Kultuur

Ülikoolis on avatud näitus, mis pöörab tähelepanu soolisele palgalõhele

Tallinna Ülikooli Astra hoone Euroopa galeriis on avatud kunstnik Fideelia-Signe Rootsi näitus „Sõit tööle“. Kunstnik kombineerib enda ja tuntud nõukogudeaegse naismehhanisaatori Elmina Otsmani (1924–2012) mõtisklusi tööst ja tööl käimisest.

Ülikoolis on avatud näitus, mis pöörab tähelepanu soolisele palgalõhele

Näitus on osa Tallinna Ülikooli teadusprojektist „Soolise palgalõhe vähendamine“. Kunstniku eesmärk on mõtestada näituse kaudu naiste tööd ja selle väärtustamist läbi aegade. Ühtlasi aitab väljapanek mõista teadusprojekti tulemusi.

Kunstnik Fideelia-Signe Roots võttis näitust kavandades aluseks selfie’d, mis on tehtud teel tööle. Nimelt töötas Roots toona laos komplekteerijana, ehkki oli saanud selleks ajaks Eesti Kunstiakadeemiast doktorikraadi. „Kuna mul olid tõstukijuhi load, võisin vajadusel kasutada töö juures tõstukit. Lubade tegemisel inspireeris mind just Elmina Otsman, kellele meeldis üle kõige traktorit ja kombaini juhtida. Tööl ega palgal viga ei olnud, ent ületunnid, ajapuudus, stress, unevõlg ja ebaterve õhkkond ei olnud pikaajalist pingutust väärt,“ ütles Roots.

Lisaks selfie’dele näeb näitusel ka väljavõtteid Rootsi kalendermärkmikust.

Roots ütles, et Elmina Otsmanist on maha jäänud päevikutekstid, millele toetudes saab välja arvutada, et Otsman vedas 1973. aastal põldudelt ära 446 koormat kive. Rootsi sõnul oli Otsmanil mütoloogilise hiidnaise jõud ning enda tehtud töö eest talle lisatasu ei makstud. Küll aga oli tal hiljem puhastatud põllul kergem kombainiga vilja lõigata. 

Fideelia-Signe Rootsi sõnul tekitas töö ka Otsmanile stressi, pisaraid ja unetuid öid. „Naistel on nende ajaloolise rolli tõttu „tubli tüdruku“ taak: selleks, et silma paista, tuleb töötada meestest paremini ja rohkem, kuid sageli madalama palga eest ja viletsamates tingimustes. Tugev ja ennastkehtestav naisekuvand nõuab esiletõstmist,“ ütles ta. 

Fideelia-Signe Roots on interdistsiplinaarne feministliku suunitlusega kunstnik. Ta on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia kunstniku-uurimusega “Naine kui kangelane” (doktorikraad 2017). Fideelia on tegelenud läbivalt selliste teemadega nagu naiste ja meeste tööd, töökangelaslikkus ja soorollid. Fideelia on esitanud oma loomingut nii Eestis kui välismaal. Oma lühifilmide eest on Fideelia pälvinud mitmeid auhindu, olles lisaks Teaduste Akadeemia kolme minuti loengukonkursi üks 2017. aasta võitjatest.