Haridusblogi

TLÜ kalender 2021: Millega tegeleb haridusjuhtimise professor Eve Eisenschmidt?

TLÜ 2021. aasta kalendri septembrikuu fookuses on haridusteaduste instituudi haridusjuhtimise professor Eve Eisenschmidt. Uurime, mis on tal hetkel käsil ja kuidas ta oma vaba aega sisustab.

Eve Eisenschmidt

Mis uuringud, projektid on hetkel käsil? 
Minu uurimisfookus on kooliarendusel ja esimene mõte on, et see on hästi praktiline, kuid mitte ainult. Millegi arendamine eeldab, et on ettekujutus kuhu suunas areneda, mida püüelda. Selleks tuleb end kursis hoida näiteks õppija arengu ja õppimise temaatikaga, aga ka mõista, mis on trendid, mis toimub ühiskonnas ja haridussüsteemis. Unistamine ja visioneerimine annavad energiat ka tüütumate praktilisemate teadustööga kaasaskäivate aspektidega toime tulla.

Kooliarenduse uurimine tähendab tihedat koostöötamist koolidega, osalemist koolide arendusprotsessides. Uuringud on selle koostöötamise orgaaniline osa, et mõista, mis annab tulemust ja mis mitte. Kõige tuumakam erinevatest programmidest, millega meie tiim töötab, on Tulevikukooli programm, kus ühe aasta jooksul töötame koos 5-6 kooli meeskonnaga. Esmalt analüüsime koos, mis toimub selles koolis õpilaste õppimisega ja sellest lähtuvalt kavandame arendusfookuse. Aitame koolidel muutuda tõenduspõhiseks, et Eesti koolides oleks enam oma tegevuse mõtestamist ja enesekindlust ise sobivaid lahendusi välja töötada. Sama lähenemisega töötame ka näiteks Hariduse juhtimise magistrantidega kui ka rahvusvahelise magistriõppe Educational Innovation and Leadership üliõpilastega, et magistritööd aitaks muutusi tõenduspõhiselt haridusasutustest rakendada.

Sellisel praktilisel lähenemisel teadustööle on mitu põhjust. Esmalt teadust ja praktikat nähakse järjest enam ühe maailmana, rahuldust ei paku pelgalt publitseerimine. Tahaks näha, kuidas teadustöö tulemused aitavad valdkonda arendada. Teisalt minu enda taust, olen ise olnud paarkümmend aastat pigem haridusasutuste arendaja ja on kuidagi loomulik, et liigun enam arenduste uurimisele ja üldistamisele.

Eks haridussüsteemid üle maailma maadlevad sarnaste väljakutsetega, sestap on ühisprojekte Soome, Hollandi, Gruusia, Kosovo kolleegidega, mis keskenduvad koolijuhtide uurimisele, haridusasutuste enesehindamisele ja tulevikustsenaariumite loomisele.

Mis Teid inspireerib ja sütitab?
Kui näed, et üks kooli meeskond on jõudnud äratundmisele, mis tegelikult õpilastega toimub, kuidas neid õppeprotsessis tegelikult toetada, mis peab õpetamises muutuma. See on võimas elamus. Vahel võtab see aasta, vahel isegi enam, sest harjumuspärasest rutiinist väljatulek on ikka üliraske. Aga kui see plõks lõpuks käib, siis seda väärtuslikum see on.

Meie oma meeskonnaga oleme tegelikult ju kooliarenduse katselava. Püüame rakendada samu praktikaid, mida oma programmides koolidele tutvustame. Meeskonna hoidmine on kõige alus, see annab jõudu. Nagu eraelus on pere tagala, nii on tööelus oma lähedaste kolleegide ring. Ütleks isegi, et meeskonna arengu pealt saab hinnata oma töö jätkusuutlikkust.

Lisaks teadusele - kas teil on ka mõni hobi või tegevus, mis keha ja vaimu virgutab?
Minu hobid on klassikalised. Nagu enamik Eesti inimesi olen kevadest sügiseni oma maakodus näpud mullas või lihtsalt ahmin raamat raamatu järel, et töömõtetest välja lülitada. Talvel on jälle vaja minna kuhugi D-vitamiini hankima, et kahvatuks muutunud nahale pisut jumet saada. 

Koer hoiab mind liikumises, sest tema tahtmine pikki jalutuskäike teha motiveerib ka mind toast välja minema.