
Professionaalne klassiõpetaja I kooliastme mitmekeelses klassis
Humanitaarteaduste instituut
Arenguprogramm I kooliastme õpetajatele, mille eesmärk on omandada teadmisi ja oskusi mitmekeelses klassiruumis õpetamiseks ning suurendada enesekindlust, eelkõige seoses üleminekuga eestikeelsele õppele.
-
Koolitusprogrammi eesmärk
on toetada klassiõpetajate professionaalset arengut eestikeelsele õppele ülemineku kontekstis, et klassiõpetajad oskaksid mitmekeelses õpikeskkonnas keeleõppijate profiile märgata, nende vajadusi hinnata, sellele vastavalt kaasaegset ja tõenduspõhist õpetamismetoodikat valida ning seda rakendada, et eesti keelest erineva koduse keelega lapsed omandaksid eesti keele I kooliastme lõpuks vähemalt A2 tasemel.
Õppe sisu
Arenguprogrammi kesksed teemad on mitmekeelsus, keeleoskuse areng, eesti keele metoodika ja didaktika, lõimitud aine- ja keeleõpe ning toe vajadusega lapse keelelise arengu toetamine. Arenguprogramm toetab nii neid õpetajaid, kelle klassis on enamik õppekeelest erineva kodukeelega õpilasi kui ka eesti kodukeelega õpilaste ülekaaluga klasside õpetajaid. Arenguprogramm on tavapärasest koolitusest pikem ja põhjalikum koolitus, mis annab läbinutele kindluse jagada saadud teadmisi ja oskusi kolleegidele, toetades tänapäevaste ja teaduspõhiste käsituste, meetodite ja õpetamisvõtete levikut.
Arenguprogrammi maht on 100 akadeemilist tundi, millest 75 tundi on kontaktõpet ja 25 tundi iseseisvat tööd.
Koolitusprogrammi eduka läbimise tulemusel õppija:
- teab, kuidas areneb lapse keeleoskus, tunneb tänapäevaseid mitmekeelsuse käsitusi;
- valib keelelisest situatsioonist ja aineõpetuse eesmärkidest lähtuvalt sobivaid keeleõppemeetodeid ja võtteid, toetavat õppevara;
- seab lähemaid ja kaugemaid (keele)õppe-eesmärke;
- tunneb lõimitud aine- ja keeleõppe põhimõtteid ja rakendab neid ainetundides;
- märkab erivajadusega last ja toetab teda aine- ja keeleõppes;
- diferentseerib ja individualiseerib keeleõppetegevust, kohandab eri tasemega õppijaile õppematerjale ja katsetab õppematerjalide loomist, annab tagasisidet ja hindab keele osaoskusi motiveerivalt;
- analüüsib enda ja kolleegide tööd, kasutatud meetodeid ja keeleõppetegevusi.
Koolitusprogrammi ülesehitus ja ajakava
Arenguprogramm koosneb viiest moodulist, mis toimuvad 2025. aasta septembrist 2026. aasta maini Tallinna Ülikoolis (Narva mnt 29, Tallinn). Üks moodul sisaldab kahte õppepäeva, välja arvatud viimane, mis kestab kolm päeva. Moodulite vahel teevad osalejad iseseisvaid töid, mida esitletakse õpperühmale vastavas kokkulepitud moodulis.
Moodul | Toimumise aeg | Kellaaeg | Teemad |
---|---|---|---|
I moodul | 23.-24.09.2025 |
T 10.00-16.15 |
Sissejuhatus. Mitmekeelsus. Mitmekeelne kool kui õpikeskkond |
II moodul | 11.-12.11.2025 | T 10.00-16.15 K 9.00-15.15 |
Keele- ja kultuuritundlik pedagoogika. Keeleoskustasemed. Keeletehnoloogiavahendid keeleoskustaseme määramisel. Keeleõppe planeerimine. |
III moodul | 13.-14.01.2026 | T 10.00-16.15 K 9.00-15.15 |
Grammatilised konstruktsioonid eri keeleõppetasemetel. Osaoskuste arendamine. LAK-õppe võtted |
IV moodul | 10.-11.03.2026 | T 10.00-16.15 K 9.00-15.15 |
Keeleõpe keelekeskkonnas, keelekeskkond keeleõppes. Mitmekeelne toe vajadusega õppija I kooliastmes. |
V moodul | 5.-7.05.2026 | T 10.00-16.15 K 9.00-14.30 N 9.00-14.30 |
Sihtkeelne aineõpe I kooliastmes. Iseseisvate tööde esitlus. Refleksioon |
Koolituspäevade jooksul pakutakse osalejatele kohvipause ja lõunasööki.
Väljaspool Harjumaad elavatele osalejatele on soovi korral võimalik majutus; soovist tuleb teada anda registreerumisel.
Lõpetamistingimused
Koolituse läbimise eelduseks on kontaktõppes osalemine 75% ja kõikide iseseisvate tööde tegemine ning õpiväljundite hindamise sooritamine. Õpiväljundite hindamise sooritanud õppijale väljastatakse väljastatakse tunnistus, hindamisel mitteosalenud või hindamist mitteläbinud õppijale tõend.
Registreeru arenguprogrammi
Registreerimine toimub vabade kohtade täitumiseni (25); seejärel lisatakse huvilised ootenimekirja.
Palume koolitusele registreerudes veenduda, et saate osaleda kõigil koolituspäevadel või vähemalt 75% ulatuses kontaktõppest. Arenguprogrammis osalejatel tuleb esitada tööandja digitaalselt allkirjastatud nõusolek, millega tööandja kinnitab töötaja osalemist kontaktõppes nimetatud kuupäevadel. Nõusoleku vorm saadetakse osalejatele täitmiseks ja allkirjastamiseks enne programmi algust.
Lisainfo
Arenguprogrammi juhtivkoolitaja on TLÜ eesti keele kui teise keele didaktika nooremlektor Kristiina Bernhardt, kristiina.bernhardt@tlu.ee
Administratiivne tugi TLÜ humanitaarteaduste instituudi täiendusõppe koolitusjuht Merje Olm, merje.olm@tlu.ee, tel 640 9316.
Arenguprogrammi läbiviimist kaasrahastab Euroopa Liit ning Haridus- ja Teadusministeerium. Koolitust korraldab Tallinna Ülikool koostöös Eesti Keele Instituudiga.