koreograafia baka

Koreograafia

Koreograafia õppekava käsitleb erinevaid liikumise esteetikaid alates pärimusest kuni kaasaegse tantsuni. Õpingute käigus on võimalus välja arendada oma loominguline käekiri ja saada professionaalne ettevalmistus tantsija, koreograafi või tantsuõpetaja- ja juhendajana. Koostööd tehakse nii filmi-, muusika- kui ka kunstitudengitega.

Õppetase Bakalaureuseõpe

Õppe kestus 4 aastat

Õppekeel Eesti keel

Õppekohtade arv 18

Õppevorm Päevaõpe

Maksumus semestris Tasuta

Antav kraad humanitaarteaduse bakalaureus

Meie bakalaureuseõppe vilistlane ja tänane magistriõppe tudeng David Truusa räägib videos, mida kujutab endast koreograafiaõpe:

Keda ootame õppima?

Ootame eelneva tantsukogemusega noori, kes soovivad laiendada oma koreograafilist pagasit, süüvides tantsuajalukku ja teooriasse. Tudeng peaks olema avatud uutele stiilidele, mõttevooludele ning koostööle tantsukunstnike, õppejõude ja kaastudengitega.

Koreograafia erialale õppima asumisel on võimalik anda oma panus tantsuhariduse arengule ja professionaalse tantsuelu kujundamisele nii Eestis kui ka välismaal. Tantsija, koreograafi, tantsuõpetaja- või juhendajana võid muuta arvamust liikumisest ja tantsust tervikuna, ning selle kaudu mõjutada ka poliitilisi ja sotsiaalseid hoiakuid, sest mõnikord tähendab üks liigutus rohkem kui mitu sõna.

Miks tulla meile õppima?

Koreograafiat õppides veedad enamik aega liikudes ning oled alati ümbritsetud mõttekaaslastest. Meie eriala spetsiifika eeldab tugevat grupitöö oskust ning julgust ennast kunstniku ja juhendajana väljendada. Koreograafia õppekava algatab ja osaleb paljudes erialasid lõimivates nii eesti kui rahvusvahelistes projektides. Mõned viimastest on Mait Agu suur ELU ja BodySondDiVision.

Meie õppekava annab põhiteadmised anatoomiliselt korrektsest kehatööst läbi traditsiooniliste ja kaasaegsete tantsutehnikate. Koreograafia tudengeid juhendavad põhiõppejõudude kõrval ka paljud Eestis ja välismaal tunnustatud tantsuprofessionaalid – näiteks Rakesh Sukesh, Arnaud Degimbe, Kenneth Flak, Andrius Katinas, Ruta Ronja Pakalne, Maria Uppin-Sarv, Indrek Kornel, Peeter Raudsepp ja teised.
 

Eriala omandamist toetav õppekeskkond

Sisseastujad asuvad õppima paar aastat tagasi valminud TLÜ loomemajja Vita, kus on loodud tantsuõppeks vajalikud tingimused Black Box'i, kahe proovisaali ja puhkekompleksiga. Naabriteks ja koostööks on valmis teiste loomealade üliõpilased ja õppejõud: integreerutud kunst, muusika ja multimeedia, filmikunst, audiovisuaalne meedia ja ristmeedia.

Tudengite käsutuses on TLÜ õpikeskus, kogu ülikoolilinnaku hooned, raamatukogu, tantsusaalid ja Mait Agu Saal.

Õpinguid on võimalik jätkata Eesti ainsal koreograafia magistrierialal TLÜ BFMis.

Õppekava ja -ained

Õppevormi kirjeldus

Koreograafiat õppides veedad enamik aega liikudes ning oled alati ümbritsetud mõttekaaslastest. Meie eriala spetsiifika eeldab tugevat grupitöö oskust ning julgust ennast kunstniku ja juhendajana väljendada. 

Meie õppekava annab põhiteadmised anatoomiliselt korrektsest kehatööst läbi traditsiooniliste ja kaasaegsete tantsutehnikate. Koreograafia tudengeid juhendavad paljud Eestis ja välismaal tunnustatud tantsuprofessionaalid. 

