Doktoriõpe

Doktoritöö: praktik-õppejõudude professionaalne mitmikidentiteet rakenduskõrgkoolis on habras, kuid innustav

Rakenduskõrgkooli praktikutest õppejõud vajavad õppejõuks kujunemisel tuge, et leida mitmikidentiteedis tasakaal oma erialase töö ja õppejõu rolli vahel. Võtmeküsimus on väärtustada mõlemat rolli.

Elina Peri
Elina Peri

Eesti rakenduskõrgkoolides töötavad õppejõududena sageli praktikud – oma valdkonna spetsialistid, kes alustavad õpetamist kutsealaste kogemuste najal. Kuigi nad toovad auditooriumisse väärtuslikke praktilisi teadmisi, võtab neil õppejõu rolliga kohanemine aega.

Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi doktorandi Elina Peri doktoritöös selgub, et praktiku ja õppejõu rollide põimumine toob kaasa keeruka ja mitmetasandilise professionaalse mitmikidentiteedi kogemise. See on samal ajal nii väljakutse kui arenguvõimalus.

„Professionaalne mitmikidentiteet tähendab samaaegselt mitme kutsealase rolli kandmisega seotud enesetunnetust. Praktik-õppejõud on korraga eriala praktiku kui ka õppejõu rollis,“ selgitab Elina Peri. Praktikutel võtab õppejõu identiteedi kujunemine aega, sest nad otsivad tasakaalu praktiliste kogemuste ja kõrgkoolis õpetamise väljakutse vahel. Oma doktoritöös keskendub Peri sellele, kuidas praktik-õppejõud oma professionaalset mitmikidentiteeti kogevad.

Uurimistöö keskmes on arusaam, et professionaalne mitmikidentiteet on seotud kogemusliku enesetunnetusega ühendatud rollides. Praktik-õppejõud tajuvad end eelkõige oma kutseala esindajatena ja toetuvad õpetamisel peamiselt oma tööalaste kogemuste jagamisele. Samal ajal on neil alustava õppejõuna keeruline leida sobivat õpetamismetoodikat. Mitmikidentiteet kujuneb siis, kui praktikud alustavad õpetamist ning kogevad õppejõu rolliga seotud ootusi ja nõudmisi. „Oluline mõju enesemääratlusele on enesetunnetusel, mida klassiruumis õpetades kogetakse,“ ütleb Peri.

Professionaalne mitmikidentiteet on ühtaegu habras, aga ka innustav, eriti õppejõu teekonna alguses. Kuigi see põhjustab identiteedipingeid, rollisegadust ja sisemisi konflikte, pakub selle kogemine arenguvõimalust.

Doktoritöös annab Peri soovitusi nii õppejõu rollis alustavatele praktikutele, aga ka rakenduskõrgkoolidele, et osataks paremini toetada õppejõuks kujunemist professionaalse mitmikidentiteedi väärtustamise kaudu. Seetõttu on oluline luua keskkond, kus alustavad praktikud-õppejõud tunnevad, et nende mõlemat rolli – praktiku ja õppejõu oma – hinnatakse ning pakutakse võimalusi kogemuste mõtestamiseks ja reflekteerimiseks.

Siiski rõhutab Peri, et praktikute sisemine valmisolek tööks endaga on õppejõuks kujunemise ja õppejõu rollis jätkamise kõige tähtsam osa. „Tugev praktik areneb õppejõuks siis, kui tal on tahe areneda ja rakenduskõrgkool loob selleks võimalused,“ ütleb Peri. „Alustaval õppejõul on vaja väljakujunemiseks aega ja teadlikult loodud võimalusi õppejõu rolli mõtestamiseks. Nii muutub õppejõud õpetamisel enesekindlamaks ja see aitab õppejõuna jätkata,“ toob Peri välja.

Peri doktoritöö annab väärtusliku teadmise, kuidas leevendada rakenduskõrgkoolides praktikutest õppejõudude identiteedipingeid. Uurimuste kohaselt lähevad paljud praktikud olenemata erialast pärast lühikest aega õppejõuna töötamist kutsealasele tööle tagasi. Nende hoidmine õpetamise juures on aga oluline rakenduskõrghariduse kvaliteedi säilitamiseks.

Doktoritöö teema kasvas välja Elina Peri isiklikust kogemusest, jagades end 20 aasta jooksul õe ja õendusõppejõu rollide vahel.

 

Doktoritöö kaitsmine

Elina Peri on Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi doktorant. Tema doktoritöö teema on „Professionaalne mitmikidentiteet Eesti rakenduskõrgkoolide praktikute-õppejõudude kogemustes – fenomenoloogiline vaade“

Doktoritöö avalik kaitsmine toimub 14. oktoobril 2025 kell 15.00 Tallinna Ülikooli saalis M-648.

Kaitsmist saab jälgida ja kraaditaotlejale küsimusi esitada ka Zoomi keskkonnas.

Doktoritöö juhendajad on Larissa Jõgi, Tallinna Ülikooli dotsent ja Marvi Remmik, Tartu Ülikooli kaasprofessor.
Oponendid on Judit Strömpl, Tartu Ülikooli kaasprofessor ja Krista Loogma, Tallinna Ülikooli teenekas professor.

Doktoritöö on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu keskkonnas ETERA.