Loodusblogi

Mis toimub laboris: Tallinna Ülikoolis arendati K.O Products kreemdeodorandist pulkdeodorant

Tallinna Ülikooli loodus- ja terviseteaduste instituudi tooteinnovatsiooni peaspetsialist Maria Martšenko ja analüütiliste meetodite peaspetsialist Mari-Liis Leinus arendasid parfüümide ja tualetitarvete tootmisettevõtte K.O Products'i juba väga heade omadustega kreemdeodorandist veelgi parema pulkdeodorandi. Uurisime lähemalt, kuidas toote testimis- ning valmimisprotsess välja nägi.

mari-liis leinus maria martšenko tallinna ülikool k.o products teaduslabor exu

K.O Productsi bränd pöördus teie poole juba olemasoleva toote tõhusamaks muutmise sooviga. Miks otsustasid nad just teie poole pöörduda ja kuidas teievaheline koostöö alguse sai?

Maria Martšenko: Kui K.O Products OÜ esindaja 2020. aasta novembris meie poole pöördus, siis oli tal tõesti oma toode juba olemas. Meie kohta oli brändi esindaja kuulnud meie varasema kliendi, Berrichi käest ning nende soovitusel võeti Tallinna Ülikooliga e-kirja teel ühendust. 

Kas sellist olukorda, et muuta tuleb juba olemasolevat toodet, tuleb tihti ette? Kas uue toote arendus oli ettevõttepoolne soov või teie soovitus?

Mari-Liis Leinus: Meie juurde jõuavad tihti kliendid, kes on juba ise kodus midagi kokku segada proovinud, kuid ei ole lõpptulemusega rahule jäänud. Antud projekti puhul lähtusime kliendi katsetatud retseptist ja muutsime mõningaid koostisosasid ja nende vahekorda, et saada soovitud toode.

Maria Martšenko: Sellist olukorda tuleb tõesti aeg-ajalt ette, kus kliendil on kas oma kindel visioon või isegi reaalne toode juba olemas. Selliste klientide sooviks ongi tavaliselt teha teatud parandusi oma tootes, et muuta see veelgi paremaks. K.O Productsi deodorandiprojekti puhul oli olemasoleva toote edasiarendus ettevõttepoolne soov.

Miks algset toodet üldse ümber teha vaja oli? 

Maria Martšenko: K.O Products-i esialgne toode oli juba väga heade omadustega, kuid klient soovis muuta selle formulatsiooni kreemdeodorandist pulkdeodorandiks. Meie klient oli lasknud oma tutvusringkonnal algset kreemdeodoranti testida. Saadud tagasiside kohaselt oli toode küll tõhus, kuid purgis oleva kreemja deodorandi pealekandmine ei olnud mugav. Sealt tekkiski vajadus viia formulatsioon tahke pulkdeodorandi kujule. Põhjuseks oli kasutajamugavus – pulkdeodoranti on lihtsam kasutada, ilma et peaks käsi määrima. Lisaks täiustati esialgset retsepti uute koostisosadega. 

DSC01695

Pildil uus TLÜ x K.O Products koostöös valminud pulkdeodorandi prototüüp

Kas põnevam on teha toodet nullist või eelistate te töötada juba olemasoleva idee või prototüübiga?

Mari-Liis Leinus: Hea on, kui kliendil on endal visioon, milline peaks toode olema, siis on lihtsam alustada. 

Maria Martšenko: Ühest küljest on lihtsam alustada, kui nurgakivi on juba maha pandud. Teisest küljest on nullist alustamisel omad eelised, mis näiteks puudutab just loomingulist vabadust.

Kas toote valmistamisel tekkis ka raskuseid või takistusi? Kui palju uue toote arendus aega võttis?

Maria Martšenko: Tootearenduse käigus tuli teha palju katseid selleks, et saada deodorandi konsistents õigeks. Ühest küljest peab selline toode olema hästi pealemääritav ning pehme, teisest küljest aga piisavalt tahke ning mitte murenema. Deodorandi arendus koos testimisega võttis aega üks aasta.

Kuidas käib toote testimisprotsess? Kuidas te leiate testrühma inimesi, kelle peal tooteid arendusfaasis testida?

Mari-Liis Leinus: Toodete testrühma leiab olenevalt kokkuleppest kliendiga kas meie või klient ise. Testimisprotsess võib olla nii katseisiku enesehindamise põhimõttel täidetav ankeetküsitlus, kusjuures testimist teeb katseisik üldjuhul kodus või ka kaasates nahadiagnostika seadet – siis toimub testimine üldjuhul meie laboris.

Maria Martšenko: Vahel peame ise otsima ülikoolist inimesi, kes oleksid huvitatud osalema uue toote testimises. Deodorandiprojekti puhul oli kliendil endal piisavalt suur tutvusringkond, kes testisid arendatud toodet. Testrühma isikud said koju kaasa meie laboris valmistatud deodorandi tootenäidised, mida tuli neil ühe nädala vältel testida. Sealjuures pidid nad täitma ka vastavat ankeetküsimustikku toote omaduste kohta.

Mis on sellise tootearenduse puhul kõige põnevam? Aga tuska tekitavam?

„Tänapäeval on teadmussiire väga soositud, et eri valdkondades loodud uued teadmised ja tehnoloogiad leiaksid rakendust ühiskonna ning majanduse hüvanguks."

Tooteinnovatsiooni peaspetsialist Maria Martšenko 

Maria Martšenko: Deodorandi retseptiarendust ei ole meie tooteportfellis varasemalt veel olnud, mis tegigi selle töö põnevaks. Otseselt tuska miski ei tekitanud, kuigi töö ise ei olnud just lihtsamate killast.

Kas toodete arendamine on midagi, mida te soovitegi teha või sooviksite te rohkem n-ö puhast teadust teha?

Maria Martšenko: Teha tuleb seda, mille järgi on nõudlust. Tänapäeval on teadmussiire väga soositud, et eri valdkondades loodud uued teadmised ja tehnoloogiad leiaksid rakendust ühiskonna ning majanduse hüvanguks. Hetkel tunnen end mugavalt n-ö teadmiste vahendaja rollis teadusmaailma ja ettevõtjate vahel.

Mari-Liis Leinus: Nõustun Mariaga – teha tuleb seda, mille järgi nõudlust on. Puhas teadustöö kipub tihti olema üksluine – enamasti tehakse teadust just ühes kindlas valdkonnas. Olen rahul, et minu praegune töö (koostöö ettevõtlusega) on põnev ja väljakutseid pakkuv, sest kunagi ei tea, millise projekti kallal järgmisena tööd alustame. 

Loe lähemalt loodus- ja terviseteaduste instituudi teaduslaborite kohta

Uuri, milliseid teenuseid Tallinna Ülikool ettevõtetele pakub