Õppetöö toimub päevaõppes kõigil tööpäevadel, enamasti ajavahemikus 8.15-17.45, kuid arvestada tuleb ka pikemate päevade ja lavastusproovidega nädalavahetustel. Lähtuvalt eriala omapärast on kontakttundidest osavõtunõue vähemalt 85%.

Olulised erialaained, kõrvalerialad

Koreograafia õppekava koosneb alus- ja süvaõppest. Õppetsükli jooksul omandatakse erinevad tantsustiilid ja tehnikad ning teoreetilised ained. Nende seas: kaasaegse tantsu tehnikad, ballett, jazz-tants, liigutusuurimus ja improvisatsioon, anatoomia, funktsionaalne treening, autoritants, pärimustants, tantsukompositsioon, tantsufilm, tantsuajalugu, kriitiline mõtlemine, esteetika, tantsu-uurimise alused, lavatantsu ajalugu, tantsudidaktika ja vaatluspraktika, õpetamispraktika, pedagoogiline psühholoogia ning mainekate koreograafide meistriklassid. Koreograafia õppekavad vastavad kutsestandardile ja annavad tantsuspetsialisti kutse.

Tutvu õppekavaga ÕISis

Õppejõud

 

Oksana Tralla on tantsija, koreograaf ja tantsuõpetaja. Ta on lõpetanud Tallinna Balletikooli ning Tallinna Ülikooli koreograafia osakonna (MA) ning töötas 13 aastat Eesti Rahvusballetis.

Oksana on tegutsenud nii klassikalise kui ka kaasaegse tantsuteatri maastikul. Tema tantsulavastused on pälvinud tunnustust ja tähelepanu nii Eestis kui ka väljaspool. Oksana on olnud Eesti Teatriliidu tantsuauhinna laureaat kolmel korral - „The Last Hairy” (2005, Kanuti Gildi SAAL), „Hamlet” (2007, RO Estonia) ja „Väike Prints” (2011, RO Estonia). 

Aastatel 2012-2018 elas Oksana Brüsselis. Lisaks Brüsseli Rahvusvahelises Balletikoolis õpetamisele on Oksana osalenud mitmesugustes tantsu töötubades ja koostööprojektides nii Belgias kui Eestis, sh „Pure” (BE) , Space IN” (BE) ja „Eesti ajalugu. Ehmatusest sündinud rahvas” (EST).

Hetkel on Oksana Tralla TLÜ BFMi balletilektor ja õppekavade kuraator ning Eesti Kultuurkapital näitekunsti sihtkapitali ekspert.

Oksana Tralla Eesti Teadusinfosüsteemis


Irina Pähn

Praeguseks on Irinal magistrikraad koreograafias ja ta jätkab klassikalise balleti õppejõuna. Igapäevaset tundide andmise kõrvalt püüab ta ennast igakülgselt arendada, harrastades joogat ja pilatest ning aeg-ajalt ka tantsuprojektides kaasa tehes. 2016. aastal pälvis Irina Gerd Neggo stipendiumi, mida antakse tantsuvaldkonna pühendunud õpetajatele. Irina Pähn on kogu elu olnud seotud klassikalise balletiga. Ta on lõpetanud Tallinna Balletikooli ja oli Rahvusooper Estonia balletiartist 20 aastat. Alates 2002. aastast on Irina olnud tantsupedagoog erinevates tantsustuudiotes ja Tallinna Balletikoolis, õppides ja õpetades paralleelselt Tallinna Ülikooli koreograafia osakonnas.

Irina Pähn Eesti Teadusinfosüsteemis


Külli Roosna on tantsija, koreograaf ja tantsuõpetaja. Ta on lõpetanud Tallinna Ülikooli koreograafia osakonna (BA ja MA) ning Rotterdami Tantsuakadeemia (BA).

Alates 2008. aastast on ta teinud tihedat koostööd Norrast pärit
tantsukunstniku ja helilooja Kenneth Flakiga. Koos produtseerivad ja esitavad nad oma töid maailma eri paigus. Neid paeluvad inimkehas peituvad võimalused ja mitmesuguste tehnoloogiate abil saavutatavad laiendused.

