Pilt

Õpilasuurimus 2024

Seekordne uuring keskendus 6.–12. klasside õpilaste vaatele erinevate kooli ja koduga seotud teemadel: suhted koolis ja kodus, õpioskused, tehisintellekti kasutamisele õppetöös, digiteemad, vaimne ja füüsiline tervis ning toetus õpilase tegevusvõimekusele.

Kooliuuringuga seotud küsimuste ja mõtete puhul kirjutage palun: kooliuuring@tlu.ee.

Õpilasuurimus 2024

Õpilasuurimus 2024

Seekordne uuring keskendus 6.–12. klasside õpilaste vaatele erinevate kooli ja koduga seotud teemadel: suhted koolis ja kodus, õpioskused, tehisintellekti kasutamisele õppetöös, digiteemad, vaimne ja füüsiline tervis ning toetus õpilase tegevusvõimekusele.

Millal uuring aset leidis?

Küsitlusperiood kestis 22. jaanuarist kuni 29. veebruarini 2024. Iga osalev kool sai valida kahenädalase perioodi, mil koolis küsimustikule vastamine toimub.

Kuidas uuringut läbi viidi?

Enne uuringu läbiviimist oli igal koolil kohustus küsida oma uuringu sihtgruppi kuuluvate õpilaste vanematelt luba lapse uuringus osalemise kohta. Selleks saatsime koolidesse lapsevanemate teavituslehed, mille kool vanematele edastas. Iga kool sai individuaalse küsimustiku lingi, mis oli mõeldud just selle kooli õpilastele ning vastata võivad vaid need, kellel on vanema luba uuringus osalemiseks. Kool sai valida kahenädalase perioodi, mil küsimustikule koolis vastati. Küsimustik oli üleval Qualtricsi küsitluskeskkonnas, vastamine võttis aega 25–30 minutit. Täpsemad juhised uuringu läbiviimiseks saadeti koolide kontaktisikutele koos individuaalse lingiga kolm tööpäeva enne uuringu algust.

Tulemused 

Aprillikuu jooksul saadeti koolidele tagasisideraamatud, mis “pilvejooniste” näol pakuvad koolidele nii individuaalset kui ka võrdluspõhist tagasisidet. Lisaks sai kool ka oma õpilaste vastused avatud küsimustele, mis puudutavad soovitud muutuseid nii koolis kui ka haridussüsteemis, kuid ka seda, millega rahul oldi. Maikuus toimus ümarlaud kõikidele osalenud koolidele, kus tutvustati esialgseid tulemusi ning aidati neid ka kooli arenduse vaatenurgast mõtestada. 

Ümarlaua slaidid Õpilasuurimuse tagasisideraamatu näidis

Osalustasu

Uuringus osalemine oli kõikidele koolidele tasuline, kuid see olenes, missuguse valimiga kool osaleb:

  • juhul, kui kool osales uurimuses vaid ühes kooliastmes (kas 6.–9. klassidega või ainult 10.–12. klassiga), oli hind 280 eurot (koos käibemaksuga);
  • juhul, kui kool osales mõlema kooliastmega (6.–12. klassiga), oli hind 330 eurot (koos käibemaksuga).

Lisainfo: kooliuuring@tlu.ee.

Õpilasuurimus 2022

Fookuses oli õpilaste vaade kooli väljakutsetele ja arengusuundadele kahes laiemas teemas

  • Õppimine.

Õppimise puhul kaardistati õpilaste õpioskused ja tema poolt kasutatavad õpistrateegiad, esinevad õpiraskused ning vajadus abi ja toetuse järele, võimekus ja valmisolek iseseisvalt oma õpiteed kujundada, õppimist toetavad ja segavad asjaolud (nt õppimise ajal töötamine), samuti õpilase hinnangud ja ootused distantsõppele. 

  • Digikeskkond.

Digikeskkonna osas mõõdeti digivahendite kasutamist õppetöös, hoiakuid veebipõhise õppe suhtes, internetisuhtluse intensiivsust ja digisõltuvust. 

Lisaks mõõdeti ka õpilase vaimse tervise näitajaid, hinnati õppuri suhteid pereliikmete, õpetajate ja kaasõpilastega ning kirjeldatakse muutusi, mida õpilased oma koolilt ja Eesti hariduselt tervikuna ootavad. 

Uurimistöös kasutati rahvusvaheliselt välja töötatud ja Eestis kontrollitud mõõtmisvahendeid (skaalasid). 

Mida osalemine tähendas?

Uurimuse käigus viidi iga osaleva kooli põhikooliastme (6.–9. klass) ja/või gümnaasiumiastme õpilaste seas läbi internetipõhine küsitlus. Küsimustiku täitmine võttis aega orienteeruvalt 15 minutit. Küsitluses osalevate õpilaste arv (valimi suurus) sõltus kooli suurusest ja see lepiti iga kooliga eraldi kokku. 

Küsitlus toimus 2022. aasta jaanuari- ja veebruarikuus. Kui osalevast koolist oli piisavalt vastajaid (valiminõuded on täidetud), siis lülitati kooli tulemused ühtsesse andmebaasi, mis tegi võimalikuks koolide võrdlemise. 

Nii õpilased kui ka koolid osalesid uurimuses anonüümsetena. Iga kool sai numbrilise koodi, mida teadis ainult osalev kool ise. Kõigis võrdlusandmetes – joonistel, tabelites – kasutati mitte koolide nimetusi, vaid nende numbrilisi koode.

Näide kooli tagasisideraamatust

Mida kool sellest sai?

