EDUhäkk: Koolirõõm 2017

Tallinna Ülikooli Haridusinnovatsiooni keskus (HIK) korraldas koostöös Tallinna Ülikooli Digitehnoloogiate Instituudiga (DTI) 20.–22. oktoobril häkatoni EDUhäkk: Koolirõõm 2017. Tulemuseks oli 6 ideed, mille loojad loodavad Eesti, ja mõnel juhul ka rahvusvahelist, haridusmaastikku mõjutada.

Tallinna Ülikooli Haridusinnovatsiooni keskus (HIK) korraldas koostöös Tallinna Ülikooli Digitehnoloogiate Instituudiga (DTI) 20.–22. oktoobril häkatoni EDUhäkk: Koolirõõm 2017. Tulemuseks oli 6 ideed, mille loojad loodavad Eesti, ja mõnel juhul ka rahvusvahelist, haridusmaastikku mõjutada.

Häkaton kui intensiivne ideede arendamise maraton

Häkatonid on maailmas kogunud populaarsust uute idufirmade ning lahenduste katalüsaatorina. Kui alguse said häkatonid IT-valdkonnast (sellest ka nime pikem versioon “häkkimise maraton” ehk hackathon - inglise k.), siis tänapäeval kasutatakse formaati üha rohkem ka teistes valdkondades innovatsiooni- ja koosloomeprotsesside toetamiseks.

Häkatoni formaat erineb tavapärasest konverentsi, seminari või töötoa formaadist. Häkatone iseloomustab intensiivsus, meeskonnatöö ja võistlusmoment. Võiks öelda, et tegu on intensiivse ideede arendamise maratoniga, mis saab alguse ideede esitlemisega osalejate poolt - kõigi ideed on oodatud! Kui ideed on esitletud, siis moodustuvad nende ümber meeskonnad, kes järgmise 48 tunni (või mõne muu kokkulepitud aja) jooksul hakkavad ideed edasi arendama. Osalejaid toetavad mentorid ja inspireerivad kõnelejad, tihti pakutakse ka töötube. Näitkes EDUhäkil oli kaks töötuba: kuidas luua hariduslikke mänge ja avaliku esinemise töötuba. Ürituse lõpuks esitavad meeskonnad pakutava prototüübi või põhjalikult läbi mõeldud kavandi, mida hindab professionaalne žürii. Parimaid tunnustatakse ning ideede elluviimist toetatakse vastavalt võimalustele.

Mida õppisime häkatoni korraldamisest?

HIKi jaoks oli 48-tunnise häkatoni korraldamine esmakordne. Eelmisel kevadel sai korraldatud n-ö mini-häkatone ja mõttetalguid Narvas, Haapsalus ja Tallinnas. Nägime, et mini-häkatonid annavad osalejatele võimaluse väga lühikese aja jooksul saada aimu, mida häkatoni formaat endast kujutab, ja neid saab edukalt kasutada selleks, et genereerida uusi ideid - see formaat on ideaalne uute ideede genereerimiseks ning intensiivse ajurünnaku tegemiseks. Ilmselgelt ei jõua 3-6 tunni jooksul aga uut ideed korralikult arendada. 48-tunnine häkaton seevastu näitas meile, et kui ideede arendamiseks on piisavalt aega, kui osalejad on motiveeritud ja kui neid toetavad professionaalsed mentorid, siis on tulemused väga erinevad. Suurem üritus meelitas kohale ka erineva tausta ja oskustega inimesi, mis on oluline faktor innovatsiooni loomel ja idee elluviimisel. Sellegipoolest pidime tõdema, et väga erineva taustaga inimesi on üsna keeruline kohale saada. Eriti tundsid mõned meeskonnad puudu programmeerijatest ning disaineritest, kuid oma-ala spetsialistidest mentorid olid suureks abiks seal, kus meeskondadel mõnest oskusest puudu jäi.

Kuna osalejad olid kokku tulnud üle Eesti, mõned koguni välismaalt, siis õppisime ka seda, et ühe taolise häkatoni korraldamisel on oluline hoolitseda majutuse olemasolu eest. Kui tihti ööbivad osalejad häkatoni ajal oma mattide ja magamiskottidega ürituse ajal meeskonnaruumides, siis pidime tõdema, et üks hea ööuni viib oluliselt produktiivsemate tulemusteni ning hoiab kõigi meeled rõõmsad, ka siis kui päev algab 9.00 ajal hommikul ja lõpeb 23.00 paiku õhtul. Tänu DTI rahalisele toele saime majutada kaugemalt tulnud osalejad hostelisse, millega väga rahule jäädi. Mõned osalejad ütlesid meile, et ilma pakutud majutuseta ei oleks nad saanud osaleda. Samuti on oluline toitlustus, motiveerivad auhinnad ja abivalmis mentorid ning vabatahtlikud ilma kelleta üritus lihtsalt ei toimiks.

Aitäh teile, mentorid, sponsorid ja vabatahtlikud!

Siinkohal soovimegi öelda ühe suure tänu meie vabatahtlikele, mentoritele ja sponsoritele.

