid (näiteks rühmatöö meetodeid, juhitud arutelu suures rühmas). Juhtumiõpet rakendades on võimalik kasutada erinevaid digivahendeid, mis võimaldab toetada õppijate digipädevuste arengut. Juhtumianalüüsi on võimalik kasutada distantsõppes, näiteks Teams, Zoom, Google Classroom keskkonnas.
Kirjeldatud juhtumianalüüsi strateegia toetab erinevate võtmepädevuste nagu keelepädevus, digipädevus, info otsimise ja töötlemise pädevus, matemaatiline pädevus, arendamist. See aitab kinnistada teooriateadmisi, mõtestada tööd õpitaval erialal.
Juhtumianalüüs võimaldab arendada ettevõtlikkuspädevust. Arendatavad pädevusvaldkonnad ja alapädevused on toodud järgnevas tabelis.
Pädevusvaldkond | Alapädevus |
Enesejutimine |
Arenguuskumus Autonoomne motivatioon Metatunnetus |
Sotsiaalsete olukordade lahendamine |
Algatusvõime Suhtlemisoksused |
Väärtust loov mõtlemine ja lahenduste leidmine |
Loovus Planeerimisoskus Eetilisus ja jätkusuutlikkus |
Äriideede elluviimine | Keskonna mõistmine |