Haridusblogi

Tallinna Ülikool loob uusi ja paindlikke õppimisvõimalusi

Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituut katsetab Erasmus+ projektis "Winnovators" (http://winnovators.eu/), kuidas kaasata maapiirkondades elavaid 20–30-aastaseid noori naisi, et innustada neil ennast edasi arendama.

noor naine õpib

Tallinna Ülikooli projektis luuakse uusi praktikaid, mis aitavad kasvatada ja luua võimekust tulemuslikuks koostööks haridusvaldkonnas nii ülikooli kui ka regionaalse tasandi vahel, et tõhusalt omavahel siduda formaal- ja mitteformaalõpet, teisisõnu ülikooliharidust ja oma huvidest lähtuvat õppimist.

Projektis katsetatud õppimisviisid loovad ainulaadseid võimalusi arendamaks oskusi, mis aitavad tõhusamalt hariduselus osaleda, lihvida sealjuures digitaalseid oskusi ja rakendada jätkusuutlikku mõtteviisi, mis aitavad kasvatada ettevõtlikkust ning soovi panustada kogukonna kasvu. Seda nii ülikooli, üliõpilaste, noorsootöötajate kui ka seni hariduselus vähem kaasatud olnud 20.–30. eluaastates naiste seas.

Nii  Incehoni haridusdeklaratsioonis võrdsete haridusvõimaluste pakkumiseks elukestvas õppes kui ka Eesti 2035 haridusvaldkonna arengukavas rõhutatakse haridusvõimaluste senisest mitmekesisemaks muutmise vajalikkust. See tähendab, et ainult formaalharidusest ei piisa. Lisaks formaalharidusele on oluline pakkuda elukestvaid mitmekesiseid õppimisvõimalusi kõigile, kuid eriti just neile sihtrühmadele, kes seni on mitmetel põhjustel jäänud haridusteelt kõrvale.

Kuidas ülikool paindlikke õppimisvõimalusi loob?

Oskuste arendamiseks on projektis “Winnovators” koostöös partneritega loodud uusi iseõppimise ja rühmas õppimise väljakutseid, millest saab osa võtta mängupõhisel veebiplatformil  Winnovators Space.

Winnovators platformilt leiab väljakutseid selle kohta, kuidas: 

  • luua digitaalseid õpikogukondi;
  • ehitada mängupõhiseid turismitegevusi;
  • luua kestliku arengu toeks ressursside leidmise lahendusi;
  • paremini kohalike inimestega kaardistada ümbritsevaid keskkonnaprobleeme, kasutades selleks kaasamist.

Kuidas uutmoodi võimekust luuakse ja mismoodi ülikoolis teistmoodi õpitakse?

Esimese etapina on plaanis kaasata Tallinna Ülikooli noorsootöö üliõpilasi, kes looksid oma eriala ainekursuste raames usaldusliku kontakti maal elavate noorte naistega, kellel on huvi ennast edasi arendada. Neid aitavad selles meie ülikooli vilistlased ning piirkondlikud noorsootöötajad.

Üliõpilased hakkavad neis kogukondades tegutsema kui muutuse esilekutsujad. Koos projekti ühe sihtrühma ehk noorte naistega püütakse lahendada eelkõige nende endi jaoks olulist väljakutset, mis aitavad neil takistustest üle saada.

Tegevuse käigus saavad nii üliõpilased kui ka noored naised tuge ülikoolilt ja piirkondlikult äriökosüsteemilt. Koos tegutsetakse ja õpitakse, kasutades selleks Winnovators platformi digiruumi. Selliselt loodavad sidemed, ühised koostöökogemused ja oskused aitavad edasi õppima asuda ka neil noortel, kes on seni eemale jäänud. Selline uutmoodi õppimise vorm tõstab nii noorsootöö üliõpilaste kui samas ka kohalike noorte tegutsemisvõimekust.

Miks see vajalik on?

Uutmoodi võimekuse ehitamine ülikooli ja maapiirkondade, üliõpilaste ja kohalike noorte vahel, kes pole otseselt ülikooliga seotud olnud, aitab neil leida tee, et oma kogukonnas end realiseerida ja ettevõtlikult edasi tegutseda.

Ka ülikool vajab uusi paindliku õppe vorme, et õpitu oleks ühiskonnale mõju avaldav.

Projekti õppematerjalid on juba praegu leitavad Winnovators platformilt ja kasutamiseks valmis ning nendega saavad tutvuda kõik huvilised.

Projekti ühistegevused on algamas 2023. aasta märtsis noorsootöö õppejõu Kristi Jüristo ja tema üliõpilaste eestvedamisel. 

Projekt katsetab uutmoodi õppimismudelit kolmes partnerriigis – Eestis, Serbias ja Sloveenias. Projekti võimekuse kasvatamise praktikatest teeb Kristi Jüristo ka oma doktoritöö. 

Tutvu projektiga lähemalt

Lisainfo:
Kai Pata
TLÜ haridusteaduste instituudi täiskasvanu ja mitteformaalhariduse professor
kpata@tlu.ee


EU