Uudiseid hariduse uurijatelt
Ellu Saare ja Triin Lauri vastilmunud artikkel analüüsis kuue riigi halvemuste ja paremuste kumuleerumisi.

See, et haridus mitte ainult ei leevenda ühiskonna probleeme, vaid neid sageli ka juurde tekitab, on ühiskonnateadlastele hästi teada. Teada on ka see, et vaatamata probleemi pikaaegsele märkamisele, pole suudetud hariduslikku kihistumist peatada. Üheks suundumuseks on keskenduda halvemuste ja paremuste kumuleerumisele kui ühele võimalikule seletusele üle põlvkondade kanduvale ebavõrdsusele. Selle suundumuse tuules võtsid ÜTI teadurid Prof Ellu Saar ja Triin Lauri ette hulgateoreetilise lähenemise, mis traditsioonilisest regressioonist paremini kumuleeruvaid mustreid ja nendest tulenevaid võimalikke eelistusi ja takistusi haridusteedel võimaldab paljastada.
Mida see hulgateoreetiline lähenemine tähendab? Kui eeldame, näiteks, et lapse haridusotsuste kujunemisel on määrava tähtsusega nii see, kas tema emal ja isal on kõrgharidus kui ka see, milline on koduse kultuurilise kapitali tase (mõõdetuna näiteks raamatute arvus), siis hulgateoreetiline analüüs keskendub tavapärase korrelatsiooni asemel sellele, kui suur on erinevus nende vahel, kel on need kõik „kapitalid“ olemas võrrelduna nendega, kel on vaid üks. Mida kõrgem on see kapitalide koondumine, seda ebavõrdsem on ühiskond ja seda suuremal määral võtavad „võitjad kõik“ ehk edasiõppimise võimalused on kõrged just kõiki ülalmainitud kapitale omajatel. Eeliste koondumisest veelgi olulisem aga on selliste eeliste puudumise roll kõrghariduse omandamist takistava asjaoluna. Ehk teisisõnu, laste jaoks, kelle emal-isal ei ole kõrgharidust ega küllaldast kultuurilist kapitali, jäävad kõrgkoolid uksed suletuks.
Ellu Saare ja Triin Lauri vastilmunud artikkel https://journals.
Kokkuvõtteks, kuivõrd sotsiaalteaduslik hulgateoreetiline analüüs on küllatki inertsel teadusmaatikul endiselt veel pigem alternatiivne nišš kui peavool, siis seda enam on vägev, et sellise „nišitootega“ kõrgetasemelises ajakirjas läbi lõime.