Loodusblogi

Vaidluste lahendamine Tallinna Ülikoolis

Vaidluste kohtuväline lahendamine hõlmab protsesse, mille eesmärk on lahendada erimeelsused ja konfliktid ilma kohtuvaidlusteni jõudmata. Peamised meetodid on läbirääkimised, lepitamine, vahendus ja arbitraaž, mida iseloomustab osapoolte vabatahtlik osalemine, lahenduse paindlikkus ja väiksem ajakulu võrreldes kohtumenetlustega.

pilt

Mis on vaidluste kohtuväline lahendamine?

Vaidluste kohtuväline lahendamine hõlmab protsesse, mille eesmärk on lahendada erimeelsused ja konfliktid ilma kohtuvaidlusteni jõudmata. Peamised meetodid on läbirääkimised, lepitamine, vahendus ja arbitraaž, mida iseloomustab osapoolte vabatahtlik osalemine, lahenduse paindlikkus ja väiksem ajakulu võrreldes kohtumenetlustega. Kolmas neutraalne osapool aitab vaidluses olijail leida mõlemale sobiv lahendus. Selle lähenemise populaarsus kasvab tänu ühiskonna vajadusele kulutõhusamate ja vähem polariseerivate lahendusviiside järele.

Tallinna Ülikooli kogemus selles vallas

Tallinna Ülikool on pakkunud vaidluste lahendamise temaatikat käsitlevaid kursusimöödunud sajandi 90ndate lõpust alates. Viimased kümme aastat on organisatsioonikäitumise õppekavas olnud “Läbirääkimiste psühholoogia” kursus ja kuus aastat on psühholoogia magistriõppes olnud „Lepitamise psühholoogia“ kursus. Alates 2021 aastas on meil “Vaidluste lahendamine – lepituse õiguslik ja psühholoogiline käsitlus” mikrokraadi õppekava LTI ja ÜTI koostööna. 2024 aasta sügisest läks käima “Vaidluste kohtuväline lahendamine” magistriõppekava ÜTI katuse all, mis ühendab õiguse ja psühholoogia teadmised praktilise õppe kaudu.

Vaidluste lahendamise õppekava lugu

2021. aast juunis tegi ÜTI direktor Indrek Grauberg LTI direktorile Ruth Shimmole ettepaneku arutada uue ühise õppekava loomise võimalusi. Mõte oli lõimida õiguse ja psühholoogia oskusteavet ning pakkuda tulemust konfliktide lahendamisega kokku puutuvatele kõrgharidusega spetsialistidele.

Sellise oskusteabe vajadus tuleneb nii EL direktiividest, kui eri valdkondade vastutavate töötajate praktilisest vajadusest: hoida organisatsioonides, nende töörühmades töö- ja meelerahu, ennetada vaidluste ja konfliktide lõõmamist ja eskaleerumist kohtuvaidlusteks või vägivallaks. 

Kui koostöö otsus tehtud, asuti õppekava ja õppejõudude meeskonda looma. Märk pandi maha juba samaks sügiseks, ajajoon sai lühike aga tihe:

pilt

2021. aasta juunis algasid arutelud programmi loomiseks. Indrek Graubergi  ja Aleksander Pulveri eestevedamisel sõlmiti kokkulepped  õppejõududega. Paralleelselt toimusid juba kohtumised programmi ülesehituse ja sisu üle aruteludeks. Eesmärgiks oli luua kaasaegne ja õppijate vaates praktiline kursus, kus õiguse ja psühholoogia valdkonnad oleksid lõimitud ühtseks tervikuks..

2021. aasta augustist oktoobrini toimus programmi sisuline väljatöötamine. Edendati koostööd tiimides ja kaasati rahvusvahelisi praktikaid. Olemasolevate ja uute sidemete abil õpiti tundma teiste ülikoolide kogemust sh Läti, Kopenhaageni, Sussexi ja Tampere ülikoolide oma. Et arendada ja ühtlustada programmis olevate õppejõudude  didaktika oskusteavet kaasati HTIst psühholoog Grete Arro. Grete viis läbi kaks õpetamise ja õppimise metoodika seminari keskendudes õpimotivatsioonile  ja seda toetavatele õppemeetoditele.

2021. aasta sügisel võeti vastu esimene õpperühm. Viieteistkümne osaleja jaoks algas õppetöö 4. novembril. Esimesele seminarile tulid õppureid tervitama mõlema instituudi direktorid. Õpe läks hooga käima ja selles oli väga suur teene Katrin Soidra-Zujevil, kes hoolitses nii selle eest, et õpe saaks toimuda parimates võimalikes tingimustes, ning et õppijad ja õppejõud oleksid hästi informeeritud võimalikest muutustest. Katrin tagas haiguse tõttu koju jäänud õppijatele videosilla kaudu osalemise, kogus õppemoodulite ja õppejõudude kohta õppijatelt tagasisidet ja jagas seda õppejõududele.

2022. aasta jaanuar-märts oli juba selge, et õpperühmast on saanud sidus kooslus, kes mõne õppeülesande lahendamiseks tuli ka õppetöö välisel ajal kokku. Õppijatelt saadud tagasiside kaks peamist punkti olid vajadus paremini siduda õiguse ja psühholoogia aineid ning suurendada praktiliste ülesannete osakaalu. Õppetöö sai ühele poole märtsi viimasel täisnädalal. Õppijad panid oma kogemuse ühisele suurele paberile dünaamilise pildina.

pilt
 

Sarnaste piltidega lõpetasid oma õpingud ka teise ja kolmanda aasta mikrokraadi õppurid.

pilt

pilt

Kolmanda aasta lõpus tundus, et see edukas kogemus võimaldab arengut ja alustati mikrokraadile lisaks magistriõppekava loomisega. Tänaseks on seei teoks saanud ja 2024 a sügisest õpivad magistritudengid osa ajast koos uute mikrokraadi õppuritega ja osa ajast juba omaette.