ELU projekti väljundi Nõustamiskeskuse kuu raames korraldatud vestlusringi ‘Märka erivajadust!’ rääkisid erivajadusega endised ja praegused Tallinna Ülikooli üliõpilased enda ülikoolielust ja andsid tulevastele õpilastele soovitusi, kuidas ülikoolieluga kohaneda. 

Tallinna Ülikooli astumise põhjused:
  • Ülikooli astuti peamiselt sõprade ja tuttavate eeskujul. 

  • Õpingute jätkamine tundus järgmise loomuliku sammuna.

  • Ülikooli õpingute alustamine peale gümnaasiumi võib olla ülimalt tähtis säilitamaks kompetentsi elus ja vältimaks vaimset ‘kokku kuivamist’.

  • Uue eriala õppimine andis võimaluse parandada konkurentsi tööturul.

  • Tallinna Ülikooli füüsiline ligipääsetavus andis võimaluse linnaku peal iseseisvalt liigelda

Mis toetab ülikoolieluga kohanemist?

Keskkonna tundmine, kaasav suhtumine, tugev motvatsioon, kaastudengid,

Muljed ülikooliteed alustades:

Ülikooli astudes oldi elevil ja õnnelikud, millele aga lisandus omajagu ka ärevust, mis oli tingitud paljuski uuest keskkonnast ja sellest, kuidas erivajadusega õpilasi sellesse keskkonda vastu võetakse, mitte ainult kaastudengite, vaid ka õppejõudude poolt. Toodi välja PGS tugiteenuste lõppemist, kus kõrghariduses tulebki esmakordselt täiesti iseseisvalt hakkama saada.

Millised takistused võivad õppetöös osalemisel esineda?

ei pääse linnakusse suured auditooriumid müra teadmatus kuidas arvestada transpordi puudumine stigma kurnatus ligipääsu puuudmine õppejõudude suhtumine mitte kaasa mõelda

Abivahendid ülikoolielu hõlbustamiseks:

Vaegkuuljast vilistlane sõnas, et tol ajal puudus kirjutustõlge, mis tema õppetöö samaväärset tegemist teiste kaastudengitega võrreldes takistas. Ilma selleta loengutes osalemisel läks palju infot kaduma ja tuli teha topelt tööd infokilde kokku panna iseseisvalt materjalide kaudu.

Vaegnägija jaoks on liikumisel oluline valge kepp. Tänapäeval on tehnoloogia palju edasi arenenud. Näiteks lugemisel ja objektide tuvastamisel aitavad spetsiaalsed prillid pimedatele ja vaegnägijatele, mis skaneerivad prillide küljes oleva kaamera abil tekste ja objekte. Prillide kandjale kirjeldatakse verbaalselt objekte ja loetakse ette tekste. Telefonidel on sammuti tekkinud palju erinevaid appe, mis toetavad maailma kirjeldamisel ning ülikoolis on teenus, et õppematerjale digitaliseerida.

Praeguste tudengite ülikooli õpinguid ja kodutööde esitamist hõlbustab suuresti sülearvutite kasutamine ja Zoomi võimalus. See hõlbustab peamiselt liikumistakistustega inimesi, kellel võib halbadest ilmastikutingimustest ja hooldamata teedest olla takistatud linnakusse tulemine, ning võimaldab osaleda loengutes, esitada kodutöid ja sooritada eksameid erandolukordades kodust lahkumata.

Erivajadustega tudengitele on suureks abiks ka universaalne uksekaart, mis avab paljusid uksi ülikoolilinnakus ja mis muudab linnakus liikumise palju mugavamaks ja vähem aeganõudvaks. 

Millised abivahendid toetavad õppetöös osalemist?

digivahendid ja uuendused kirjutustõlk teada oma võimalusi arvuti rulaator uksekaart ratastool salvestamine kohandused

Soovitused Tallinna Ülikooli õppejõule:
  • Õppejõud peaksid olema teadlikud, et nende kursusel on erivajadusega üliõpilased, et neil oleks võimalus vastavalt vajadusele kohandada ruume, õppematerjale ja õppetööd.

  • Sujuva koostöö säilimiseks on tähtis hea omavaheline kommunikatsioon, kus mõlemad pooled selgitavad oma vajadusi. Õppija oma erivajadusest lähtuvaid vajadusi ja õppejõud kompromiseerimata õpiväljundite saavutamist.

  • Kõige tähtsam on suhtumine, kus õppija tunneb, et tema vajadusi võetakse arvesse ning mõeldakse kaasa, kuidas temaga arvestada.

Millega tuleb arvestada kaasava õppetöö korraldamisel?

arvestada õppijate vajadustega tagada õppematerjalid erinevates vormides võrdväärne info kättesaadavus õppijatelt nende vajaduste küsimine lifipääsetavus digitaalsed materjalid arendada ennast valdkonnas

Soovitused tulevasele Tallinna Ülikooli tudengile:
  • Esimese asjana endast teada andma erivajadustega üliõpilaste nõustajale, kellele saab esitada vajalikud tõendid, ning arvestades õppija autonoomiat andma nõusoleku milliste tema vajaduste ja kohanduste kohta võib õppejõude teavitada.

  • Tulevastel tudengitel kindlasti kasutada olemasolevat tuge näiteks kasutada uksekaarti, mis hõlbustab suurel määral linnakus liikumist. 

  • Mõtlema selle peale, mis motiveeris kõrgharidusse astuma ja mida soovitakse mida tulevikus saavutada. Pidada seda silmas ning selle eest seista, et seda kõike lõpuks saavutada.  

Meeldejääv seik õpingute ajast:

Esinejad rääkisid lõpetuseks lugusid oma õpingute ajast, millest igaüks oli omamoodi ja kaasahaarav, kuid siiski äratuntav meie kõigi elus. Kuigi takistused õpingutel olid frustreerivad, mis võivad tekitada motivatsiooni langust, kus keskkonna limitatsioonid või inimeste hajameelsus arvestada jättis õppija halba olukorda, vaadati neile tagasivaatavalt naljaga. Toodi välja takistuste ületamisel toe leidmist abivahenditest, tugevast enesejuhtimisest kui ka inimestest enda ümber. Kaasõpilaste tugi aitab kohaneda ning annab kuuluvustunde ülikoolielus.

                                                                                             

 Materjali koostas: Jako Kariste