Ilmus Eesti Haridusteaduste Ajakirja uus vabanumber
Eesti Haridusteaduste Ajakirja uus vabanumber ilmus 1. mail 2025. Ajakirjanumbri kümnes artiklis keskendutakse haridusvaldkonnas aktuaalsetele teemadele ja probleemidele – eelkooliealiste laste ja õpilaste üldpädevuste arendamine ja hindamine ning õpetajate ja teiste kooli töötajate heaolu nii isiklikust kui ka organisatsioonilisest vaatest.

Marja-Kristiina Lerkkaneni ülevaateartikkel väikelaste kirjaoskuse arengust selgitab kirjaoskuse kujunemist alates väga noorest east ning tutvustab õpetajate ja kodu võimalusi laste kirjaoskuse toetamiseks. Väikelaste teemal jätkavad Anne-Mai Meesak, Eve Kikas, Tiiu Tammemäe, Maire Tuul, Astra Schults ja Natalia Tšuikina artikliga üldpädevuste hindamisvahendist, mida saavad lasteaiaõpetajad kasutada laste kognitiivsete, akadeemiliste, õpi- ja sotsiaalsete oskuste arengu toetamiseks.
Karin Konksi, Merle Taimalu ja Karin Täht annavad süstemaatilise ülevaate matemaatilise andekuse toetamise viisidest seoses tõenduspõhiste sekkumistega alus- ja alghariduses. Triinu Kilp-Kabel, Kaja Mädamürk, Jüri Kurvits, Jake McMullen, Minna Hannula-Sormunen ja Saku Määttä analüüsivad põhikooliõpilaste matemaatikapädevuse komponente ajalises dünaamikas ning selgitavad, millised matemaatikapädevuse osad
ennustavad õpilaste tulemusi põhikooli lõpus.
Külli Kallas ja Margus Pedaste keskenduvad õpilaste digipädevuse eri komponentide uurimisele kõigis põhihariduse kooliastmetes. Üldpädevuste teemat jätkavad Triin Liin, Lisette Laur ja Karin Täht, kes keskenduvad karjääripädevuse hindamisvahendi loomisele ning põhikooli- ja gümnaasiumiõpilaste karjääripädevuse väljaselgitamisele.
Kooli töötajate heaolu käsitlevad Triin Ulla, Kätlin Kell, Kelly Lindemann ja Ingrid Valgma artiklis õpetajate enesetõhususe ja hoiakute hindamise kohta kaasava hariduse kontekstis. Õpetajate ja tugispetsialistide kiusamiskäitumise kogemusi ja seoseid nende üldise heaolu ja töörahuloluga uurisid Minni Aia-Utsal ja Kristi Kõiv.
Kristi Palk, Liina Lepp ja Äli Leijen arutlevad positiivsete õpilase ja õpetaja suhete ja tegevuse üle, mis seda suhet positiivsemaks muudavad. Marcus Ehasoo ja Eve Eisenschmidt käsitlevad koolijuhtide heaolu nende endi arvamuse põhjal, pöörates tähelepanu tööülesannete selgusele, töönõudmistele, olemasolevatele ressurssidele ja koolipidaja toetusele.
Ajakirjanumbri lõpetavad kahe päevakohase eestikeelse õpiku tutvustused. Toimetajad Pille Häidkind ja Piret Soodla tutvustavad õpikut „Erivajadustega õppijad Eesti haridussüsteemis: märkamine, hindamine ja õpetamine“, Äli Leijen kirjutab õpikust „Kaasav haridus“.
Erinumbri toimetajad on Tartu Ülikooli kasvatusteaduste kaasprofessor Kristi Kõiv ja Tallinna Ülikooli uurimismeetodite dotsent Anna-Liisa Jõgi. Eesti Haridusteaduste Ajakiri on eelretsenseeritav rahvusvahelise toimetuskolleegiumiga eestikeelne teadusajakiri, mida annavad koostöös välja Tartu Ülikool ja Tallinna Ülikool. Ajakirja veebiväljaande ja info kaastöölistele leiab siit.