Doktoritöö: õpetajad omandavad uusi andmerikkaid töövõtteid läbi koostöise õppe
Uute andmerikaste praktikate kasutuselevõtmisel ei ole tehnoloogia kasulikkus ainus tegur, mis määrab, kas õpetajad hakkavad seda kasutama. Hästi läbimõeldud koolitusprogramm toetab uute praktikate kasutuselevõttu, leidis Tallinna Ülikooli Digitehnoloogiate instituudi doktorant Manisha Khulbe.
Kuna hariduspoliitika ja -institutsioonid rõhutavad üha enam tõenduspõhise õpetamistava olulisust, tuleb õpetajatel arendada oma teadmisi ja oskusi. Seetõttu keskendus Manisha Khulbe oma doktoritöös sellele, kuidas mõista ja soodustada õpetajate andmerikaste töövõtete ja nendega seotud digivahendite kasutuselevõttu
.
Uuringus kombineeris ta õpetajate professionaalse arengu ning õppeanalüütika vaate, et pakkuda õpetajatele laipõhist tuge nende andmepädevuse kasvatamiseks. Töö keskendus eelkõige matemaatikaõpetajatele, kes osalesid professionaalse arengu programmis, mille käigus julgustati neid kasutama andmeid, et jälgida uute lähenemiste mõju oma klassiruumis.
Andmete kasutamise toetamiseks töötati välja ja testiti koos õpetajatega andmevaadet, mille kasutamine osutus tulemuslikuks. Siiski ei määra tehnoloogia kasulikkus üksi, kas seda ka kasutusele võetakse. Seetõttu uuris Khulbe lähemalt õpetajate kavatsusi uued töövahendid ka igapäeavaselt kasutusele võtta. Leiti, et õpetajad võtsid altimalt omaks uued tööriistad ja andmerikka tööviis, kui said seda katsetada koostöises ja situatiivses õppes. Üllatuslikult aga, ei olnud koolituse lõpus õpetajate usaldus andmevaate vastu määrav tegur nende kavatsuses seda tulevikus kasutada.
Olulise uurimistulemustena täpsustusid õpetajate professionaalsete arengu programmide disaini põhimõtted, sidumiseks teooriapõhine õppeanalüütika andmevaadetega ning täpsustusid teoreetilised teadmised. Manisha Khulbe uuring laiendas arusaama, kuidas tõhusalt valmistada õpetajaid ette õppeanalüütika ja tehisintellekti tööriistade kasutamiseks, sealjuures tagades, et need tööriistad oleksid kooskõlas pedagoogiliste teooriatega ja saaksid edukalt seotud klassi õpetamisse.
Tallinna Ülikooli Digitehnoloogiate instituudi doktorant Manisha Khulbe kaitses oma doktoritööd "Data Meets Teaching: Teachers' Adoption of Data-Enriched Teaching Practices Using a Professional Development Programme and Theory-Based Learning Analytics" („Andmete kohtumine õpetamisega: Õpetajate andmerikaste õpetamispraktikate omaksvõtt professionaalse arenguprogrammi ja teooriapõhiste õppeanalüütikate abil“) 30. septembril. Tööd juhendasid Tallinna Ülikooli professor Kairit Tammets, oponendid olid Grazi Tehnikaülikooli dotsent Viktoria Pammer-Schindler ja Twente Ülikooli professor Kim Schildkamp.