Filmi- ja meediablogi

TLÜ kalender 2021: Millega tegeleb professor Indrek Ibrus?

TLÜ 2021. aasta kalendri aprillikuu fookusteadlaseks on BFMi meediainnovatsiooni professor Indrek Ibrus. Uurime, mis on tal hetkel käsil ja kuidas ta oma vaba aega sisustab.

Vasakul Ulrike Rohn, paremal Indrek Ibrus

M

illised uuringud on Teil hetkel käsil? 
Mul on hetkel käivitamisel uus ja suur Eesti Teadusagentuuri rühmagrandile tuginev projekt kultuurivaldkonna avaandmete poolt loodavast avalikust väärtusest. See tähendab nii filosoofiliselt üsna keeruka “avaliku väärtuse” kontseptsiooni ümbermõtestamist nüüdisajal, aga ka suurt hulka empiirilisi ja arenduslikke allprojekte koos partneritega üle ilma – vaatame, kuidas erinevad semantilise veebi ja plokiahela tehnoloogia põhised andmelahendused võiksid luua uuel viisil avalikku väärtust. Partneriteks on seejuures nii mitmesugused audiovisuaalvaldkonnas toimetavad idufirmad kui ka suured arhiivid nii Euroopas kui ka Põhja-Ameerikas. Projekti kulgu saab jälgida siin.

Mis Teid elus inspireerib ja sütitab?
Hetkel inspireeribki mind see uurimisprojekt, mis on osaks mu laiemast uurimistööst, mille eesmärgiks on mõista paremini kultuuri ja majanduse suhteid digiajastul ning seeläbi heaolu kasvu ja demokraatia arengu võimalusi praeguses dünaamiliselt arenevas ühiskonnas. Mind sütitavad uued ideed, mis viimasel ajal lähtuvad ennekõike evolutsionistlikust majandusteadusest ja kultuuriandmete analüütikast, aga ka teoreetilisest bioloogiast. Samuti mitmesugused uued tehnoloogiad ja nende võimalused: plokiahela tehnoloogiad, semantiline veeb, masinõpe, liitreaalsus jms. Üha enam tõmbab mind ka meediauuringute panuse sidumine kliimakriisile lahenduste otsimisega.

Lisaks teadusele - kas Teil on ka mõni hobi või tegevus, mis keha ja vaimu virgutab?
Ma olen avastanud enese jaoks kaasaegse videomängude maailma ja see on viis, kuidas praeguse tubasel eluperioodil olen oma meelt lahutanud. Mind tõmbavad ka keskkonnad, suvised viibimised ennekõike Hiiumaal on mulle vaimseks tasakaalustumiseks väga olulised. Äge on ka koos värskelt kooliealiste lastega robootikaarendusi teha, õpin ka iseseisvalt ajaviiteks programmeerimist. Hiljuti võtsin ette ühe õpirakenduse toel klaverimängu õppimise.  

Kuhu teadus liigub?
Sellele küsimusele on raske vastata lühidalt ja ammendavalt. Aga minu enda tegemisi on kaua suunanud interdistsiplinaarsus, olen liikunud erinevate valdkondade vahel – semiootika, majandusteadus, meediauuringud, viimasel ajal ka andmeanalüüs. See vahealadel liikumine on kohati väga keeruline, aga samas ka väga rahuldustpakkuv. Uus teadmine tõukub reeglina ikkagi erinevate distspliinide põrkumisest ja seostamisest. See on trafaretne tõdemus, aga samas on see seondamine jätkuvalt piisavalt raske, et seda sihti pidevalt meelde tuletada ja toetada.