Haridusblogi

Kevin Ambus: õpilased on aidanud mul saada paremaks õpetajaks

Kevin Ambus õpib Tallinna Ülikoolis mitme aine õpetajaks ning töötab Tallinna 21. Koolis geograafiaõpetajana. Kevin soovitab õpetajaks õppida neil, kellel on selleks olemas sisemine motivatsioon, soov ja tahe. Kõiki teisi vajaminevaid oskusi on tema sõnul võimalik õppida.

Kevin Ambus

Kuidas jõudsid tõdemuseni, et soovid saada õpetajaks?

Palju aitab kaasa ka see, kui huvilisel on olemas mingisugune klassi ees esinemise või õpetamise kogemus.

Alustasin enda ülikooliõpinguid Tartu Ülikoolis keskkonnatehnoloogia erialal, kuid õpetajaks õppimise mõte oli mul juba varasemalt mõttes olnud. Nii tekkiski ühel eluhetkel soodne võimalus taas õpinguid alustada ning siis asusin Tallinna Ülikooli bakalaureuseõppes pedagoogika erialal õpetajaks õppima.

Õpingute kõrvalt töötad Sa Tallinna 21. Koolis õpetajana. Räägi, mida õpilased Sulle viimasel ajal õpetanud on?

Õpilased tutvustasid hiljaaegu mulle Duolingo mobiilirakendust. Laadisin selle endale nende eeskujul alla ja hakkasin uut keelt õppima. Näis, kui kaua see huvi püsib.

Üldiselt on aga õpilased aidanud mul saada paremaks õpetajaks. Erinevad inimesed, situatsioonid ja kogemused nõuavad erinevat lähenemist ja lahendamist. Tihtipeale ei pea õpetaja nendega üksinda tegelema – õpilased teavad ka ise, mis võiks olla parim lahendus.

Uuringud näitavad, et paljud meie õpetajad on ülekoormuse tõttu läbipõlenud. Kuidas Sina end selle eest hoiad?

Minu ümber on palju hoolivaid inimesi, kes mind õpingute jooksul toetavad. Seetõttu pean ma ennast õnnelikuks inimeseks.

Kuid mida ma ise teen? Peamine nipp, mida kasutan, on seotud aja planeerimisega. Mul on eraldi planeeritud enda jaoks vaba aeg. Eriti teraselt pööran sellele tähelepanu siis, kui mingil põhjusel kohustused üle pea kasvama hakkavad.

Mõnikord on näha, kui õpilasel käib peas see n-ö „klikk“ ning pusletükid lähevad kokku ja tekib „ahhaa“ moment. Need hetked toovad ka head meelt.

Mõnikord tõden, et pean näiteks koduste ülesannete esitamisega hilinema, kuid kokkuleppeid tehes on ka see võimalik. Vaba aja loomiseks ümberkorraldusi tehes tekitan endale teinekord täiesti vaba päeva, kus saan süümepiinadeta puhata või tegeleda hobidega. See päev aitab taastuda, et siis uue hooga töö- ja õpingute tegemistesse sukelduda. Selliste päevade võtmine on hästi vajalik! 

Mis on Sinu jaoks õpetajaameti peamised rõõmud?

Õpetajaameti juures on eriti vahvad need hetked, kus näen, et õpilane on aru saanud, et õpetaja on ka ikkagi inimene. Näiteks kui ma mingile küsimusele vastust ei tea, siis pakun, et uurime selle koos järgmiseks tunniks välja. Sellised ühised õppimise hetked toovad rõõmu.

Mulle tundub, et tudengiks olemine on samuti lähendanud mind kui õpetajat õpilastega. Võimalik, et mõnel on tekkinud mõte, et õpetaja käib ka (üli)koolis ja teab natukene, mis tunne õpilastel on.

Üldiselt on rõõmustav näha ka õpilaste arengut. Koolitööga raskustes ja murelik õpilane võib õpetaja toel järgmisel päeval tulla kooli säravate silmadega. Mõnikord on näha, kui õpilasel käib peas see n-ö „klikk“ ning pusletükid lähevad kokku ja tekib „ahhaa“ moment. Need hetked toovad ka head meelt.

Mis on selle töö juures kõige keerulisem?

Arvan, et kõige keerulisem on missioonitundest mitte üle töötada või liigselt muretseda. Kui soovida õpilastele parimat, siis on raske enda nõudmistes järele anda. Õpetajaametit on keeruline võtta, kui lihtsalt tööd. Kuid ma loodan, et need on rohkem alustava õpetaja mured ning ajapikku tekib tervislik tasakaal. 

Missugustel inimestel soovitad õpetajaks õppida?

Peamine edasiviiv jõud on iseenda motivatsioon, soov ja tahe. Kui see on inimesel olemas, siis julgen soovitada õpetajaametit. Küll aga võiks uurida, mida õpetajaks olemine endast hõlmab. Ainult sellest kogemusest ei piisa, et inimene on õpetajat klassi ees toimetamas näinud. Palju aitab kaasa ka see, kui huvilisel on olemas mingisugune klassi ees esinemise või õpetamise kogemus. Kõige olulisem on aga meeles pidada, et kõike on võimalik õppida ja kõiges saab ajapikku paremaks. Nii ka õpetajaametis!

Õpi õpetajaks Tallinna Ülikoolis