Teadus

HTI teadusseminaril tutvustati väljalangemisohus kutseõppe noorte toimetulekut mõjutavaid tegureid

15. märtsil toimus TLÜ haridusteaduste instituudis teadusseminar „Toetust vajavad noored kutsehariduses: komplekssed tegurid mõjutamas noorte heaolu ja toimetulekut“, kus ühtlasi tutvustati projekti "EmpowerVET" seniseid tulemusi.

kutseharidus

T

eadusprojektis "Kutseharidus ja töökohapõhine õpe toetamas riskinoorte sotsiaalset kaasatust“ ("EmpowerVET") osaleva nelja riigi (Leedu, Eesti, Läti ja Norra) teadlaste uurimisfookuses on haavatavate noorte õppimisvalikuid mõjutavad tegurid ning kutsehariduse roll selles, et ennetada noorte koolist väljalangemist ning toetada nende sisenemist tööturule.

Projekti esimeses etapis viidi läbi intervjuud väljalangemisohus kutseõppeasutuste õppurite ja kutseõppeasutuste töötajatega. 

Teadusseminaril tutvustati Eesti kutseõppeasutuste noortega läbiviidud intervjuude tulemusi, mis peegeldasid eelkõige noorte enda arusaamu sellest, mis toetab või takistab nende toimetulekut ning selgitab, mis on riskiteguriteks haridusest väljalangemisel.

Noorte lood väljendasid seda, et põhikoolist edasi suundumine kutseõppesse ja erialavalik on olnud sageli juhuslik ning asjaolude kokkulangemise tulemus. Kutseõppe juures väärtustasid noored seda, et õpe on praktiline ning paindlik, võrreldes põhikooli kogemusega. Samas nõuab uus kontekst tugevaid eneseregulatsiooni oskusi, mis võivad noorte toimetulekut takistavaks osutuda.

Kõige rohkem mõjutavad suhted

Noorte toimetulekut mõjutav keskne tegur on suhted klassikaaslaste ja õpetajatega, mis avaldab mõju nii sotsiaal-emotsionaalsele heaolule laiemas mõttes kui ka õpitulemustele.

Ühed haridusest väljalangemise riskitegurid ongi vaimse tervisega seonduvad probleemid, sh stress, ärevushäired, mis on sageli saanud alguse juba põhikoolis (sh nt koolikiusamise tõttu) ning jäänud märkamata. Vaimse tervise teemad vajavad senisest enam käsitlemist nii noorte endi kui ka kutseõppeasutuste personali hulgas. Teema olulisust näitas ka asjaolu, et haridusteaduste instituudi hariduspsühholoogide eestveetava täienduskoolituse „Vaimset tervist toetava õpikeskkonna loomine kutseõppeasutuses“ osalejate kohad täitusid väga kiiresti.

Praktikakogemus on kutseõppijale esmatähtis

Kutseõppes toimub üsna suur osa õppest praktika raames ja praktikal ettevõttes. Praktika annab õppuritele sageli esmase arusaama õpitavast ametist ning võib tuua kaasa positiivseid ja negatiivseid kogemusi. Uuringus osalenud noorte jaoks seondusid töökeskkonda sisenemine mitmete hirmudega, sh sellega, kuidas leida praktikakoht või kas suudetakse vastata ettevõtte ootusele. Praktikakogemus võib tuua kaasa õpimotivatsiooni tõusu või siis viia äratundmisele, et õpitav eriala ei ole sobiv. Lisaks tajusid noored vähest paindlikkust ettevõtte keskkonnas, mis takistas omakorda ühitada koolikeskkonnas toimuvat õpet ja praktikat või kooliga paralleelset töötamist.


Projekti "EmpowerVET" koordinaator on Vytautas Magnuse Ülikool ning partneriteks Tallinna Ülikool, Läti Ülikool ja Stavangeri Ülikool.


image-20230324143702-1

image-20230324143702-2