Mentorite poolest oli EDUhäkk eriti rikkalik! Tõnis Kusmin ja Kaia Tammekänd Eesti ühest suurimast ja edukaimast haridusvaldkonna idufirmast “Tebo” andsid meeskondadele nõu, kuidas tooteid arendada, kuidas klientidega suhelda ja turundust teha. Lisaks mentordamisele rääkis Tõnis esimese päeva õhtul ka oma kogemustest uue idee elluviimisest ja rahastuse leidmisest. Mart Objartel, mobiilse interneti tootejuht Telias, veetis väsimatult kõik päevad osalejatega jagades oma kogemusi ja nõustades meeskondi. Head nõu jagasid osalejatega ka Luis P. Prieto (haridustehnoloogia ekspert ja teadur), Jüri Bogatkin (ZettaByte Knowledge asutaja ja tegevjuht), Sander Kukk ja Oskar Vilo (ürituse küige nooremad mentorid ja Laps Kooli firma asutajad), Anna-Kaisa Oidermaa (Peaasi.ee tegevjuht) ning Grete Arro (Tallinna Ülikooli Haridusteaduste instituudi hariduspsühholoog ja teadur), kes eriliselt aitas osalejate tähelepanu pöörata teaduspõhisusele hariduses.

Lisaks olid suureks abiks Mihkel Kangur, kes viis läbi esinemiskoolituse, et kõik ideed žürii ja publikuni hästi kommunikeeritud saaks, ning Triinu Jesmin ja Martin Sillaots, kes tegid töötoa õpimängude loomisest ning ideede mängustamisest hariduslikel eesmärkidel ning tõid kohale ekraanid, milel vahendusel said osalejad nädalavahetusel tutvuda erinevate õpimängudega - hea vaheldus oma idee kallal töötamisele. Aplaus ka ülitublidele vabatahtlikele, kes korralduspoole erinevate aspektide eest hoolitsesid: Merlin Linde, Oliver Hainsalu, Jarin Akther ja Katrina Koppel.

Kindlaste peame ka mainima meie  sponsoreid ja toetajaid. Eriti suur tänu Huvitavale Koolile ja STARTERile, kes panid välja eriauhinnad. Huvitav Kool saadab SÄGE meeskonna GLS juhtimiskonverentsile ja STARTER pakkus samale meeskonnale võimaluse osaleda Start-up Speed Dating Night üritusel, kus samal meeskonnal oli võimalus saada tuge 50 erinevalt mentorilt. Peaauhinnana sai EEDU kastitäie La Muu jäätist ning  500 eurot anonüümsetelt haridussõpradest ärimeestelt. Kõik meeskonnad said akupangad, kõrvaklapid ja ekraanipuhastuslapid Telialt. Lisaks said meeskonnad edaspidist mentordamist ja ruumide kastust HIKilt. Õpetajatele ja õpilastele pani Digitehnoloogiate Instituut Language Games projekti raames kokku toreda sussikoti, kust võis leida vajalikku mängu mängimiseks.

6 unikaalset ideed koolirõõmu suurendamiseks

Kõige olulisem EDUhäkil oli aga osalejate enda poolt välja pakutud ideede arendamine ning osalejate isiklik areng - jah, just, võib-olla oli see isegi peamine! Peame rõhutama, et iga idee oli 100% cool ja meil pole kahtlustki, kas neil on tulevikku - muidugi on! Sellegipoolest pidi žürii tegema häkatoni reeglite kohaselt valiku...

Kolmanda koha, ja ühtlasi ka Huvitava Kooli ning STARTERi eripreemiad sai aga SÄGE ehk maakeeli “sajaga äge”. SÄGE on tööriist, mis mõeldud õpetajatele, et läbi viia projektõpet sündmustepõhise õppe meetodil. “Sündmustepõhine õpe annab parema võimaluse ainetevaheliseks lõiminguks. Õpetajate käsutuses on andmebaas sündmuste kogumiga, kust nad saavad vastavalt vajadusele ise oma õppematerjalide ja tundide stsenaariumid valida. Eesmärk on soodustada erinevate aineõpetajate omavahelist koostööd ja kommunikatsiooni,” kirjeldab meeskond ideed.

Esimese ja teise koha saanud meeskondade vahel oli tihe rebimine, kuid lõpuks otsustas žürii, et teine koht läheb meeskonnale EDULog (Merike Saar, Nefeli Ioanna ja Pearu) - idee keskmes on õpetaja professionaalse arengu toetamine läbi telefonirakenduse, mille abil saab õpetaja lihtsa nupuvajutusega fikseerida iga muutuse oma tunnitegevuses, näiteks ülemineku grupitöölt arutelule. Hiljem logi vaadates saab õpetaja objektiivselt hinnata, kas tund kulges plaanipäraselt.

Esimese koha sai väljateenitult meeskond EEDU, kes arendavad kogu Eestit haaravat distantsõppesüsteemi. Meeskond ise kirjutab oma idee kohta nii: “Nüüdisaegne õppija peaks saama enam juhtida omaenda õppimist ka põhikoolis: valida mis kellaajal, mis vormis ja kus ta õpib. Eestis on kasvav hulk peresid, kes otsivad tavaõppele alternatiivi, neid aitab distantsõpe. EEDU loob selle jaoks süsteemi.”

Tutvu teiste ideede ja meeskondadega siin.

Vaata ürituse pilte siin.