Haridusblogi

Lääne-Virumaal toimus XXVI riiklik õpioskuste talgupäev

“Nii palju õppimist korraga ühes ruumis pole minu silmad vist kunagi näinudki,” hüüatas Tallinna Ülikooli hariduspsühholoog Kati Aus oma sotsiaalmeedia konto seinal volbripäeva õhtul. Oli ka põhjust.

Talgud

Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituut korraldab igal aastal üleriigilisi õpioskuste talguid, kus osalevad üldjuhul koolide 5. klasside viieliikmelised meeskonnad. Sel aastal toimus õpioskuste talgupäev juba 26. korda – sedakorda 30. aprillil Väike-Maarja Gümnaasiumis. Sündmusel osalesid 17 kooli meeskonnad erinevatest Eestimaa piirkondadest, kokku üle 100 talgulise.

Varasemalt tuntud riiklik õpioskuste võistlus läbis pandeemia-aastail uuenduskuuri: formaati arendati nii, et rõhuasetus on varasemast enam õpiprotsessil ja süvenemisel ning et tulemuse kõrval väärtustataks samavõrd ka osalemisest saadavat kogemust. Nii saigi võistlusest koostöine õpioskuste talgupäev, mille fookuses on enesejuhitud õppimine ja ennastjuhtiva õppija kujunemine. 

“Tõhusaks õppimiseks on kasulik, kui õppija saab võimalikult varakult ja järjepidevalt teaduspõhiseid teadmisi selle kohta, kuidas tema psüühika õppimise ajal toimib,” kommenteerib hariduspsühholoog Kati Aus. “Kuidas töötab tähelepanu ja miks see aeg-ajalt hajub, kuidas töötab mälu ja millised strateegiad aitavad asju tõhusamalt ning pikemaks ajaks meelde jätta, millised emotsioonid on õppimist toetavad ja millised pigem mitte jne. Õpioskuseid ei saa kunagi lõpuni "selgeks õppida”, vaid need tuleb enda jaoks pidevalt ja uutes olukordades uuesti avastada – seda nii üksi kui ka teistega ja teistelt õppides. Õpioskuste talgutel kasutatud kompleksülesanne võimaldab meeskonnaliikmetel ühiselt välja raalida, mida teha, kui ei tea, mida teha.” Sama kinnitasid ka talgutel osalenud lapsed. 

Üleriigilisest talgupäevast võtsid osa Gustav Adolfi Gümnaasium, Häädemeeste Keskkool, Jõgeva Põhikool, Kuressaare Hariduse Kool, Käina Kool, Oru Kool, Pärnu Sütevaka Humanitaargümnaasium, Rapla Vesiroosi Kool, Ruila Kool, Tallinna Prantsuse Lütseum, Tartu Forseliuse Kool, Toila Gümnaasium, Viljandi Kesklinna Kool, Vinni-Pajusti Gümnaasium, Väike-Maarja Gümnaasium, Värska Gümnaasium ja Ülenurme Gümnaasium. 

Tiitliga “Parim jälg õppimisest” tõsteti plakatite arvestuses esile Tallinna Prantsuse Lütseum ning XXVI õpioskuste talgute rändkarika viisid aastaks enda hoida talgulised Gustav Adolfi Gümnaasiumist. Nende juhendaja Kristi Salum usub, et edule aitas kaasa hea koostöö, lapsed nautisid väljakutset ning oskasid ülesandeid jagada, pingutades kõik ühe eesmärgi nimel. Eraldi koolis talguteks ette ei valmistanud – tegemist on läbi aastate õpitud ja arendatud oskustega.

Riiklikku õpioskuste talgute korraldust toetavad Haridus- ja Teadusministeerium, kirjastus Koolibri ja Jungent Eesti OÜ. Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi poolsed õpitalgute eestvedajaid on Kati Aus, Elina Malleus-Kotsegarov, Jüri Kurvits, Katrin Soika ning Riina Stahl.

Järgmisele üleriigilisele õpioskuste talgupäevale eelnevad piirkondlikud talgupäevad, kuhu on oodatud kõik 2022/23. aasta 5. klasside meeskonnad. Toimumise aja ja korraldusliku info saab piirkondlikult koordinaatorilt ning selle puudumisel aadressil opitalgud@tlu.ee

Galerii

Järgmised õpioskuste talgud

XXVII õpioskuste talgute infotund toimub 4. mail kell 13.

Lisainfo