Tallinna Ülikooli arengukava

I Sissejuhatus

Tallinna Ülikooli (edaspidi ülikool) digitehnoloogiate instituut (edaspidi instituut või DTI) on informaatika, infoteaduste ja matemaatika valdkondades akadeemilist tegevust edendav põhiüksus ülikoolis. 

Oleme eestvedajad inimese ja arvuti interaktsiooni, digipädevuste ja digididaktika, digiõppevara loomise, infoteaduse, töökohapõhise õppe toetamise ning matemaatikahariduse valdkonnas. 

Instituudi üldeesmärk on kujundada koostöine ja inspireeriv akadeemiline kultuur  eesmärgiga oma tegevusvaldkonnas tagada kõrge kvaliteet ja jätkusuutlikkus, milles on väärtustatud instituudi iga liige.

Koostöisus tähendab, et

  • töötajad on kursis üksteise akadeemilise tegevusega ning on koostööle avatud; 
  • instituudis on loodud koostööd toetav töökeskkond;
  • instituut ja tema töötajad on kaasatud ülikooli- ja Eesti-sisesesse ning rahvusvahelisse tegevusse (ühisprojektidesse, ekspertkogudesse, konverentside korraldamisse jne).

Inspireeriv tähendab, et

  • üksteisega jagatakse oma ideid, õnnestumisi ja edulugusid;
  • instituudis toimivad parimat kodu- ja välismaist kogemust käsitlevad teadusseminarid;
  • instituudis on kujunenud loominguline ja üksteist toetav usalduslik tööõhkkond. 

Tegevusvaldkond on dünaamiliselt kujunev ning lähtub

  • olemasolevast kompetentsist, mis seondub suuresti digiõppe ja digipöörde valdkonnaga (haridustehnoloogia, inimese ja arvuti interaktsioon, keeleõppe digivahendid, digipädevus, matemaatika- ja digididaktika jmt);
  • Eesti ülikoolide vahel väljakujunenud tööjaotusest, kus teiste ülikoolide poolt on katmata eelkõige IT kasutajakogemuse valdkond, ning alaesindatud mitmed oluliste valdkondade alavaldkonnad (näiteks rakendusmatemaatika);
  • ülalolevaga seonduvatest ülikooli strateegilistest eesmärkidest ning olulisimast digivaldkonna kasvuvaldkonnast, milleks on andmepõhised valdkonnad (andmehaldus, andmekaeve, andmeanalüüs, andmeanalüütika, masinõpe, tehisintellekt jne).

Kõrge kvaliteet tähendab, et

  • instituudis on kõrged akadeemilise tegevuse kvaliteedinäitajad (sh. 1.1-artiklite arv, tagasisideküsitluste tulemused, konkurss õppe- ja töökohtadele, edukate projektitaotluste osakaal);
  • instituudil on võime saada akadeemilise tegevuse arendamiseks vajalikku ressurssi;
  • instituudi ja tema liikmete tööle on antud kõrge hinnang (konkursside, autasude, preemiate, hindamiste jmt tulemused ning muud tunnustused).

Jätkusuutlikkus tähendab, et

  • instituut on uute ideede ja praktikate allikas, juurutaja ja levitaja;
  • instituut arvestab akadeemilises tegevuses ühiskondlikku tellimust, sh. instituudiväliste institutsioonide prioriteete ja valdkondlikke arengusuundumusi;
  • akadeemiliste töötajate vanuseline jaotus on tasakaalus ning tagatud on piisav järelkasv.

Väärtustatus tähendab, et

  • töötajad on rakendatud võimetekohaselt ja motiveeritud; 
  • töötajate professionaalne kasv on toetatud;
  • töötajate ja üliõpilaste rahulolu instituudi tegevusega on kõrge.

Ülal loetletu moodustab instituudi akadeemilise kultuuri tuuma. 

II Instituudi seos ülikooli strateegiliste eesmärkidega

Instituut lähtub oma arengu kavandamisel instituudi üldeesmärgist, ülikooli strateegilistest eesmärkidest ning nende all olevatest eesmärkidest, panustades eelkõige digi- ja meediakultuuri ning haridusuuenduse fookusvaldkondade arendamisse. Instituut näeb enda oluliste ülesannetena digiõppe edendamist ning digipööret toetavate uuenduslike lahenduste väljatöötamist ja juurutamist, aga samuti ülikooli kõikides teistes fookusvaldkondades teadus- ja arendustegevuses analüütiliste ja infotehnoloogiliste lahenduste rakendamise toetamist ning kõikide erialade lõpetajate toetamist vajalike digipädevuste saavutamisel.

