Pressiteade

Ukraina kutseharidussüsteem saab Eesti koolikultuuri näitel uue sisu

Eesti Rahvusvaheline Arengukoostöö Keskus (ESTDEV) algatas koostöös Tallinna Ülikooliga projekti Ukraina kutseharidussüsteemi reformi toetamiseks Žõtomõri linnas.

pilt

Kolm aastat kestev programm pakub Ukraina koolijuhtidele, õpetajatele ja haridusametnikele võimaluse omandada teadmisi Eesti haridussüsteemi edulugudest, kutseharidusreformi õppetundidest, kaasaegsetest õppemeetoditest ja õppekavade arendamisest. Tähelepanu pööratakse praktilistele oskustele ning uuenduslike lahenduste kohandamisele Ukraina kutsehariduse vajadustega. Eriline fookus on juhtimiskultuuri tugevdamisel Eesti Tulevikukooli programmi põhimõtteid rakendades.

Haridusreform ja koolikultuur

“Haridusreform ei ole pelgalt õppekavade uuendamine, vaid koolikultuuri terviklik kujundamine. Ukraina kutsehariduse toetamisel on meie eesmärk aidata luua õppijakeskne ja tööturu vajadustele vastav süsteem,” sõnas ESTDEV-i hariduse valdkonnajuht Kristi Kulu täna Žõtomõris toimunud projekti avaüritusel. 

Žõtomõri linnavolikogu esimehe Galina Šimanska arvates on Eesti ja Ukraina mõlemad inimkesksed rahvused, kes hoolivad oma inimeste arengust. “Ma loodan, et koostöö Žõtomõri ja Eesti vahel on mõlemale poolele kasulik. Meie lapsed saavad sellest enim kasu.”

Tulevikukooli programm

2017. aastal Tallinna Ülikoolis algatatud Tulevikukooli programm kehastab ainulaadset lähenemist kogu kooli täiustamisele. Tulevikukooli programm on Tallinna Ülikooli loodud kooliarendusmudel, mis aitab koolidel kujundada õppimist ja õpetamist toetavat kultuuri. See põhineb jagatud juhtimisel, tõenduspõhisel otsustamisel ja koosloomel, et parandada õpilaste õpikogemust.

Tallinna Ülikooli Tulevikukooli ekspertrühmal on aastatepikkune kogemus koolimeeskondade toetamisel, et ellu viia koolikultuuri parendusprogramme ja koolitada tulevasi juhte. Selle ekspertgrupi liikmed on Eesti üldhariduskoolide õppesüsteemi analüüsi autorid, mis kirjeldab, kuidas Eesti riik on pärast taasiseseisvumist üles ehitanud PISA testide tulemuste põhja lühe kõige tulemuslikuma haridussüsteemi Euroopas.

Eesti ja Ukraina koostöö

„Ukraina koolide arendamisel toetume Tulevikukooli mudelile, et koos kohalike kutsekoolide meeskondadega kujundada koolikultuuri, kus iga õppija on märgatud, õpetajat usaldatakse ja koostööl on tähendus. Me loome koos haridussüsteemi, et Ukraina koolid saaksid toetada vaba, vastutustundliku põlvkonna kujunemist,“ ütles programmi üks juhte, prof Eve Eisenschmidt Tallinna Ülikoolist.

Programm koosneb veebikursustest, õppevisiitidest ja töötubadest Tallinnas ja Žõtomõris. Lisaks osalevad Zõtomõri kutsekoolide arendusmeeskonnad ESTDEV-i poolt rahastatud 2026. aastal Haridusinnovatsiooni ja juhtimise (Educational Innovation and Leadership) rahvusvahelises mikrokraadiprogrammis.

Haridusjuhtide roll

“Haridusreforme saab korralikult läbi viia ainult siis, kui muutus algab klassiruumis - õpetajad peavad ise tahtma uusi teadmisi saada. Tugevatel haridusjuhtidel on selle elluviimiseks vaja luua toetav keskkond. Ilma tugevate haridusjuhtideta ei saa midagi ära teha,” ütles avaüritusel viibinud Liina Kersna, endine haridusminister, Riigikogu kultuurikomisjoni liige.

Eesti panus arengukoostöös

Kvaliteetse hariduse tagamine prioriteetriikides on üks Eesti arengukoostöö keskseid eesmärke. Ukraina haridussektori toetamisel tugineb Eesti oma rahvusvaheliselt tunnustatud ekspertiisile ning pakub ESTDEV-i kaudu terviklikku haridusprogrammi, mis vastab sõjaaja kiiretele vajadustele ja loob samas tugeva aluse süsteemseteks, EL-i põhimõtetega kooskõlas olevateks reformideks. Praegu rahastab ESTDEV Ukrainas 15 haridusprojekti.

 

logo