Roosna ja Flak õpetavad Responsive Body liikumispraktikat,
tantsukompositsiooni ja interaktiivse heli programmeerimist erinevates ülikoolides ja festivalidel. Nende tööd on pälvinud mitmesugust tunnustust: Eesti Teatriliidu
tantsuauhinnale on nomineeritud Two Body Orchestra (2021), Prime Mover (2019),  Blood Music (2015). "Stalking Paradise" Lublini Tantsuteatrile Poolas valiti biennaalile Polish Dance Days (2015). Soololavastus „Circle Through“ sai esimese preemia Vitebski IFMC konkursil (2010).
 


Sille Kapper

Sille Kapper, PhD on tantsu uurija Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia, kunstide ja kommunikatsiooni instituudis alates 2008. aastast ning tantsuõpetaja alates 1986. aastast. Sille on ka Folklooriansambel Leigarite kunstiline juht. Ta on pidevalt osalenud Eesti Laulu- ja Tantsupeo liikumise korraldusprotsessis, juhatuse liige Eesti Folkloorinõukogus, Eesti Rahvatantsu ja Rahvamuusika Seltsi mentor ja volikogu liige Eesti Tantsukunsti ja Tantsuhariduse Liidus.

Sille Kapper Eesti Teadusinfosüsteemis


Heili Einasto

Heili Einasto on järjepidevalt kirjutanud tantsukriitikat aastast 1991, õppinud ajalugu ja anglistikat (BA), soolisi suhteid kultuuris (MA), kultuuride uuringuid (PhD) ja sotsiaalpoliitikat, olnud Vitebski rahvusvahelise kaasaegse tantsufestivali ekspertide ning Eesti Teatriliidu aastapreemiate žürii liige, osaleb rahvusvahelises fotoprojektis "Naiselikkuse mask". Uurimise fookuses on hetkel Eesti lavatantsu ajalugu 20. sajandil, kirjutanud monograafiad "Eesti balleti rajaja Rahel Olbrei: loometegevus, retseptsioon, pärand" ja "100 aastat moderntantsu: pilguheit Eesti poolelt".

Heili Einasto Eesti Teadusinfosüsteemis

Vastuvõtt

Vastuvõtueksami osad: I voor (oma tants ja vestlus) 25%; II voor (treeningtunnid) 30%; III voor (kompositsioonitöö, improvisatsiooni ülesanded ja essee arutelu vestluse osana) 45%. 

Kõik kandidaadid peavad:

  • esitama kuni 3-minutilise enda või kellegi teise lavastatud tantsunumbri, mis võib olla soolo- või paaristants;
  • olema valmis vastama küsimustele kultuuri- ja tantsuelu valdkonnas;
  • olema kursis viimase aasta Eesti tantsu- jm kultuurielus toimuvaga ja kajastustega meedias;
  • näidatud video põhjal kirjutama essee (eesti keeles), milles analüüsivad teose ideed, struktuuri, koreograafiat (1-1,5 lehekülge);
  • olema võimelised erinevate tantsustiilide kombinatsioone omandama ja esitama;
  • lavastama kompositsioonitöö vastavalt antud ülesandele ning osalema selle järel vestluses komisjoniga.

 

Voor I. Komisjon hindab ettevalmistatud tantsu põhjal sisseastuja loomingulist ja tehnilist potentsiaali. Vestluse järel hinnatakse silmaringi ja analüüsivõimet ning sisseastuja avatust ning võimet olla dialoogis. 

Voor II. Komisjon hindab oskust erinevate tantsustiilidega kohaneda ning võimet etteantud tingimustes oma tantsija potentsiaali avada.

Voor III. Komisjon hindab loomingulist originaalsust ja autoripositsiooni olemasolu ning võimet oma ideid verbaalselt kirjeldada ning publikuga dialoogi astuda. Lisaks hinnatakse varem kirjutatud esseed (10p).

 

Sisseastumise üldine ajakava 2024

Vastuvõtukatsete info ja kuupäevad

Kuhu edasi?