Teadus- ja arendustegevuse arendamisel keskendab instituut eelkõige rahvusvaheliste koostööprojektide täitmisele ning teaduspõhiste lahenduste väljatöötamisele (teadustulemuste rakendamisele).

Õppetegevuses keskendub instituut eelkõige täienduskoolituse arendamisele, aga samuti eestikeelse õppesisu ja õpitarkvara loomisele ja nende kasutamise metoodikate väljatöötamisele.

Organisatsiooni arendamisel keskendub instituut eelkõige sünergiat loova koostöö tagamisele instituudi akadeemiliste suundade vahel ja ülikooli teiste akadeemiliste üksustega.

III Instituudi eesmärgid

Instituut kavandab ülikooli eesmärkide saavutamiseks instituudispetsiifilised alaeesmärgid järgmiselt:

1. Ülikooli strateegiline eesmärk: kõrgetasemeline teadus- ja loometöö Eesti heaks.

  1.1. Ülikooli eesmärk: Panustame aktiivselt rahvusvahelisse tippteadusse.

  Instituudi alaeesmärgid:

    1.1.1. Instituudis tehtav teadus- ja arendustegevus toimub kõrgel rahvusvahelisel tasemel.

    1.1.2. Instituudi teadus- ja arendustegevus on kaetud piisava ressursiga.

    1.1.3. Teadus- ja arendustegevuse tulemuste levitamine on väärtustatud.

  1.2. Ülikooli eesmärk: Loome ja aitame ellu viia teaduspõhiseid lahendusi Eesti ühiskonnas.

  Instituudi alaeesmärgid:

    1.2.1. Ülikooli teistele instituutidele, avalikkusele ja ettevõtetele suunatud teadmussiirde tegevused on väärtustatud.

    1.2.2. Instituudi teadus- ja arendustegevus lähtub ühiskonna vajadustest, sh klastrite tegevusse aktiivse osalemise kaudu.

2. Ülikooli strateegiline eesmärk: Elumuutev õppimiskogemus ja tulevikuvajadustele vastav õpe.

  2.1. Ülikooli eesmärk: Arendame tulevikupädevusi toetavat kvaliteetset õpet.

  Instituudi alaeesmärgid:

    2.1.1. Instituudi taseme- ja täienduskoolitus moodustab tervikliku ja koostoimelise koolitussüsteemi.

    2.1.2. Instituudi õppekavad ja õppetegevus on teaduspõhised.

    2.1.3. Arendame välja matemaatika didaktika ja informaatika didaktika alase akadeemilise tegevuse.

  2.2. Ülikooli eesmärk: Kujundame ülikoolis õppimiseks mitmekesiseid ja personaalsetest huvidest lähtuvaid viise.

  Instituudi alaeesmärgid:

    2.2.1. Instituudi õpikeskkond on spetsialistide tulevikuvajadusi arvestav.

    2.2.2. Instituudi akadeemiline tegevus on jätkusuutlik.

3. Ülikooli strateegiline eesmärk: Tark ja väärtustatud organisatsioon.

  3.1. Ülikooli eesmärk: Hoiame ülikooli jätkusuutlikuna, tema liikmeskonda ühtehoidva ja mitmekesisena.

  Instituudi alaeesmärgid: 

    3.1.1. Instituudi erinevad akadeemilised suunad ja tegevusalad moodustavad koostoimelise terviku.

    3.1.2. Akadeemilise tegevuse jätkusuutlikkust tagav instituudi kõikide liikmete professionaalne kasv on toetatud ning vastab nende võimetele ja töö tulemuslikkusele.

  3.2. Ülikooli eesmärk: Arendame ülikooli väärtustatud ning tänapäeva ootustele vastava õpi- ja tööpaigana. 

  Instituudi alaeesmärgid: 

    3.2.1. Instituudis on motiveeriv töökeskkond.

    3.2.2. Instituudi töötajatel on konkurentsivõimeline töötasu.

Nende eesmärkide saavutamiseks kavandatud tegevused, hinnangute pidepunktid/mõõdikud ning vastutajad ja kaastäitjad on esitatud arengukava lisas olevas rakendusplaanis. 

Konkreetsemad tegevused sätestatakse instituudi iga-aastastes tegevuskavades.