TAICo konsortsium Kremsis 1.–3. oktoober
TAICo konsortsium kogunes Kremsis, Austrias (1.–3. oktoober 2025) kolmeks intensiivseks koostööpäevaks.
TAICo on algatus, mis uurib, kuidas õpetaja ja tehisintellekti (TI) koostoime saaks eetiliselt tugevdada õpet ja õppimist. Projekt kaasab üle 200 pedagoogi kuuest Euroopa riigist, et välja töötada tõenduspõhised juhised tehisintellekti integreerimiseks õpetaja tööprotsessides ja klassiruumipraktikas. Projekt käsitleb kriitilist lünka haridustehnoloogias ja -poliitikas. TI jõuab klassiruumi kiiremini kui meie arusaam selle tagajärgedest: mõju õpetamisülesannetele, õpetajate oskustele ja õpetajaelukutsele on seni kirjeldatud killustunult. Kaasates praktikuid põhi-, kesk-, kõrgharidusest ja täiendkoolitusest, tagab TAICo, et meie lähenemine on õpetajakeskne ja kontekstipõhine – TI roll määratletakse pedagoogiliste eesmärkide kaudu ning tehnoloogia on vahend, mitte lähtekoht.
Kremsis toimunud koostöökohtumise käigus kaardistati, millised on hariduses kasutatavad tehisintellekti tüübid ning pakuti välja mudel, mille alusel disainida tehisintellekti rakendusi, vastavalt õpetaja tööprotsessile. Lisaks tutvustas Tallinna Ülikooli meeskond, kuidas võiks üles ehitada õpetajate koolituse, et generatiivse tehisaru kasutamisel säiliksid head pedagoogilised ja didaktilised põhimõtted.
TLÜ eesmärk ei ole üksnes õpetajaid koolitada, vaid kujundada professionaalse arengu lähenemine, mis aitab õpetajatel mõista oma rolli muutumist TI-ajastul. Selleks töötame välja erinevaid sekkumisi ja meetodeid, mis toetavad õpetajate arengut, lähtudes nende erinevatest vajadustest. Meie soov on aidata kujundada arusaama, et professionaalne areng ei tähenda uue tehnoloogia kasutama õppimist, vaid uue mõtteviisi kujunemist: oskust mõista, kuidas AI muudab õppimist ja kuidas õpetaja saab selles protsessis jääda keskseks tähenduse loojaks.
Eesti on üks TAICo mudelit katsetavatest riikidest. Selleks kasutame DTI uurimisrühma poolt välja töötatud tehisintellekti toel rikastatud prototüüpe, näiteks CoTrack (arendaja: Pankaj Cheraja) ning H5P-põhist õppetrajektooride lahendust, millega tegelevad Pjotr Savitski, Priit Tammets ja Pankaj Cheraja. Neid lahendusi integreerime oma koolitustesse, et toetada õpetajate teadlikkust sellest, kuidas kavandada, läbi viia ja hinnata õpilaste probleemilahendusoskuste kujunemist.
Õpetaja-tehisintellekti koostoime projekt on rahastatud ELi Horizoni programmi kaudu (2025-2028) ja hõlmab partnereid Austriast, Eestist, Soomest, Saksamaalt, Hollandist ja Ühendkuningriigist.
Projekti kuuluvad digitehnoloogiate instituudist haridustehnoloogia professor Kairit Tammets, õpitehnoloogiate külalisteadur Reet Kasepalu, multimodaalse õpianalüütika külalisteadur Pankaj Chejara ning nooremteadurid Jörgen Ivar Sikk ja Alice Aaviksoo.
Lisateabe saamiseks TAICo tegevuste kohta külastage projekti veebilehte https://taico-project.eu/ või jälgige #TAICo sotsiaalmeediast.