Laps

Haridusuuendus on dünaamiline ja pidevalt arenev, reageerides tehnoloogilistele edusammudele, ühiskondlikele muutustele ja majanduslikele nõudmistele. HUT vaatleb haridusuuendust laiemalt, lähtudes vajadusest luua teaduspõhine alus uue õppimis- ja õpetamiskultuuri kujunemiseks ja juurdumiseks Eesti hariduses.

Perioodil 2015–2023 oli HUTi fookuses digitaalsed õpikeskkonnad ja -vahendid ning uued tehnoloogiaga rikastatud meetodid õpianalüütika ja haridusele suunatud teadustöö edendamiseks. Aastatel 2024–2026 keskendub HUT õppimise, õpetamise ja paindlike õpiteede arendamisele formaal- ja mitteformaalõppes, tõenduspõhisele kooliarendusele, elukestva õppe dimensioonile tehnoloogiarikkas keskkonnas kui ka jätkusuutliku hariduse valdkonnale.

HUTi tegevus jaguneb nelja suuna vahel

HUTi tegevus jaguneb nelja uurimis- ja arendussuuna vahel olles omavahel lõimunud ja omades lisaks rahvusvahelisele teadustegevusele selget perspektiivi Eesti hariduse valdkonna ja laiemalt ühiskonna väljakutsete lahendamisel. 

1. Õppimine ja õpetamine formaal- ja mitteformaalhariduses

Uurimissuuna uuringud seavad eesmärgiks kestliku õpiühiskonna saavutamise, praktikate teaduspõhise mudeldamise ja mõjude hindamise (sh. ennastjuhtiva õppija toetamine; paindliku õpitee kujundamine ja juhtimine; kaasav haridus ja mitmekultuuriline õpikeskkond; formaalse, informaalse ja mitteformaalse hariduse lõiming). 

Käimasolevad uurimis- ja arendusprojektid: 

Projekti eesmärk on selgitada välja olukord kaasavate praktikate rakendamisel Eesti koolide 1. kooliastmes, arendada professionaalse arengu programmi kaudu õpetajate ja tugispetsialistide pädevusi kaasavate praktikate teadlikul rakendamisel kõigi õpilaste õppimise toetamisel ning hinnata programmi mõju kaasavas klassiruumis õpetamisele ja õppimisele.

Projekti eesmärk on luua teoreetiline raamistik ning vastavad instrumendid III ja IV kooliastme õpilaste teadusliku mõtlemisviisi ja süsteemmõistelise mõtlemise ning õpetajate mõiste arengu alaste teadmiste uurimiseks; luua loodusteaduslike tuummõistete arengu digitaalsed kaardid koos vastavate õpistsenaariumitega ning uurida nende mõju õpilastele; tõsta koolituste abil ka loodusainete õpetajate pädevust.

Projekti eesmärk on suurendada võimekust uurida töökohal õppe lõimimist formaalharidusega võttes fookusesse ka põhikooli ja gümnaasiumi õpilased.

Projekti eesmärk on arendada õpetajaharidust toetades õpetajakoolituse õppejõudude professionaalset arengut digipädevuste ning digiõppekursuste loomise ja läbiviimise suunal.

Projekti eesmärk on ettevõtluse ja STEM/STEAM võimekuse suurendamine kõrgkoolides, keskendudes säästlikule ja innovaatilisele arengule. 

Projekti eesmärk on kohapõhise kultuurilise ruumiloome ja kestliku arengu seoste mõistmine ääremaastuvates Eesti regioonides.


2. Elukestev õpe tehnoloogiarikkas keskkonnas

Uurimissuuna raames arendatakse uute tehnoloogiatega lõimitud õppimise ja õpetamise praktikaid ja uuritakse nende mõju õppijatele, organisatsioonidele ja ühiskonnale. Uuringute fookuses on nii üldharidus, kutseharidus, kõrgharidus kui ka õppimine tööl, mäluasutustes ja kodanikuühiskonnas. 

Käimasolevad uurimis- ja arendusprojektid: 

Projekti eesmärk on arendada ja piloteerida täiskasvanuhariduses uudseid innovaatilisi e-õppe lahendusi kogemusliku õppe õpipraktikates.

Projekti eesmärk on olla digihariduse innovatsiooni lipulaev, mis tõstab Euroopa digihariduse tuntust üldiselt ning Euroopa digihariduse keskust ja digihariduse tegevuskava aastateks 2021–2027.

Projekti eesmärk on arendada digitaalseid haridustehnoloogiaid ning toetada akadeemiliste ringkondade ja ettevõtete vahelise koostööd

Projekti eesmärk on töötada välja digitaalse hariduse arenduskava, mis hõlmab õppesüsteemi ja koolitusi toetamakss Ghana kõrgharidusmaastikul õpetajate arengut.

Projekti eesmärgiks on arendada koosloome meetodeid digitaalse kultuuripärandi mõtestamisel, kasutamisel erinevates valdkondades ja pärandiga seotud teadmussiirdes.


3. Tõenduspõhine kooliarendus

Suuna fookuses on õppija arengut toetav õppimis- ja õpetamiskultuur arendades koolide tõenduspõhise ja koostöise muutuste juhtimise võimekust.

Käimasolevad uurimis- ja arendusprojektid:

Projekti eesmärk on luua kuni kolmeaastane arenguprogramm, mis edendab õppijakeskset kultuuri ja tõenduspõhist juhtimist ning töötada välja arenguprogrammis osalevate õppeasutuste valiku kriteeriumid ja põhimõtted arendusprogrammis osaleva õppeasutuse pidaja kaasamiseks.


4. Haridus ja kestlik tulevik

Uurimissuund tegeleb kestliku arengu ühiskondlike väljakutsete lahendamisega, keskendudes muuhulgas jätkusuutliku hariduse valdkonnale. Uurimissuuna raames tehtav teadus- ja arendustöö panustab jätkusuutliku ja vastutustundliku inimese, organisatsiooni, kogukonna ja riigi arengusse läbi hariduslike uuenduste, pidades sealjuures silmas laiemat ühiskondlikku kasu.

Käimasolevad uurimis- ja arendusprojektid:

Projekti eesmärk on arendada horisontaalseid roheoskusi.

Raamlepingu eesmärk on luua tugev ja paindlik partnerlus ministeeriumide ja teaduskonsortsiumide vahel, mis toetab Eesti kliimaeesmärkide saavutamist läbi teadmistepõhise poliitikakujundamise.

  • STEAMKitchen – MATIK-praktikate ja kodundusõppe ühendamine õpetajakoolituses, 2024–2026

Projekti eesmärk on aidata kaasa haridustavade ja -meetodite muutmisele pakkudes õpetajate koolitajatele ning tulevastele õpetajatele konkreetseid töövahendeid ja kogemusi MATIK põhimõtete rakendamiseks kodundusõppes.

  • SHAREE – MATIK-praktikate arendamine kodumajanduse õpetajahariduse programmides, 2024–2027

Projekti eesmärk on arendada Tallinna Ülikoolis välja Euroopa mastaabis teadus- ja innovatsioonikeskus – Teadusköök, millel on jätkusuutlik juhtimine ja teadustegevuse tulemuslikkus, tugev võrgustiku- ja finantseerimisvõime, et saada sõltumatu ja rahvusvaheliselt tunnustatud tegija kodumajanduse valdkonnas.


Haridusuuenduse tippkeskuse tegevust koordineerib nõukogu: 


Kontakt

Terje Väljataga 
Haridusuuenduse tippkeskuse juht
terjev@tlu.ee