Iga osalenud kool sai kõigi mõõdetud näitajate kohta võrdleva tagasiside – pildi sellest, kus nende kool teiste koolidega võrdluses (õpioskuste, õpiraskuste, digisõltuvuse jt näitajate) osas paiknes. Erikokkuleppel oli osalenud koolil võimalus individuaalkonsultatsiooniks täpsustamaks, kuidas uurimuse tulemusi interpreteerida ja kasutada. 

Varasemad HIK-i kooliuurimused on olnud koolidele tasuta, nende läbiviimise kulud kaeti Euroopa Liidu Sotsiaalfondi projekti vahenditest. Kuna EL projekt on lõppenud, oli alates 2022. aastast uurimuse korralduskulude katmiseks vaja koolidel katta osalemistasu:

  • juhul, kui kool osales uurimuses vaid ühes kooliastmes (põhikooli või gümnaasiumiastmes): 100 eurot (lisandub käibemaks);
  • juhul, kui kool osales mõlemas kooliastmes: 150 eurot (lisandub käibemaks).

Õpilasuurimuse 2022 tulemuste ümarlaud  

13. mai 2022 toimus ümarlaud uurimuses osalenud koolidele haridusteaduste konverentsi raames. Konverentsil tutvustati õpilasuurimuse peamisi tulemusi ja  võimalikke jätkutegevusi. 

Lisainfo    Vaata esitlusi siit

Individuaalkonsultatsioon

Osalenud koolil oli võimalik kokku leppida uuringu meeskonnaga individuaalkonsultatsioon, mis koosneb järgmistest osadest:

  • Üldine vaade ja hinnang kooli paiknemisele võrreldes teiste osalenud koolidega
  • Avatud küsimuste analüüs
  • Detailsem andmeanalüüs - puudutab koolile huvipakkuvaid teemasid (näit õpioskused, -raskused vms), klassiastmete, sugude, vanusegruppide jms kaupa. Vastajate sagedus, seoseanalüüsid, gruppide võrdlus jne.
  • Lisaks vajadusel ühe teemaeksperdi (skaalaomaniku) kaasamine - kirjalik kommentaar või kohtumisel osalemine
  • Pärast kohtumist saab kool kirjaliku kokkuvõtte 

Kohtumise pikkus ligi 2 tundi ning seal said osaleda ülikoolipoolsed uuringu läbiviijad (+ekspert) ja kooli esindajad. 

Palume arvestada, et analüüside tegemine võtab vähemalt ühe nädala. Seega nädal enne kohtumise aega peavad teid huvitavad küsimused olema meieni jõudnud. 

Konsultatsiooni hind: 800 eurot + km. 

Lisainfo:

Piret Oppi, piret.oppi@tlu.ee

Õpilasuurimus 2020

Tallinna Ülikooli Haridusinnovatsiooni keskus (HIK) viis 2020 aasta märtsis-mais läbi Õpilasuuringu 2020. Uuringu fookuses oli õpilaste

  • suhtumine õppimisse ja kooliellu (koolitööst haaratus, tajutud õiglus);
  • arusaamad õpetamisviisidest;
  • õpioskused,
  • õpiraskused ning vajadus täiendava abi järele õppimisel;
  • heaolu ja vaimne tervis (heaolu koolis ja pereringis, läbipõlemine ja kalduvus depressiivsusele); koolikiusamine,
  • digikasutus ja digisõltuvus;
  • osalemine huvitegevustes,
  • ootused muutustele oma koolis ja Eesti koolielus tervikuna.

Uurimuses osalemine oli vabatahtlik, osalema olid oodatud kõik (ennast teiste koolidega võrdlemisest) huvitatud Eesti koolid. Uurimuse käigus
viidi iga osaleva kooli 6.-12. klassi õpilaste seas läbi internetipõhine küsitlus. Küsimustiku täitmine võttis aega orienteeruvalt 15-20 minutit.
Moodustati kaks valimit, põhikooliõpilaste valimis olid esindatud 34 kooli, gümnaasiumiõpilaste valimis 19 kooli.

Näide kooli tagasisideraamatust 2020

Õpilasuurimus 2017

Tallinna Ülikooli Haridusinnovatsiooni keskus viis 2017 aasta märtsis-mais läbi kooliuurimuse, mis sisaldas: A-õpetajate uuringut; B-põhikooli õpilaste (III kooliaste) uuringut; C-gümnaasiumiõpilaste uuringut. Uurimuse meetodiks oli kirjalik internetipõhine küsitlus, valdavalt kasutati varem kontrollitud nõustumispõhiseid skaalasid (küsiti vastaja nõustumist etteantud väidetega), aga ka sarnasuspõhiseid skaalasid (küsitikuivõrd sarnane on väites kirjeldatud isiku tegevus vastaja tegevusega).

Uurimuses osales 1198 õpetajat ja 3610 õpilast. 

Näide kooli tagasisideraamatust 2017

Õpilasuurimus 2016

Tallinna Ülikooli haridusinnovatsiooni keskus viis 2016 aasta jaanuaris-veebruaris läbi uurimuse Eesti õpetajate ja õpilaste hinnangutest koolielu erinevatele aspektidele. Uurimus oli osa projektist "Õpikäsituse rakendamist toetavate koostöövormide loomine ja toetamine".

Uurimus viidi läbi internetipõhise küsitluse vormis, selles osales 1281 õpilast ja 800 õpetajat kokku 32 koolist, milledest 26 olid gümnaasiumid ning 6 alg- ja põhikooli. Õpetajaid osales 28st erinevast koolist ning õpilasi 20st erinevast koolist. Mõlemaid, nii õpilasi kui õpetajaid, osales 16 erinevast koolist.

Projekti raport