STEAMKitchen
Projektist lähemalt
Projekti periood: 01.03.2024 - 28.02.2026
Erasmus+ KA220-HED projekt, 2023-1-EE01-KA220-HED-000159885
- STEAMKitchen - MATIK-praktikate ja kodundusõppe ühendamine õpetajakoolituses. Vaata projekti ETISest
- Vastutav täitja: Kristi Paas, kodundusõppe teooria ja didaktika lektor, Tallinna Ülikooli loodus- ja terviseteaduste instituut
- Projekti liikmed: Jaana Taar, Kristi Paas, Tiina Vänt, Katrin Männik ja Matti Juhani Rossi
STEAMKitchen projekti eesmärk on aidata kaasa haridustavade ja -meetodite muutmisele pakkudes õpetajate koolitajatele ning tulevastele õpetajatele konkreetseid töövahendeid ja kogemusi MATIK põhimõtete rakendamiseks kodundusõppes.
Lisaks on sihiks edendada naiste ja tüdrukute huvi MATIK-õppeainete vastu interdistsiplinaarses õppes osalemise kaudu.
STEAMkitchen projektil on kolm üksteisest sõltuvat tulemust: juhised, käsiraamat ja e-kursus, mis saavad olema ühendatud partnerülikoolide õpetajakoolitusprogrammidega ja rakendatavad teistes ELi koolides. Loodud vahendid üksi ei taga muudatusi, seetõttu saavad erinevad osapooled käesoleva projekti tulemusena teadlikuks STEAMkitchen projekti sisust ja tulemustest ning saavad seeläbi teadmisi interdistsiplinaarse õpetamise kavandamisest ja erinevates tundides MATIK- õpe rakendamisest, võimaldades õpilastel lõimida neid põhimõtteid jätkusuutlikes igapäevaelu olukordades.
Projekti partnerid
STEAMKitcheni projektis osalevad nelja riigi ülikoolid:
- Tallinna Ülikool, Loodus- ja terviseteaduste instituut (Eesti), projekti koordinaator.
- Helsingi Ülikool, Haridusteaduskond (Soome)
- Stavangeri ülikool (Norra)
- Johannes Kepleri ülikool (Austria)
Projekti tegevused
18.-20.03.2024 Kick-off meeting Linzis. Projektipartnerite esimene ühine kohtumine: tutvumine projekti liikmetega ja projekti tegevuste ning tulemuste arutelu.
Tööpakettide (TP) tegevuste läbiviimine:
TP 2 (01.04.2024- 31.01.2025) - Juhendmaterjali väljatöötamine. 2024 aasta aprillist oktoobri lõpuni toimusid regulaarsed ühised veebiarutelud projekti partnerite vahel. Arutelude eesmärk oli koostöös välja töötada juhendmaterjali kavand/visand, mis keskenduks kodunduse ja STEAM (teadus, tehnoloogia, inseneeria, kunstid ja matemaatika) põhimõtete tõhusale lõimimisele. Teemavaldkonnad jaotati partnerite vahel vastavalt nende ekspertsusele, et kajastuks iga riigi eripära nii kodunduse kui ka STEAM-õppe rakendamisel. Igakuistel kohtumistel jagati ideid, arutati erinevaid lähenemisviise. Suve lõpuks lepiti ühiselt kokku juhendmaterjali lõplik struktuur ja sisu. Septembris valmis esimene terviklik versioon, millele koguti tagasisidet oktoobris ja novembris läbi viidud fookusrühmadelt (õpetajad, õpetajakoolitajad ja poliitikakujundajad). Tagasiside oli valdavalt positiivne ning tõi esile kodunduse ja STEAM-i lõimimise olulisuse. Fookusrühmadelt saadud soovitused võeti arvesse lõpliku versiooni koostamisel, mis valmis 2024. aasta detsembris. Seejärel algas tekstide tõlkimine partnerriikide keeltesse ning kohandamine vastavalt kohalikele kontekstidele ja terminoloogiale, et tagada parim kasutatavus igas riigis. 2025. aasta jaanuariks oli juhendmaterjal saadaval eesti, norra, saksa ja soome keeles. Seejärel alustas disainer tööd lõpliku kujunduse loomisega, et muuta valminud tekst visuaalselt atraktiivseks.
