Doktoritöö: lasteaedade õpetajad ja direktorid tähtsustavad koostööd laste vanem

Koolieelsete lasteasutuste õppe- ja kasvatusprotsessis on toimunud paradigma muutus õpetaja kesksuselt lapsele, tõdeb pikaaegne lasteaia juhataja, Tallinna Ülikoolis doktoritööd kaitsev Silvi Suur.

Koolieelsete lasteasutuste õppe- ja kasvatusprotsessis on toimunud paradigma muutus õpetaja kesksuselt lapsele, tõdeb pikaaegne lasteaia juhataja, Tallinna Ülikoolis doktoritööd kaitsev Silvi Suur.

TLÜ Kasvatusteaduste Instituudis kaitstav doktoritöö „Õpetajate, direktorite ja lastevanemate hinnangud koostööle koolieelses lasteasutuses“ kirjeldab, kuidas lasteaiad tähtsustavad üha enam meeskonnatööd, sealhulgas lapsevanemate kaasamist lasteasutuse igapäevaellu. Oluline on koostöö õpetajate ja lastevanemate vahel ning lastevanemate omavaheline suhtlemine. Üha enam kaasatakse lapsevanemaid haridusellu ja neil on õigus ning kohustus teha otsuseid oma lapse haridusküsimustes.

Küsitletud direktorite, õpetajate ja lapsevanemate vastustest selgus, et lasteaiad näevad lapsevanemaid koostööpartneritena. „Suhtlemine toimub üritustel, samuti hommikuti ja õhtuti lapsi lasteaeda tuues ja õhtul koju viies,“ kirjeldas Silvi Suur.

Õpetajate arvates on oluline hea koostöö ja vastastikune usaldus. Samal ajal on peamiseks probleemiks on aga vanemate vähene aeg koostööks õpetajatega.

Direktorid ja õpetajad hindasid kõrgemalt kui vanemad viimaste kaasamist õppe- ja kasvatusprotsessi. Kõik osapooled hindasid kõrgelt asjaolu, et vähemalt kord aastas on apsevanemaga arenguvestlus lapse arengu kohta. Õpetajad hindasid veel kõrgelt avatud uste päevi, koolitusi ja õppetegevusi vanematele. Direktorid hindasid kõrgemalt kui õpetajad ja lapsevanemad erinevate infotehnoloogiavahendite kasutamist suhtlemisel, kusjuures vanemad ja õpetajad eelistasid vahetut suhtlemist. Oluliseks peeti ka vanemate omavahelist suhtlemist üritustel ja koosolekutel.

Doktoritöös on võrreldud ka erinevate riikide koostööd koolieelses asutuses. Sealt selgus, et Eestis ja Islandis on vajadus eelkõige koostöö ja suhtlemise, Soomes usalduse ja respekti ning Portugalis lapse individuaalsuse arvestamise järele. „Soome, Islandi ja Eesti õpetajad pidasid oluliseks koostöö meetodiks individuaalseid vestlusi lastevanematega, Portugalis aga peeti olulisemaks lastevanemate koosolekuid. Eesti, Soome ja Islandi lastevanemad pidasid oluliseks ürituste korraldamist lasteaias,“ lisas Suur.

Doktoritöö kaitsmine toimub reedel, 16. mail kell 14 TLÜ auditooriumis M213 (Uus-Sadama tn 5). Doktoritöö juhendaja on Tallinna Ülikooli professor Marika Veisson. Doktoritöö on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu repositooriumis E-Ait.