
Alates 2012. aastast on riigikaitseõpetajaid koolitatud Tallinna Ülikooli Kutsepedagoogika õppekava erialavalikmooduli “Riigikaitseõpetus” raames. Varasemalt toimus koolituse läbiviimine ja õppekava arendustöö koostöös Kaitseministeeriumiga. Käesolevast aastast on haridusteaduste instituudi koostööpartneriks Kaitseressursside Amet – 27.02.2024 allkirjastasid osapooled tähtajatu koostöölepingu. Tallinna Ülikooli poolt vastutab koostöö ning teadus- ja arendustegevuste eest kutsehariduse dotsent Meidi Sirk ning Kaitseressursside Ametist vabatahtliku panustamise osakonna juhataja Aare Jamnes. Mikrokraadiprogrammis õppimine on osalejate jaoks tasuta.
Kellele?
2024. aasta sügissemestril algav kursus on mõeldud nii õpetajahariduse üliõpilastele kui ka praktiseerivatele (kutse)õpetajatele ning riigikaitse huvilistele, kes soovivad saada riigikaitseõpetajaks. Riigikaitseõpetuse mikrokraadiprogrammis õppima asujad peavad olema läbinud ajateenistuse või sõdurioskuste kursuse Kaitseliidus või töötama kaitseministeeriumi valitsusalas ning omama vähemalt keskharidust. Kursusele kandideerija ei tohi olla eelnevalt kriminaalkorras karistatud.
Kuidas?
Mikrokraadiprogramm algab 2024. aasta septembris ja lõppeb juunis 2025. Õppetöö toimub tsükliõppe vormis. Kontaktõpe (loengud, rühmaarutelud, praktilised tunnid) toimub tsükliõppe sessioonide aegadel kord kuus reedel ja laupäeval Tallinna Ülikoolis. Lisaks kontaktõppele toimuvad mooduli raames õppekäigud ja riigikaitseõpetaja praktika sooritamine üldhariduskoolides ja/või kutseõppeasutustes. Iseseisev töö: töö kirjandusega, kokkuvõtvate tekstide ja analüüside, tööplaani ja metoodiliste õppematerjalide ning tunnikavade koostamine. Riigikaitseõpetaja praktika jooksul tuleb vaadelda vähemalt nelja klassitundi ja viia läbi vähemalt kuus riigikaitseõpetuse tundi üldhariduskoolis või kutseõppeasutuses.
Kandideerimine
Mikrokraadiprogammi kandideerimiseks tuleb esitada järgmised dokumendid:
- Elulookirjeldus (sh info ajateenistuse või Kaitseliidu baaskursuse läbimise kohta) koos kontaktandmetega;
- Motivatsioonikiri teemal „Miks soovin olla riigikaitseõpetaja?“ (150 kuni 300 sõna);
- Koopia „Sõdurioskuste kursus Kaitseliidus“ läbimise tunnistusest (või tõend töötamise kohta Kaitseministeeriumi valitsusalas);
- Koopia kesk-, kutse- või kõrghariduse läbimist tõendavast dokumendist;
- Kandidaadid, kelle emakeel ei ole eesti keel, peavad Euroopa Keeleõppe raamdokumendi järgi tõendama oma eesti keele oskust C1 tasemel.
Registreerimistähtaeg on 19. juuni. Kõik dokumendid palume saata aadressile kristi.kivisild@tlu.ee. Teie dokumentide vastuvõtt kinnitatakse 2 tööpäeva jooksul vastuskirjaga.
1. juulil 2024 toimub Tallinna Ülikoolis algusega kell 9.00 ruumis M-421 (Uus-Sadama 5, Mare maja 4. korrusel) vestlus riigikaitseõpetuse mikrokraadiprogrammi kandideerijatega. Vestlust viivad läbi TLÜ kutsehariduse dotsent ja KRA esindajad. Vestluse käigus hinnatakse kandidaadi riigikaitseõpetajaks õppimise motivatsiooni ja sobilikkust. Motivatsioonikirjade ja vestluste alusel moodustatakse pingerida ning õppima võetakse paremusjärjestuse alusel 20 õppurit.
29. augustil kell 10.00–11.30 toimub vastu võetud õppijatele Zoomis kursuse sissejuhatav infotund, kus tutvustatakse õppekava sisu, õppetöö korralduslikku poolt ja õppetööga seonduvaid õppekäike. Õppetöö algab septembris.
Õppeained
- Eesti riigikaitse korraldus (sügis 2024) vt tunniplaani siit
- Riigikaitseõpetuse didaktika (sügis 2024) vt tunniplaani siit
- Riigikaitseõpetaja praktika (sügis 2024 - kevad 2025)
- Tänapäeva sõjalised kriisid ja relvakonfliktid (kevad 2025) vt tunniplaani siit
- Praktilised oskused riigikaitseõpetuses (kevad 2025) vt tunniplaani siit
Õpiväljundid
Mikrokraadiprogrammi läbinud õppija
- mõistab Eesti riigikaitse laia käsitluse põhimõtteid, eesmärke ja korraldust, kaitse- ja julgeolekupoliitikat, sh sisejulgeoleku eesmärke ja ülesandeid, tänapäeva kriise ja relvakonflikte;
- demonstreerib didaktikaalaseid teadmisi ja sõjaväepedagoogilisi põhimõtteid riigikaitseõpetuse planeerimisel ja läbiviimisel;
- planeerib ja viib läbi riigikaitse teoreetilist ja praktilist õpet, lähtudes riigikaitse aine- või mooduli rakenduskavast, nüüdisaegse õpikäsituse põhimõtetest ja õppijate iseärasustest, rakendab valdkonna teadmisi ja oskusi;
- analüüsib riigikaitse õppe-kasvatusprotsessi ja oma tegevust vastavalt kavandatud eesmärkidele, tegevustele ja muudele vajalikele alusdokumentidele ning sellest lähtuvalt planeerib edasist tegevust ja enesearenguvajadusi riigikaitseõpetajana.