Haridusblogi

Kes on tehniline moderaator Zoomi keskkonnas ja miks mul teda vaja võib minna?

Kes on moderaator? Mida teeb tehniline moderaator? Miks on hea kutsuda appi tehniline moderaator? Nendele küsimustele vastab TLÜ haridusteaduste instituudi haridustehnoloog Sirly Väät.

laptop

Kes on moderaator?

Videoülekande keskkondade puhul räägitakse põhiliselt arutelu moderaatorist ja tehnilisest moderaatorist. Arutelu moderaator on sisuliselt päevajuht, kes juhatab sisse esinejad ja vaatab, et ajakavast kinni peetakse. Tehniline moderaator pakub esinejale tehnilist tuge nö taustal ise esile tõusmata. Sageli on arutelu moderaator ja tehniline moderaator ühes isikus. 

Mida teeb tehniline moderaator?

Tehniline moderaator on sisuliselt ürituse korraldaja/esineja parem käsi, kes peab jälgima, et tehniline pool sujuks ja vajadusel abistama nii esinejat kui osalejaid. Hea moderaatori töö algab juba enne üritust. Sageli on tehnilise moderaatori ülesandeks tekitada Zoomi sündmus kõigi õigete sätetega. Samuti peab olema teada sündmuse päevakava. Sündmuse ajal tuleb esinejaid ja osalejaid ooteruumist pearuumi lasta, vajadusel osalejaid vaigistada, panna kohtumine õigel ajal salvestama, tekitada rühmaruume, edastada privaatseid ja avalikke teateid, eemaldada ebasündsalt käituvaid inimesi sündmuselt, jagada vestlusaknas linke või vastata tekkinud küsimustele ning vajadusel tuletada esinejatele meelde ajakava.

Minu kogemus, elulised näited ja situatsioonid Zoomi keskkonda modereerides

Minu Zoomi kogemused algasid kohe sügisel ülikooli tööle asudes. Ühest küljest on 9 kuud päris pikk aeg, et uut asja tundma õppida, samas on just ootamatuid ja uusi küsimusi tekkinud veel ka 9 kuud hiljem. Käesolevaga tahaksingi jagada enda mõnda meeldejäävamat kogemust ja olukorda Zoomi keskkonna kasutamisel. 

  • Tegin aegsasti valmis 80 osalejaga kindlad rühmaruumid (breakout rooms). Esineja oli host ja mina co-host. Esineja soovis samuti ühes rühmaruumis osaleda ja andis host'i õigused mulle üle vahetult enne rühmaruumide avamist. Valmis tehtud rühmad kadusid. 4 minutiga tuli mul 80 inimest uuesti rühmadesse jagada. Õppetund: tehniline moderaator peab alati olema host.
  • Zoomi seadetes polnud aktiivseks tehtud rühmaruumide lubamine ja see selgus alles keset koosolekut. Kiire lahendus oli see, et panin kodulehel seadistuse õigeks ja esineja palus kõigil korraks sundkorras (ehk siis sündmust sulgedes) lahkuda ja kohe tagasi naasta. Õppetund: seaded peab enne sündmust üle kontrollima.
  • Tegin valmis nö vabakäigu rühmaruumid (kedagi kuhugi kindlalt ei määranud), avasin ruumid aga paljud osalejad ei saanud ise ruumi valida, st ei tekkinud valikut tööribale breakout rooms, seega tuli ikkagi inimesi käsitsi tõsta rühmaruumidesse. Õppetund: osalejad tuleb kas määrata kindlasse rühmaruumi või suvalise valiku alusel panna rühmaruumi, et talle tekiks alla tööriba peale valik breakout rooms.
  • Oli vaja osaleja mikrofoni vaigistada, aga selle asemel sai ta kogemata sündmuselt välja visatud. Osaleja enam tagasi tulla ei saanud. Õppetund: Zoomi seadetes peab olema aktiivseks tehtud valik, et eemaldatud osaleja saab naasta sündmusele. Olukorras, kus tuleb päriselt keegi sündmuselt eemaldada, keda tagasi ei oota, kuid kes ikkagi naaseb, on hea variant ooteruum, millest teda siis edasi ei lase.
  • Vestlusaknas ei saanud osalejad küsimusi esitada kõigile vaid ainult host'ile. Arvasin, et seda saab muuta vaid veebis sisselogituna. Seega tuli mul kõik osalejate küsimused esinejatele nägemiseks ümber kopeerida. Õppetund: seda seadet saab muuta ka keset aktiivset sündmust. Seadistamist tuleb veel õppida!

Neid näiteid võiks siia tuua veel kümneid – alates mikrofonide-kaamerate probleemidest, lõpetades osalejate nõustamisega. Põhiline järeldus minu enda jaoks on see, et päris kõike ei ole võimalik teada ja kogemused on suureks õpetajaks. 

Miks on hea kutsuda appi tehniline moderaator? 

Vastuseks esitatud küsimusele toon välja järgmised punktid:

  • saab keskenduda vaid oma esinemisele 
  • ei pea korraga tegelema esinemise, salvestamise, rühmaruumide, vaigistamise jt tehniliste küsimustega
  • tehniline moderaator kui host ja esineja kui co-host tagavad ülekande jätkumise, kui ühel neist peaks arvutiga midagi juhtuma
  • vähem stressi ürituse sujumise suhtes 

Kokkuvõteks

Kas ilma tehnilise moderaatori abita saab hakkama? Kindlasti saab! Tõenäoliselt on ülikoolis pea kõik õppejõud Zoomi keskkonda kasutanud. Millised ja kas üldse probleeme tekkinud on, teab igaüks ise. Aga tehnilist moderaatorit võib vaja minna just eelnimetatud põhjustel. Lisaks distantsilt tehnilise toe pakkumisele võib tuge saada ka ülikoolis kohapeal. Ja siis juba nii Zoomis modereerimisel kui kaamera ja valgustuse sättimise osas. Üksi teed hästi, aga koos teeme paremini!
 

Sirly Väät
Haridustehnoloog
Haridusteaduste instituut
Tallinna Ülikool