Ühiskonnateaduste blogi

ELU projekt uuris liigtarbimist ja sotsiaalmeedia mõju liigtarbimisele

Sotsioloogia doktorant-nooremteadur Erle Neeme ja infoteaduse lektor Merle Lauritsa juhendatud ELU projekti "Analüüsi, tõlgenda, võimesta- kuidas mõista ühiskonda ja muuta maailma!“ tudengid Kadri Küttim (haldus- ja ärikorraldus), Emma-Heidi Rätsep (reklaam ja suhtekorraldus), Polina Rogach (filosoofia), Ivika Karp (psühholoogia) ja Arabella Saaliste (haldus- ja ärikorraldus) uurisid ELU projekti raames liigtarbimist, sotsiaalmeedia mõju liigtarbimisele ning selle väljundiks kujunes informatiivne video, et tõsta noorte teadlikkust.

ELU projekt

Ületarbimine - „Sotsiaalmeedia pole ostunimekiri!"

Kas oled kunagi mõelnud, kuidas sotsiaalmeedia ja reklaamid mõjutavad meie ostuotsuseid? Kiirelt arenev tarbijakultuur teeb impulssostud lihtsamaks kui kunagi varem, kuid mis on selle tagajärjed? Eestis tekkis 2021. aastal üle 22 000 tonni tekstiilijäätmeid, millest vaid 35% taaskasutati. Ülejäänu lõpetas prügimäel. Lisaks tekitab läbimõtlemata tarbimine finantsprobleeme – paljud noored on võlgades just liigtarbimise tõttu.

Sotsiaalmeedia suunamudijad võivad tunduda nagu sõbrad, kuid kas sa tead, et neil on seadusest tulenev kohustus reklaame selgelt märkida? Kui eksitavad reklaamid jäävad märkamata, kannatab nii meie rahakott kui ka planeet. Aga kõik algab meist endist! Muutes oma tarbimisharjumusi ja toetades jätkusuutlikkust, saame ületarbimist vähendada. Mõtle enne ostmist – kas sul on seda tõesti vaja? Iga väike samm loeb. Ärme unusta, vähem on rohkem.