Silmapaistvad vilistlased

Kaasaegne tants: Priit Raud, Renee Nõmmik, Mart Kangro, Taavet Jansen, Oksana Tralla (Titova), Jaak Sapas, Anu Ruusmaa, Janek Savolainen, Külli Roosna, Nele Suisalu, Mihkel Ernits, Mari Mägi, Svetlana Grigorjeva, Tiina Mölder, Joanna Karoline Kalm, Madli Paaves.

Rahvatantsujuhid: Maido Saar, Margus Toomla, Angela Arraste, Elo Unt, Virve Kurbel, Paul Bobkov, Ene Jakobson, Piret Lett, Kalev Järvela, Helle-Mare Kõmmus, Sille Kapper, Helena-Mariana Reimann, Vaike Rajaste, Helen Reimand, Kristiina Siig, Mall Paulus, Liina Eero.

Teised erialaga seotud valdkonnad: Kristina Viirpalu (moekunst), Jevgeni Fokin (moekunst); Jelena Glebova (iluuisutaja), Ülle Toming (karaktertantsu pedagoog), Marika Hanson (tantsukooli juhataja), Almer Jansu (tantsu ja jooga õpetaja), Marge Ehrenbusch (balletistuudio juhataja), Kati Kivitar (lavastaja, koreograaf), Kristin Pukka (koreograaf), Britt Timusk (pilatese treener), Maiken Schmidt (näitleja), Irina Kikkas (iluvõimlemistreener), Sandra Palm (fotograaf), Evelin Lagle (tantsukriitik).

Millistel erialadel võib tööd leida?

Koreograafia bakalaureuseõpingute lõpetanud on omandanud kutsepädevuse töötamaks haridus- ja kultuuriasutustes erialaspetsialistidena.

Edasiõppimisvõimalused

Haridusteed saab jätkata magistriõppes koreograafia erialal või mõnel teisel avatud magistriõppe erialal. 

Miks BFM?

  • BFMis on inspireeriv loomekeskkond ja mõnus õppekeskkond.
  • Koreograafiat õpetavad kogenud õppejõud.
  • BFMi tudengid, vilistlased ja õppejõud on noppinud auhindu nii reklaami- kui filmimaailmas, saanud stipendiume nii välismaistelt organisatsioonidelt kui Eesti Kultuurkapitalilt. 
  • Instituut osaleb erinevates ja ülipõnevates uurimisprojektides nii rahvusvahelise teaduskoostöö kui ka rakendusuuringute vallas. 
  • BFMis saad kasutada moodsat tehnikat, arvutiklasse, saad osa mõnusatest üritustest ja asjalikest aruteludest. 
  • BFM on noor, innovatiivne, paindlik, rahvusvaheline, mitmenäoline, paljukeelne ja väga-väga sõbralik akadeemiline kodu uudishimulikele ja innustunud õppijatele.
  • BFMis on Sul võimalus omandada laiahaardeline haridus rahvusvahelises keskkonnas.
  • Bakalaureuseõppes omandatud baasteadmisi ja oskusi saab süvendada magistrantuuris.
  • Vabal ajal on võimalik nautida tasuta kinoelamust BFMi oma Supernova kinos, kus toimuvad regulaarsed kinoseansid. Samuti on võimalik liituda BFMi segakooriga.
Olulisemad uuringud, huvitavamad artiklid, silmapaistvad tudengitööd

Igal kevadel toimub koreograafia õppekava lõputööde esindusfestival KorFest ja igal sügisel M. Agu nimelise stipendiumi esindusõhtu. Parimate üliõpilastööde uurimuste põhjal avaldatakse artiklid.

Instituudi õppetööväline akadeemiline elu

Osalemine erinevates loomeprojektides, kaastudengite kompositsioonitöödes, Eesti etenduskunstide tudengite koostööprojektides, Euroopa kõrgkoolide ECA-Network kohtumistel, töötubades ja ühisseminaridel.

Vaata pilte koreograafia 40. aastapäeva etendusõhtust SIIT.

ECA Network

Võta ühendust!

Lina Žuravskaja

Õppenõustaja ja -spetsialist

PostiaadressNarva mnt 27, 10120 Tallinn

Telefon(+372) 619 9564