Loengusari "Kriitiline lugemine"
13.04.2006 kell 15.00 - 15.00
Lisa kalendrisse
iCal calendar
Loengute ajakava:
13. aprill Rein Veidemann "Kirjandus kui ilmutus"
20. aprill Märt Väljataga "Kuidas autori eluloo tundmine aitab ja segab
lugemist"
27. aprill Ülar Ploom "Mida me saame tekstist välja lugeda ja mida me
tohime sinna sisse lugeda"
Loengusarja eesmärk on lugemise mõiste avardamine. Loengusari on mõeldud
igas vanuses kirjandusehuvilistele - nii koolilapsele, tudengile kui
kõigile teistele lugemisest lugupidavaile inimestele. Kooliõpilasele on
see võimalus hakata nägema raamatuid hoopis uue pilguga, võimalus leida
tekstist erinevaid tasandeid, tänu millele ei saa ükski raamat kunagi
igav olla. Üliõpilasele võimalus näha ammuloetud raamatuid uue nurga
alt. Raamatusõbrale võimalus lugeda armastatud teoseid uuesti, leidmaks
sealt alati midagi uut.
Kolm TLÜ Eesti Humanitaarinstituudi õppejõudu - Ülar Ploom, Märt
Väljataga ja Rein Veidemann - räägivad erinevatest võimalustest teksti
lugeda, sellest, kui palju erinevaid tasandeid on lugemisel. Lugemine, see
on nii loo lugemine, autori lugemine kui ka kultuuriruumi lugemine.
Kriitiline lugemine ongi oskus kõiki neid tasandeid märgata, oskus näha
lauseid, seoseid, autorit ja palju muud.
Kriitiline lugemine ei tähenda lugemise kriitikat. Kriitiline lugemine on
loominguline lugemine. See on akt, kus loojaks saab lugeja. Kui palju võib
ja saab lugeja luua? Mida ta loob? Kui palju räägib lugejaga autor? Kui
palju räägib lugejaga tekst? Need on küsimused, mida me alati loetu üle
mõtiskledes esitame. Kriitiline lugemine on koht, kus tekst saab kokku
lugejaga. Kolm meest, kolm päeva, kolm loengut. Rohkem kui kolm teksti.
Mari-Helene Kaber
TLÜ Eesti Humanitaarinstituut
13. aprill Rein Veidemann "Kirjandus kui ilmutus"
20. aprill Märt Väljataga "Kuidas autori eluloo tundmine aitab ja segab
lugemist"
27. aprill Ülar Ploom "Mida me saame tekstist välja lugeda ja mida me
tohime sinna sisse lugeda"
Loengusarja eesmärk on lugemise mõiste avardamine. Loengusari on mõeldud
igas vanuses kirjandusehuvilistele - nii koolilapsele, tudengile kui
kõigile teistele lugemisest lugupidavaile inimestele. Kooliõpilasele on
see võimalus hakata nägema raamatuid hoopis uue pilguga, võimalus leida
tekstist erinevaid tasandeid, tänu millele ei saa ükski raamat kunagi
igav olla. Üliõpilasele võimalus näha ammuloetud raamatuid uue nurga
alt. Raamatusõbrale võimalus lugeda armastatud teoseid uuesti, leidmaks
sealt alati midagi uut.
Kolm TLÜ Eesti Humanitaarinstituudi õppejõudu - Ülar Ploom, Märt
Väljataga ja Rein Veidemann - räägivad erinevatest võimalustest teksti
lugeda, sellest, kui palju erinevaid tasandeid on lugemisel. Lugemine, see
on nii loo lugemine, autori lugemine kui ka kultuuriruumi lugemine.
Kriitiline lugemine ongi oskus kõiki neid tasandeid märgata, oskus näha
lauseid, seoseid, autorit ja palju muud.
Kriitiline lugemine ei tähenda lugemise kriitikat. Kriitiline lugemine on
loominguline lugemine. See on akt, kus loojaks saab lugeja. Kui palju võib
ja saab lugeja luua? Mida ta loob? Kui palju räägib lugejaga autor? Kui
palju räägib lugejaga tekst? Need on küsimused, mida me alati loetu üle
mõtiskledes esitame. Kriitiline lugemine on koht, kus tekst saab kokku
lugejaga. Kolm meest, kolm päeva, kolm loengut. Rohkem kui kolm teksti.
Mari-Helene Kaber
TLÜ Eesti Humanitaarinstituut