Telekollaboratsiooni edendamine: kultuuridevaheline suhtlus ja tehisintellekti vahendatud kommunikatsioon
Tagamaks, et kultuuridevahelise suhtluse kursused ei piirduks vaid teoreetiliste teadmistega, vaid annaksid üliõpilastele ka praktilise kogemuse erinevates kultuurimaastikes toimetamiseks, oleme professor Sara Kimiga (Louisiana Ülikool Monroes, USA) pikendanud oma virtuaalset koostööd juba neljandaks edukaks aastaks. Teema on nüüdseks laienenud hõlmama nii kultuuridevahelist suhtlust kui ka tehisintellekti vahendusel toimuvat kommunikatsiooni, mis peegeldab tehisintellekti kasvavat rolli kultuuridevahelise suhtluse kujundamisel.
Tallinna Ülikooli ja Louisiana Ülikooli Monroes vaheline jätkuv telekollaboratsioon sai alguse tänu Erasmus+ toetusele, mis on võimaldanud õppejõudude vahetust. Meie virtuaalsetest kohtumistest on saanud koostöö nurgakivi, mis võimaldab meil süveneda uuenduslikesse pedagoogilistesse strateegiatesse ning analüüsida kultuuridevahelise pädevuse ja tehisintellekti kommunikatsioonivahendite kokkupuutepunkte. Need sessioonid julgustavad üliõpilasi uurima nii inimeste kui ka tehisintellekti vahendatud kultuuridevahelisi kogemusi, valmistades neid ette tegutsemiseks üha enam digitaliseeruvas ja üleilmastunud maailmas.
Telekollaboratsioon on täielikult integreeritud sügissemestri õppekavasse ja moodustab olulise osa kursusest. Selle peamine eesmärk on suurendada üliõpilaste kultuuridevahelist teadlikkust ning samal ajal süvendada arusaamist sellest, kuidas tehisintellekti vahendatud platvormid mõjutavad kultuuriliselt erinevate inimeste vahelist suhtlust. Üliõpilased osalevad rühmaprojektides, mis uurivad tehisintellekti rolli kultuuridevahelises suhtluses, arendades samal ajal võtmeoskusi nagu empaatia, kohanemisvõime ja kriitiline mõtlemine, pöörates erilist tähelepanu tehisintellekti rollile selle dünaamika ümberkujundamisel.
Telekollaboratsiooni käigus peaksid osalejad õppima toime tulema tehisintellekti poolt põhjustatud arusaamatustega, kuna need kogemused peegeldavad tegelikke probleeme digitaalses suhtluses. Kuigi tehisintellekti tööriistad on kasulikud, võivad need tõlgendada keelenüansse, kultuurilisi viiteid või kavatsusi valesti, mis võib põhjustada segadust või vigu. Arendades oskust tuvastada ja lahendada selliseid vääritimõistmisi, teravdavad üliõpilased oma kriitilist mõtlemist ja suhtlemisoskust, mis on üha automatiseeritumates keskkondades elutähtsad.
Sama oluline on edendada sallivust, kannatlikkust ja kultuuridevahelist teadlikkust digitaalses keskkonnas. Virtuaalne suhtlus ületab sageli kultuuripiire, kuid keele-, tava- ja vaatenurkade erinevused võivad tekitada hõõrumist või valesuhtlust. Õppimine toimima kannatlikkuse ja avatusega aitab üliõpilastel luua tugevamaid ja empaatilisemaid globaalseid sidemeid. Need oskused annavad üliõpilastele võimaluse areneda mitmekultuurilistes meeskondades, kus mitmekesisuse mõistmine ja austamine on eduka koostöö võti.
Alustame telekollaboratsiooni juba neljandat aastat ja loodame, et osalejate tagasiside peegeldab taas positiivset ja rikastavat kogemust. Osalejate arusaamad on jätkuvalt hindamatud, kuna täiustame oma programmi, tagades, et see jääb mõjusaks ja asjakohaseks, et valmistada üliõpilasi ette meie üha enam tehisintellektipõhise maailma keerukateks kultuuridevahelisteks väljakutseteks.
Teksti autor on dr Anastassia Zabrodskaja, kultuuridevahelise kommunikatsiooni professor, Tallinna Ülikooli Balti filmi, meedia ja kunstide instituudi kommunikatsioonijuhtimise magistrikava kuraator ning European Masters in Intercultural Communication (EMICC) õppe- ja uurimisvõrgustiku tegevdirektor. Lisateabe saamiseks võtke ühendust aadressil anastassia.zabrodskaja@tlu.ee.