Vaidluste lahendamine tehistarkuse toel
Läbirääkimiste psühholoogia teenekas lektor Arno Baltin tutvustab erinevaid võimalusi, kuidas saab kasutada tehistarkust vaidluste lahendamisel.

Vaatame kolme võimalust Tehistarkuse (edaspidi TT) kasutamiseks vaidluste lahendamisel:
1. Vaidlus, mida pooled soovivad lahendada läbirääkimiste teel;
2. Vaidlus, kuhu kaasatakse kolmanda osapoolena vahendaja/lepitaja;
3. Vaidlus, mida lahendatakse kohtus.
1. Tehistarkus toeks läbirääkmistel
Abi ühele osapoolele
Algoritimid ja keelemudelid saavad olla toeks ühele või mõlemale osapoolele korraga. Esimesel juhul saab tehistarkusele toetuda teabe hankimisel, korrastamisel ja otsuste tegemisel.
Läbirääkimiste osapoolt huvitab kindlasti teave teise osapoole kohta. Huvi pakub nii osapoolega kui ka tema esindajatega seotu. See võib tähendada osapoole varasemaid vaidlusi ning tema käitumist neil, samuti osapoole või tema esindajate psühholoogilist profiili. Sellist infot pakuvad keelemudelid toetudes võrgus kättesaadavale teabele.
Keelemudelile võib esitada küsimuse vastaspoole omaduste kohta, lastes koostada tema nö psühholoogilise profiili.
Toon näiteks Chatgpt poolt koostatud profiili ühe tuntud läbirääkiija kohta.
X läbirääkimisstiil on tuntud oma ebatraditsioonilisuse ja otsekohesuse poolest. Tema lähenemine keskendub sageli äärmuslikele ettepanekutele, raamistiku loomisele ning kiirete otsuste tegemisele. X strateegiad sisaldavad sageli järgmisi elemente:
- Ekstreemsete pakkumiste esitamine: X alustab läbirääkimisi sageli väga julgete nõudmistega, et luua ruumi kompromissideks hilisema protsessi jooksul.
- Tulemustele orienteeritus: Tema eesmärk on saavutada kiireid ja konkreetseid tulemusi, sageli rõhutades tehingute sõlmimise tähtsust.
- Raamistiku loomine: X püüab sageli määratleda läbirääkimiste raamistiku, et suunata arutelu soovitud suunas.
- Psühholoogilise surve rakendamine: Ta kasutab sageli psühholoogilisi taktikaid, et mõjutada vastase otsuseid, näiteks avaldades survet kiirete otsuste tegemiseks.
Sarnase ülesande lahendamiseks on loodud ka eraldi rakendusi.
Humantic AI: See tööriist analüüsib avalikult kättesaadavat teavet, et koostada isiksuseprofiile, aidates müügi- ja värbamisspetsialistidel mõista oma sihtisikute käitumisstiile. Toetub isiksuse hindamise vahenditele DISC ja Suur Viisik.
People.ai: kogub ja analüüsib suhtlusandmeid, et pakkuda ülevaateid ja soovitusi müügimeeskondadele, aidates mõista klientide käitumist ja eelistusi.
Crystal: pakub sarnaseid teenuseid, luues isiksuseprofiile, mis põhinevad inimese käitumise analüüsil, et parandada suhtlust ja koostööd.
Näide Crystal’i, võrgus oleva teabe põhjal, koostatud teise osapoolepoole profiilist.
Osapoole nõustamist pakub MINA - Läbirääkimiste Innovatsiooni Instituudi Institute for Negotiation Innovation (INI)) teadlaste poolt loodud rakendus. MINA on läbirääkijate hääl- ja digitaalne assistent. “Toetudes loomuliku keele mõistmisele, TT’le ja masinõppele analüüsib, kontekstualiseerib ja tõlgendab keerulisi suulisi või kirjalikke küsimusi läbirääkimiste kohta. MINA vastab koheselt häälega või kirjalikult kokkuvõtlikul viisil, pakkudes erinevaid võimalusi, viidates allikatele või andes selgeid ja otseseid vastuseid.”
TT võib seega aidata osapoolel koguda ja korrastada teavet teiste osapoolte kohta ja saada nõu läbirääkimiste pidamiseks. TT kui tark mees taskus.
Abi kõigile osapooltele
Teiseks võimaluseks on toetava suhtlemiskeskkonna abil aidata mõlemat (kõiki) osapooli.
Sellise keskkonna näiteks on The European Online Dispute Resolution (ODR) ehk Euroopa võrgupõhine vaidluste lahendamine (toimis kuni 20. juulini 2025). Sarnane lahendus on loomisel Lätis (Developing …, 2024). Toimivatest alternatiivse vaidluste lahendamise keskkondadest saab ülevaate võrgulehel ODR platforms & Apps
Kolme eestlase loodud ettevõte Pactum pakub läbirääkimste keskkonda äriläbirääkimisteks. Intervjuus ajakirjale Digi on üks neist, Kaspar Korjus, oma toodet/teenust iseloomustanud järgmiselt:
- "... aja ja raha kokkuhoid läbirääkimistele kuuluvast ressursist ning tehisintellekti abil saavutatud paremad lepingutingimused."
- "...töötab ... nagu juturobot, mis räägib tarnijatega lepingutingimused läbi ning leiab mõlema poole eelistused. Kui eelistuste vahel on mõistlik kompromiss leitud ja numbrid kokku lepitud, allkirjastatakse leping." (Änilane, 2023)
Nende edulugu algas suurklientidega nagu Walmart ja Maersk, kes oma väikehanked andsid Pactumile lahendada.
Sarnast teenust pakuvad veel näiteks Modria ja Smartsellte.
