Loodusblogi

Mis toimub laboris: Tallinna Ülikoolis valmis viis uut näohooldustoodet

Uues „Mis toimub laboris?" rubriigis toome teieni lood loodus- ja terviseteaduste instituudi teaduslaboritest ning põnevatest projektidest, mis seal sünnivad. Poolteist aastat kestnud tootearenduse tulemusena valmis hiljuti TLÜ analüütiliste meetodite peaspetsialisti Mari-Liis Leinuse ja tooteinnovatsiooni peaspetsialisti Maria Martšenko käe all looduskosmeetika brändi Berrichi näohooldussarjas viis uut toodet – meigieemaldusõli, näopesuvaht, toonik, seerum ning näomask.

mari-liis leinus maria martšenko tallinna ülikool berrichi teaduslabor exu

Hiljuti valmisid teie ning looduskosmeetika brändi Berrichi koostöös mitmed uued tooted. Olete nendega ka varem koostööd teinud. Kuidas teievaheline koostöö alguse sai?

Mari-Liis Leinus: Koostöö sai alguse juba enne seda, kui meie Mariaga Tallinna Ülikoolis tööle asusime. Tookord vedas projekti professor Rando Tuvikene ja tema poole soovitas Berrichil pöörduda üks tuttav vetikakasvataja, kes oli kuulnud Berrichi looja Berit Joosepi soovist (lisada toodetesse eestimaist vetikat) ning oli kursis, et Tallinna Ülikoolis tehakse kõrgetasemelist teadustööd just vetikate uurimise suunal. 

Maria Martšenko: Ülikooli tööle asudes oli just äsja lõppenud Berrichi projekt see, millega oma teekonda tootearenduse spetsialistina alustasin. 

Kuidas üks tootearendus ettevõttele üldse välja näeb?

Maria Martšenko: Iga tootearendus algab probleemi püstitamisest – millist toodet mis eesmärgil vaja on. Enne, kui asuda tootearenduse juurde, peab olema idee, mida ellu viia. Seejärel, kui toote kontseptsioon on paigas, saab hakata seda arendama. Sirgjoonelist teed ideest valmistooteni tootearenduses ilmselt ei ole. Ehk selleks, et jõuda valmistooteni, tuleb teha palju katsetusi, kuni lõpuks saab see õige lahendus leitud. Kui prototüüp on valmis, siis saab viia sellega läbi erinevaid laboratoorseid teste, et veenduda näiteks selle tõhususes või säilivuses. 

Millised tooted teil sel korral valmis said ja kui palju nende uute toodete arendus aega võttis?

Maria Martšenko: Sel korral oli tegu suuremahulise projektiga, mille raames valmis näohooldussarja jaoks viis uut toodet – meigieemaldusõli, näopesuvaht, toonik, seerum ning näomask. Kokku kulus aega poolteist aastat.

DSC01656

Pildil kolm uut TLÜ x Berrichi koostöös valminud toodet: toonik, näopesuvaht ja meigieemaldusõli

Mis oli toodete valmistamisel kõige keerulisem, kas tekkis ka raskuseid või takistusi?

Maria Martšenko: Berrichi brändi esimesed tooted põhinesid furtsellaraanil ja astaksantiinil. Kuna tegu on brändi tunnusjoonega, siis sooviti lisada neid koostisaineid võimalusel ka uutesse toodetesse. Uued tooted olid aga teistsuguste omadustega, seega tuli leida lahendusi, kuidas lisada furtsellaraani ja astaksantiini ka nendesse. Tootearenduse käigus katsetati väga palju erinevaid tooraineid, mis moodustaski tööde põhimahu. Keskmiselt kulus 30 katsetust, et saada valmis lõplik toote prototüüp.

Kuidas erines uute toodete arendamine eelmistest koostöödest Berrichiga?

Mari-Liis Leinus: Pragune koostöö oli kindlasti keerukam ja kõrgetasemelisem, kuna arendatavad tooted olid erinevat tüüpi ja mõned neist ka sellised, mille tootearendusega me varasemalt kokku puutunud ei ole. 

Maria Martšenko: Kõik viis uut toodet olid väga erinevad oma formulatsioonide ja funktsioonide poolest. Iga toote arendust pidi alustama nullist, mis tegi selle töö ühest küljest kindlasti keeruliseks, aga samas ka põnevaks. 

Mida tähendab tootearenduses märksõna „looduskosmeetika”? Kuidas erineb looduskosmeetika toodete arendamine n-ö tavalistest ilupoodide riiulitel leitavatest toodetest?

Mari-Liis Leinus: Looduskosmeetika puhul on tootes kasutatavate komponentide valik kitsam kui nö tavalise kosmeetikatoote puhul, ehk et sama (või parem) tulemus tuleb saavutada kitsamate vahenditega. Tihti soovivad looduskosmeetika tootjad oma tootele saada ka mõnda looduslikku päritolu tõendavat sertifikaati ning nende saamiseks peab toode vastama rangetele kriteeriumitele. 

Mida tähendab tootearenduses märksõna „looduskosmeetika”? Kuidas erineb looduskosmeetika toodete arendamine n-ö tavalistest ilupoodide riiulitel leitavatest toodetest?

Maria Martšenko: Looduskosmeetika puhul on koostisained enamasti taimset või loomset päritolu. Lubatud on kindlad tooraine töötlemise füüsikalised ja keemilised protsessid. Piiratud on sünteetiliste koostisainete kasutamine. Seega on tootearenduse puhul põhiliseks erinevuseks just sobivate toorainete valik. Lisamärkusena olgu öeldud, et tegelikult ei ole looduskosmeetika mõiste rahvusvaheliselt reguleeritud. 

„Kui prototüüp on valmis, siis saab viia sellega läbi erinevaid laboratoorseid teste, et veenduda näiteks selle tõhususes või säilivuses." 

Tooteinnovatsiooni peaspetsialist Maria Martšenko tootearendusest

Mari-Liis Leinus: Teadusprojektide puhul keskendutakse pigem mõne uudse lähenemise, tootmisviisi või komponendi leidmisele, mida siis hiljem, kui on tõestatud selle efektiivsus, saab rakendada mõne toote juures. Ettevõttega koostöö algab pigem soovist saada kindlate omadustega toode ja siis tuleb leida komponendid ja tootmisvõtted sellise toote saamiseks. 

Kuidas tootearendus teaduse eesmärgil ja konkreetsele ettevõttele teineteisest erinevad? Kui võrrelda teadustegevust ja koostööd ettevõttega, siis kumb on keerulisem ja kumba eelistate?

Mari-Liis Leinus: Siiani oleme teinud koostööd pigem ettevõtetega, aga loodetavasti õnnestub edaspidi teha ka teadustööd või areneb mõnest ettevõttega tehtud koostööst ka teadusprojekt.
 
Miks peaksid ettevõtted koostööks just Tallinna Ülikooli poole pöörduma?  

Mari-Liis Leinus: TLÜ poole peaksid pöörduma ettevõtted, kes soovivad arendada teaduspõhiseid kosmeetikatooteid ja kelle enda tootearendustiimis jääb seadmetest ja/või teadmistest vajaka.

Maria Martšenko: Meil on Tallinna Ülikooli loodus- ja terviseteaduste instituudis professionaalne tootearenduse tiim ning võimalused luua erinevaid huvitavaid uudseid tooteid. 

Loe lähemalt loodus- ja terviseteaduste instituudi teaduslaborite kohta

Uuri, milliseid teenuseid Tallinna Ülikool ettevõtetele pakub