Doktoriõpe

Värske doktoritöö näitab, et ka õppimist tuleb õppida ja õpetada

Kuidas muuta õppimine nauditavaks? Vastus võib üllatada: tuleb õppida tõhusalt. Seda on vaja aga õpetada – senisest tunduvalt rohkem. Sellisele järeldusele jõudis Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi nooremteadur Mikk Granström oma doktoritöös.

Mikk Granström

Mikk Granström uuris oma doktoritöös, kui palju ja milliseid meetodeid kasutatakse Eesti koolides, et muuta õppimist tõhusamaks. „Selgus, et õpetajad küll kasutavad erinevaid õpistrateegiaid ja hindavad sügavamat õppimist toetavaid strateegiaid rohkem kui pindmisi, aga vastavad teadmised on kohati lünklikud. Puudu on ka oskusest, kuidas õpistrateegiaid õpetada ja õppetööga siduda,” võtab ta kokku oma uurimuse tulemuse. 

Samas väärtustavad õpilased uurimuse järgi pigem pindmist kui sügavat õppimist toetavaid strateegiaid. Viimased võivad tunduda keerulised ja kohene tulemuslikkus on raskemini tajutav, samuti ei kipu õpetajad ühe või teise meetodi eeliseid selgitama. „Selleks et õpilased liiguksid keerukamate ja sügavat õppimist toetavate õpistrateegiate kasutamise suunas, peaksid õpetajad teadlikult toetama õpilaste õpistrateegiate teadmiste arengut ja soodustama nende iseseisvat kasutamist,” kirjutab autor. 

Teema on seda aktuaalsem, mida kiiremini muutub maailm meie ümber, sest see, kuidas õppetööd paremini planeerida ja iseseisvalt õppida, ei ole tähtis mitte ainult koolis, vaid ka hilisemas elus. „Ühiskonnas, kus teadmiste paindlikkus on suure tähtsusega ning ümberkohanemine ja iseseisev teadmiste omandamine elukestev protsess, võivad kehvad teadmised õppimisest saada takistuseks muutustega kohanemisel,” rõhutab Granström. 

„Kui õpetaja suudab õpilasele asjakohaselt selgitada ja näidata, millised on ühe või teise õpistrateegia eelised ja kuidas neid iseseisvalt kasutada ning ka suunata õpilast neid kasutama, siis mõjutab see positiivselt ka õpilaste õpimotivatsiooni,” toob nooremteadur välja. 

Selleks et õpetajad oskaksid ainetunde planeerides õpistrateegiaid kasutada ja neid õpilastele ka selgitada, soovitab Granström suurendada õpetajakoolituste ja kooliarendusprogrammide rõhuasetust nende tutvustamisele – õpetajaid tuleb õpetada õpistrateegiaid rakendama ja seda juba esimesest klassist peale. 

Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi doktorant Mikk Granström kaitses doktoritöö “Õpetajate ja õpilaste teadmised õpistrateegiatest ja nende õpetamine klassiruumis” 17. september.  Doktoritööd juhendasid Tallinna Ülikooli professorid Eve Kikas ja Eve Eisenschmidt, oponeerisid Tartu Ülikooli kaasprofessor Pirko Tõugu ja Helsingi Ülikooli professor Markku Hannula.