Minutiloeng: Kust algab innovatsioon?
Üleilmse säästva arengu üks eesmärkidest on edendada teadusuuringuid ning ergutada innovatsiooni. Kas jalgrattasõit ja smuuti võiksid viia uute leidudeni ehk kust õieti algab innovatsioon. Sellest räägib meile kohe Tallinna Ülikooli jätkusuutliku hariduse külalisteadur Katrin Männik.
Innovatsioonid ehk uuendused saavad alguse meist endist. Üleilmsete säästva arengu eesmärkide saavutamiseks, kuid eelkõige enda heaolu nimel, peame olema senisest säästlikumad, leidlikumad, rohkem katsetama ja ideid ellu viima. Seda peab soosima keskkond, kus elame, õpime, töötame, spordime. Pidevad muutused meie ümber samuti soosivad uuenduste teket.
Mulle meeldib joosta ja rattaga sõita. Mõtlen siinsamas Tallinna Ülikooli teadusköögis, kas saaksin samamoodi rattaga sõites mere ääres valmistada omale kosutava smuuti? Kas nii saaksime ka rohkem inimesi liikuma? Mis ma smuuti sisse panen? Kas kaugelt transporditud banaani või hoopis Eestis kasvatatud koduaia astelpaju, mustsõstraid, vaarikaid? Mida soovitab selle peale veel aktiivne spordi- ja terviseäpp?
Eestis on üle 6000 teadlase era- ja avalikus sektoris, meil on hulgaliselt põnevaid ideid ja projekte, teeme hea meelega koostööd. Eesti on väga uuendusmeelne riik, elanikud ja ettevõtted avatud uuendustele ja oskuste ja teadmiste täiendamisele, Eesti on samuti tuntud viljaka start-up keskkonna ja digiriigina, kuid meie uuendused peaksid põhinema rohkem teadus-ja arendustegevusel. Ka see on osa jätkusuutlikkust arengust. Nii sünnib rohkem murrangulisi uuendusi, mis võivad muuta väga oluliselt toodete ja teenuste iseloomu ja igapäevaelu.
Kasvõi selles samas teadusköögis saavad kokku eri valdkonnad. Järgmisel kahel aastal arendame koos Soome, Austria ja Norra partneritega välja uuenduslikke õppematerjale MATIK-praktikate ja kodundusõppe ühendamiseks õpetajakoolituses. MATIK tähistab praktilise kallakuga õpet, mis ühendab matemaatika, teaduse, tehnoloogia, inseneeria ning kunstid. Lisame digi- ja rohevürtse, töötame välja juhendmaterjale ja e-kursuse õpetajatele. Selline tegevus mõjutab muuhulgas tarbimisoskusi, hoiakuid ja -käitumist nii koolides kui ka kodudes. Kokkuvõttes ei pea alati ise jalgratast uuesti leiutama, tuleks rohkem proovida asju teisiti teha.