Haridusblogi

Kujundame vaimset tervist edendavat koolikultuuri

Augustikuus alustas viis koolimeeskonda oma koolipere vaimse tervise edendamist uue arenguprogrammi abil, mis lähtub Tulevikukooli kooliarendusmetoodikast ning on üles ehitatud Tallinna Ülikooli ja Tervise Arengu Instituudi koostöös.

Tabel

Tulevikukooli arenguprogramm on aastate jooksul laienenud, jõudes üldhariduskoolidest nii lasteaedade, kutse- kui ka huvikoolideni. Teisalt on programmi arendatud ka süvitsi, tuues koolikultuuri muutuse fookusesse kitsamad valdkonnad. Vaimse tervise toetamine on üks sellised valdkondi, mille tähtsust eriti praegusel hetkel on keeruline üle hinnata. Õppija vaimse tervise toetamiseks ei piisa üksikutest sekkumistest, vaid vajalik on terviklik vaimset tervist väärtustava koolikultuuri loomine. Nii tuligi aasta alguses kokku Tallinna Ülikooli ja Tervise Arengu Instituudi töörühm, mille töö tulemusena valmis vaimset tervist edendava arenguprogrammi metoodika, sh mitu õppekava ning koolide enesehindamisvahend.

Oma kooli hetkeolukorra hindamiseks, muudatuse fookuse valimiseks ning hiljem muutuse ulatuse kindlakstegemiseks on koolidele välja töötatud enesehindamisvahend, mis keskendub eelkõige kolmele valdkonnale: eestvedamine, koolikliima ning õppe- ja kasvatusprotsess (vt joonist). Esimesel aastal osalevad koolid on ühtlasi ka vahendi testgrupp ning loodetavasti on peale edukat katseperioodi võimalik vahendit kasutada kõigil soovijatel.

Vaimset tervist toetavast arenguprogrammist saab rohkem kuulda 17. septembril toimuval hariduskonverentsil, töötoas „Tulevikukool – tõenduspõhiste muudatuste juhtimise võimalused“.

Tulevikukool