Miks on atesteerimissüsteemi vaja?

Eesti Haridusvaldkonna arengukava 2021-2035 seab eesmärgiks koolijuhtide professionaalse arengu süsteemse toetamise ning hindamissüsteemi loomise. Senine praktika on näidanud, et koolijuhtidel on vaja regulaarset ja struktureeritud tagasisidet oma töö tulemustele, et toetada õppimist ja õpetamist koolis.

Kuidas atesteerimissüsteem kavandi järgi töötab?

  • Atesteerimine toimub iga viie aasta järel, et hinnata koolijuhi tegevust, juhtimisviise ja arengut.
  • Atesteerimiskomisjoni kuuluvad koolipidaja esindaja, kaks Eesti Koolijuhtide Ühenduse (EKJÜ) määratud koolijuhti ning haridusjuhtimise ekspert.
  • Hindamise aluseks on:
    koolijuhi eneseanalüüs – keskendub töö tulemustele ja juhtimisviisidele;
    Koolipidaja hinnang – sisaldab tagasisidet koostöö ja tulemuslikkuse kohta;
    atesteerimiskohtumine, kus arutatakse juhi tugevusi ja arenguvajadusi.
  • Atesteerimisotsuse järel lepitakse kokku juhi edasised arengueesmärgid.

Rahvusvaheline kogemus ja parimad praktikad

Eesti atesteerimissüsteemi loomisel on võetud eeskuju Kanada Ontario provintsist, kus koolijuhte hinnatakse iga viie aasta järel kindla juhtimisraamistiku alusel. Lisaks on arvesse võetud Leedu, Hispaania ja Hollandi praktikaid.

Seosed teiste mudelitega

Atesteerimissüsteem on kooskõlas Eesti Haridusasutuse juhi kompetentsimudeliga ning Üldharidusasutuse kvaliteedihindamise mudeliga. Ka nende mudelitega suunatakse koolijuhte õppimist toetavate juhtimisviiside rakendamisele. Need on õppijate õppimisele kõige enam mõju omavad juhtimispraktikad, mis on olulised Eesti haridusjuhtimise kvaliteedi tõstmiseks.

Edasised sammud

  • Õigusraamistik: Atesteerimise kohustus lisatakse Põhikooli- ja gümnaasiumiseadusesse, süsteemi rakendamise kord kehtestatakse ministri määrusega.
  • Praktiline rakendamine: Atesteerimise protsessi kirjeldus ja toetavad materjalid tehakse kättesaadavaks Haridussilm keskkonnas.
  • Toetav keskkond koolijuhtidele: Lisaks hindamisele on eesmärk pakkuda koolijuhtidele mentorlust ja arenguprogramme, et toetada nende pidevat professionaalset kasvu.