1 Minuti Loeng: miks on kutseõpetajate töös olulisel kohal koostöö?

Hariduses on koostöö ja koos õppimine muutunud üha olulisemaks ja ka efektiivsemaks muutustele reageerimise ja kohanemise viisiks, selgitab Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi kutsehariduse lektor Meidi Sirk.

noorkondiiter

Ka meie uurimused kutseõpetajate seas kinnitavad, et kutseõpetajad, kes teevad enam koostööd erinevate osapooltega (kolleegid, ettevõtted, sektororganisatsioonid jt), tegutsevad eri koostöö- ja õpivõrgustikes, suhtuvad haridusmuutustesse positiivsemalt. Samuti võtavad neid kergemini omaks ning mõistavad enam muutuste olulisust oma töös ja professionaalsuses.  Mis veelgi olulisem –  need kutseõpetajad on rahulolevamad ka oma töö ja töötulemustega ning kindlamad oma ameti valikus.

Samas meie Eesti kutseõpetajate uurimusest selgus, et ligi pooled (45%) kutseõpetajatest on piirdunud pigem koolisisese koostööga. Veidi rohkem kui neljandik (27%) kutseõpetajatest teevad lisaks koolisisesele ka koolivälist koostööd ja nii võib neid professionaale nimetada ulatuslikult võrgustunud kutseõpetajateks. Kuid ülejäänud kutseõpetajad, keda on 28%, on sellest eemale jäänud ehk omaette hoidvad.

Seega on koostööst saanud oluline kutseõpetajate professionaalsust ja ametit kujundav tegur, mistõttu on oluline mõelda, kuidas enam toetada ja soodustada seda kutseõpetajate seas. Eelkõige kutseõpetajate puhul, kes on eemale jäänud – ehk kuidas neid enam kaasata erinevatesse  ühistegevustesse, sest see toetaks neid enam muutustega toimetulemisel, kujundaks positiivsemaid hinnanguid oma ametile ja töötulemustele.

Meidi Sirk kaitseb peagi Tallinna Ülikoolis doktoritööd „Kutseõpetajate muutuv professionaalsus“. Minutiloeng põhineb artiklil: Sirk, M., Ümarik, M., Loogma, K., & Niglas, K. (2017). Koostöö kutseõpetaja professionaalsust määrava tegurina. Eesti Haridusteaduste Ajakiri, 5(2), 80–105.