Modria: veebipõhine vaidluste lahendamise platvorm, mis kasutab TT’d ja automatiseeritud protsesse, et aidata lahendada vaidlusi kiiresti ja tõhusalt. Modria on eriti populaarne e-kaubanduse ja tarbijavaidluste lahendamisel.
Smartsettle: kasutab TT-d ja optimeerimisalgoritme, et aidata osapooltel leida parimad võimalikud lahendused. Smartsettle võimaldab osapooltel esitada oma eelistused ja TT aitab leida kompromissi.
2. Tehistarkus toeks vahendamisel
Vahendaja ülesandeks on osapoolte vahendamine, neile läbirääkimsteks sobiva keskkonna loomine ja vajadusel ka osapoolte nõustamine. Et TT süsteemid ei ole mõjutatud emotsioonidest ega isiklikest eelarvamustest, on neil väiksem tõenäosus teha otsuseid subjektiivsete tegurite põhjal (Shonk, 2025).
Kaks esindajat sellest vallas:
1. TheMediator.ai pakub TT toel erapooletut ja objektiivset vahendamist. Kasutajad saavad esitada oma vaidluse üksikasjad ja TT loob kokkuvõtte, mis sisaldab mõlema osapoole vaadet. Teenus on tasuline - $4.99 juhtum
2. TT põhine vahendus: TT-põhised vahendussüsteemid, nagu näiteks Conflict Resolution Bot, kasutavad keerukaid algoritme ja masinõpet, et aidata vahendajatel tuvastada trende ja pakkuda reaalajas soovitusi.
3. Tehistarkus juristi abilisena või asendajana
Möödunud suvel toimus TLÜs rahvusvaheline konverents Õigus ilma inimeseta:
“See konverents toob kokku juhtivad teadlased, kes analüüsivad, … kas oleme tunnistajaks "õiguse surmale" – olukorrale, kus seadused ja otsused on täielikult tehnoloogia ja algoritmide kätes.”
Kuidas TT võiks toetada või koguni asendada inimesi kohtumenetluses?
- Virtuaalsed kohtunikud ja TT-arbitraaž: esimene interneti kohus käivitati Hiinas 2017 aastal Hangzous (Hangzou Internet Court). Kohus lahendab e-turunduse alaseid vaidlusi (China establishes…, 2018) kogu menetlus – alates hagi esitamisest kuni otsuse tegemiseni – toimub digitaalselt ja TT abil.
- Suurbritannias kasutavad kohtunikud tööülesannete täitmiseks Copilot Chat‘i dokumentide kokkukogumiseks, esitluste loomiseks, teabe otsimiseks. See töötab ainult juhul, kui kohtunikud on sisse logitud oma eJudiciary kontoga, mis tagab andmete turvalisuse (Artificial …, 2023).
Põhjalikumad eestikeelsed ülevaated maailmas ja Eestis toimuvatest arengutest kohtusüsteemis leiab Net Group (2019) ja Erik (2024) ja Vaher (2023). TT rakendusi kasutatakse üha enam kohtutes vaidluste lahendamiseks, et muuta protsessid kiiremaks, tõhusamaks ja kättesaadavamaks.
Kokkuvõtteks võib sedastada, et TT on tubliks toeks vaidluste lahendamise erinevates vormides. Temast on abi nii ühele või mõlemale vaidluse osapoolele, kui nad soovivad lahenduseni iseseisvalt jõuda. TT’st on abi kolmandale neutraalsele osapoolele, kes püüab olla vahendajaks või ka kolmandale osapoolele, kellele pooled delegeerivad otsustamise käimasolevas vaidluses.
Viiteid
Artificial Intelligence (AI) and Mediation: Technology-Based Versus Human-Facilitated Dispute Resolution https://www.jdsupra.com/legalnews/artificial-intelligence-ai-and-1573917/ (Viimati külastatud 5.07.25)
Courts and Tribunals Judiciary. (2023). Artificial intelligence (AI) – Judicial guidance. https://www.judiciary.uk/guidance-and-resources/artificial-intelligence-ai-judicial-guidance/ (Viimati külastatud 5.07.25)
Erik, M. (2024). Tehisintellekt kohtumenetluses. Juridica, (2), 122–136. https://juridica.ee/article.php?uri=2024_2_tehisintellekt_kohtumenetluses
Kalda, I. (2019, märts 27). Robotjurist koostab elatise hagi tasuta. Postimees. https://www.postimees.ee/6561560/robotjurist-koostab-elatise-hagi-tasuta (Viimati külastatud 5.07.25)
Net Group. (2019). Tehisintellekt: kas kohtuniku asendaja või toetaja? Kohtute aastaraamat. https://aastaraamat.riigikohus.ee/tehisintellekt-kas-kohtuniku-asendaja-voi-toetaja/ (Viimati külastatud 5.07.25)
OECD. (2024). Developing effective online dispute resolution in Latvia. https://www.oecd.org/en/publications/developing-effective-online-disput… (Viimati külastatud 5.07.25)
ODR Europe. (n.d.). ODR platforms & apps. https://www.odreurope.com/odr-services/odr-platforms-apps (Viimati külastatud 5.07.25)
Supreme People’s Court of China. (n.d.). China establishes three internet courts to try internet-related cases online: Inside China’s Internet Courts Series – 01.https://www.chinajusticeobserver.com/a/china-establishes-three-internet-courts-to-try-internet-related-cases-online (Viimati külastatud 5.07.25)
Vaher, T. (2023). Tehisintellekt astub menetlusse. Kohtute aastaraamat: Päevakajalised teemad. (Viimati külastatud 5.07.25)
Änilane, E. (2023). Suur intervjuu | Pactumi asutaja: on reaalne võimalus, et meist saab üks maailma suurimaid ettevõtteid. Digi, 10(222),63–68. (Viimati külastatud 5.07.25)