STEAMKitchenguidelines_EST , STEAMKitchenguidelines_EN, STEAMKitchenguidelines_FI, STEAMKitchenguidelines_DE, STEAMKitchenguidelines_NO
TP 3 (01.10.2024 - 28.02.2026) - Käsiraamat. Ideede kogumine käsiraamatu sisu osas algas paralleelselt juhendmaterjali väljatöötamisega. Põhisuunad ja ülesannete alused pandi paika 7.-8. oktoobril Helsingis toimunud partnerite kohtumisel, kus lepiti kokku edasine tegevusplaan ning määratleti peamised tööetapid. Kohtumise käigus arutati erinevaid kontseptsioone ja arendati ühist visiooni ülesannete kirjelduse struktuuri osas.
Projekti partnerite esindajate kohtumine Helsingis
2024. aasta novembrist keskendusid TP3 ühised veebiarutelud projekti partnerite vahel õppetegevuste loomisele ja arendamisele, hõlmates mitme-etapilist protsessi, mis algas ideede väljapakkumise ja teemade kaardistamisega. Iga tegevus seoti konkreetsete kodunduse ja STEAM-i elementidega, et tagada nende vastavus õppekavadele ja projekti eesmärkidele. Seejärel töötati välja ühtne malli struktuur, mille alusel koostati õppetegevused. Tegevuste kirjeldusi tagasisidestati järjepidevalt partnerite poolt. Saadud tagasiside põhjal täiendati ja ühtlustati kirjeldusi, et tagada nende arusaadavus ja ülesannete rakendatavus kõikides partnerriikides. Kokku on käsiraamatusse koondatud 20 õppetegevust.
Tegevuste ideed piloteeritakse erinevates sihtrühmades 2025. aasta kevadel ja sügisel. Piloteerimise käigus kogutakse tagasisidet, et parendada koostatud õppetegevuste kirjeldusi.
STEAM ja kodunduse integreerimine praktikas: õppetegevuste katsetamine
Märtsis korraldasid Helsingi Ülikooli kodundusõpetaja üliõpilased STEAMKitchen projekti raames Soome Kodundusõpetajate Liidu liikmetele kaks STEAM-i ja kodundushariduse ühendamisega seotud töötuba.
Töötubade eesmärk oli demonstreerida Soome Kodundusõpetajate Liidu liikmetele, kuidas STEAM-haridust saab praktilise õppetegevuse kaudu sisukalt kodunduse teemadega integreerida. Osalejatel oli võimalus testida kahte STEAMKitcheni projekti raames kavandatud katset.
Esimeses tegevuses valmistasid osalejad punase kapsa abil loodusliku pH indikaatori ja uurisid, kuidas see reageerib majapidamises kasutatavate ainetega. Teises tegevuses uuriti äädika erinevaid kasutusvõimalusi igapäevaelus, samas arutati, kuidas saaks äädikat kasutada abivahendina, mis võimaldab arutleda, kuidas kodukeskkonna kemikaalide kasutamist vähendada.
Töötubades pakuti nii inspiratsiooni kui ka praktilisi tööriistu interdistsiplinaarse ja jätkusuutlikkusele keskenduva sisu integreerimiseks kodundusõppesse. Osalejate tagasiside oli väga positiivne ja sessioonid tekitasid kodundusõpetajate kogukonnas selgelt huvi STEAM-i teemade käsitlemise vastu.
TP 4 (01.02.2025 - 28.02.2026) – E-kursuse arendamine.
TP4 algas 2025. aasta veebruaris. Viimane tööpakett keskendub keskendub kaasaegse ja professionaalse õpikeskkonna edendamisele partnerülikoolides, toetades heade tavade ja uuenduslike meetodite juurutamist õpetajakoolitusse. Kursus integreeritakse õpetajakoolituse õppekavadesse, võimaldades selle kasutamist tulevaste õpetajate ettevalmistamisel. Kursuse moodulite väljatöötamisel osalevad partnerid kolmest ülikoolist (Tallinna Ülikool, Helsingi Ülikool ning Johannes Kepleri Ülikool).
E-kursuse piloteerimine on planeeritud 2025. aasta sügisesse.
Projektikohtumine Tallinnas
Projekti üldise kulgemise, tööpakettide arengu üle vaatamiseks ning edasiste ühiste tegevuste kokkuleppimiseks kohtusid partnerülikoolide esindajad Tallinna ülikooli ühisele projektikohtumisele. Kuigi virtuaalsed koosolekud võimaldavad regulaarselt suhelda ja tööd tõhusalt koordineerida, on silmast silma kohtumistel projektipartneritega oluline roll usalduse loomisel, koostöö süvendamisel ja ühise arusaama kujundamisel.