Kultuur

Häving puhastab tee ümberkujunemisele

Sel sügisel toimub BFM koreograafia eriala arengus olulise tähtsusega muutus - neljanda kursuse tudengid saavad minna oma tanstsulavastusega „Architect of Self Destruction“ tuurile, kokku antakse kuus etendust, nendest kolm toimub TLÜ BFM majas. Esimene võimalus etendusi vaadata on 13. ja 14. septembril.

Kursusel osalejad

 

Küsimustele vastavad TLÜ BFM tantsukunsti dotsent Oksana Tralla-Anger ja projektijuht Heili Lindepuu

Miks on neljanda kursuse tantsulavastus eriline? Miks seda varem ei ole toimunud?

Eriline on see lavastus mitmel põhjusel. Esiteks pakub see meie koreograafia tudengitele võimaluse teha tihedat koostööd professionaalsete koreograafidega, kogeda lavastusprotsessi algusest lõpuni ning olla osa loomingulisest teekonnast, mis järgib päris teatri- ja tantsumaailma tööpõhimõtteid. Selline kogemus aitab tudengitel rakendada ja arendada oma oskusi reaalses loomeprotsessis, õppida meeskonnatööd ning võtta vastutust lavastuse valmimise eest. Samuti annab projekt neile võimaluse katsetada oma loomingulist potentsiaali turvalises, ent samas nõudlikus keskkonnas, kus nad saavad toetuda nii õppejõudude kui ka kutseliste koreograafide juhendamisele.

Antud lavastusega kulmineerub mitmeaastane õpe ning lavale jõuab töö, mis ühendab tudengite tantsutehnilise ettevalmistuse, loovuse ja professionaalse suhtumise, pakkudes väärtuslikku kogemust nii esitajatele kui ka publikule. See on tudengitele kui omamoodi diplomitöö esitajatena ehk tantsijatena, kes on kaasaegse tantsukunsti kontekstis ka kaasautorid. Laval saavad nad rakendada oma tantsutehnilisi oskusi, loomingulist mõtlemist ja artistlikku küpsust, mida on arendatud nii tehnikatundides, loomingulistes töötubades kui ka varasemates lavastusprotsessides.

Eriti oluline on, et tudengid kogevad suure vastutusega tööprotsessi – alates proovide distsipliinist kuni esinemiseni publiku ees – ning saavad lavastusega ringi reisides näidata oma professionaalsust ja valmisolekut astuda publiku ette nii Tallinnas kui ka väljaspool, kokku kuuel korral. See muudab lavastuse nende õpingute kulminatsiooniks ja omamoodi „visiitkaardiks“, millega siseneda järgmisesse loome- ja tööellu.

Varasemalt ei olnud sellise mastaabiga ettevõtmine ressursside nappuse tõttu võimalik, kuid nüüd – tänu Eesti Kultuurkapitali korra täiendamisele – võib sellest saada uus traditsioon. See on märgilise tähtsusega kultuuripoliitiline muutus, mis mõjutab positiivselt mitte ainult tantsu kõrgharidust, vaid kogu valdkonda. Meie suur lootus on, et see võimalus jääb kestma!

plakat

Missugune see tantsulavastus välja näeb? Kes selle vaatajani toovad?

Tantsijateks on TLÜ BFM 4. kursuse tudengid. Lavastaja Abhilash Ningappa Indiast, valguskujundaja Priidu Adlas Eesti Draamateatrist, repetiitor Oksana Tralla-Anger ja produtsent Heili Lindepuu. Lavastus on kaasaegne tants, kus kohtuvad tehnilised oskused improvisatsiooniga. 

Abhilash Ningappa on rahvusvahelisel tasandil tunnustatud esineja, koreograaf ja õpetaja ning  Play Practice Artists Residency (India) asutaja. Tal on magistrikraad SEAD-ist (Salzburg) ja magistrikraad APASS-ist (Advanced Performance and Scenography Studies) Belgias. Ta on ka jooga praktiseerija ja võitluskunstide ja kaasaegse tantsu õpetaja. 

Abhilash on ligi kakskümmend aastat tegelenud aktiivselt algajatele tantsijatele õpetamise, esinemise ja loominguga. Tema tähelepanuväärseid koreograafilisi teoseid nagu „Architect of Self-Destruction“ ja „Persistence of Being“ on esitletud erinevatel rahvusvahelistel lavadel. Praegune lavastus ongi tema teose uusversioon, algses lavastuses oli esinejaid kaheksa, meil on 16 tantsijat. Koreograafia õppekava on teinud Abhilashiga varem koostööd ja tal tekkis tudengitega hea klapp. Nii tunduski sobiv variant kutsuda ta looma diplomilavastust.

Mis on selle lavastuse sõnum?

„Architect of Self Destruction“ uurib liikumise vaatenurgast sisemist seost mina ja ruumi vahel. See ei käsitle hävingut mitte eesmärgina, vaid kui transformatsiooniks vajalikku jõudu – rebenemist, mis puhastab pinnase ümberkujunemiseks. Lavastus jälgib hävingu tsüklit läbi evolutsiooni, traditsiooni ja kehastunud kogemuse. Lavastus tugeneb idamaisele filosoofiale, kus enne uue loomist tuleb vana hävitada.

Häving on siin metoodika – nii isiklik kui ka kollektiivne –, mida rakendatakse füüsilise intensiivsuse, emotsionaalse riski ja liikumissüsteemide lammutamise kaudu. Selle protsessiga tegeledes paljastavad etendajad, kuidas lagunemine võib viia avaruse tekkimiseni ja kuidas tahtlikust lammutamises tekib uuenemine.

„Architect of Self Destruction“ etendused toimuvad 13. ja 14 septembril Tallinnas, 1. oktoobril esitatakse seda Mait Agu preemiate tseremoonial ning oktoobrikuus on etendust võimalik näha Pärnus, Tartus ja Narvas.

Pileteid on võimalik eelmüügist osta Fienta kaudu, Tallinnas pileti hind 14€, Tartus, Pärnus ja Narvas 10€. 

Lavastuse väljatoomist ja tuuritamist toetab Eesti Kultuurkapital.