Inimene kui bränd

Mis ühendab Edgar Savisaart, Justin Bieberit, Christiano Ronaldot, Arvo Pärti, Tom Cruise’i, Barack Obamat ja paljusid-paljusid teisi inimesi? Nad on tuntud! Väga suur hulk inimesi teab ja tunneb neid, ilma et oleks enamusi neist oma silmaga tegelikult näinud. Või teaksid midagi täpsemat nende elust? Vahel isegi seda, millega nad täpselt tegelevad? Need on inimesed, keda me võime nimetada “inimbrändideks”. See võib kõlada äärmiselt kummaliselt, isegi võõrastavalt, kuid tegelikkuses töötavad väga paljud inimesed sihikindlalt selle nimel, et muuta oma nimi ja oma olemus kaubamärgiks. Ükskõik – kas selleks, et paremini müüa endaga seotud oskusi, teadmisi, annet või lihtsalt ilu! Sellel polegi otsest vahet, mida keegi enda juures oluliseks peab. Inimene kui bränd – see on suur isiksus, me imetleme neid, soovime nendega samastuda, soovime nende moodi välja näha. Väga paljud inimesed on teinud enda nimest ja enda isikust kalli ja glamuurse kaubamärgi, mis aitab neid saavutamaks oma eesmärke. Enamus inimesi, kes tegutsevad ükskõik missugusel tegevusalal, teevad ilma justnimelt oma isikule tuginedes – olgu selleks poliitikud, näitlejad, sportlased või muusikud; aga ka arstid ja õpetajad, advokaadid ja müügiesindajad, turundajad ja automehhaanikud. Kes iganes! Ka enamustel meist on tarvis on nimi kasvõi aeg-ajalt tuntuks teha. Soovides olla edukas, ei piisa kahjuks vaid headest oskustest ja suurepärastest teadmistest – meid on vaja panna märkama. Märkama nende poolt, kes meie teenuseid ostavad ja kes meid sooviksid palgata. Veelgi enam – tõeline inimbränd müübki oma nime! Iga töö, tegevuse, edu ja pingutuse taga on kindlasti sisu, pikk ja tõsine töö enda kallal, kuid nii, nagu asjade maailmas ei piisa lihtsalt heast tootest, jääb ka inimestevahelises karmis konkurentsis silma see, kelle nimi tõuseb esile, keda teatakse, keda tuntakse! Inimbrändi loomine on omamoodi kuvandi ehitamine. Kuvand ei ole asi, mida inimesed saaksid päriselt omada. Nagu ilu, on ka kuvand „vaataja silmades“. Igaühe silmis on meist erinev kuvand, mis kujutab endast kokkuvõtet meie kohta käivatest ettekujutustest, tunnetest ja hinnangutest. Kui inimesed räägivad meist, ei aruta nad reaalse meie üle, vaid esitavad kontseptsiooni, mis on koostatud paljudest isiklikest kokkupuudetest ja sellest, mida teised meie kohta on rääkinud. Kuvand käib meiega koos, nagu maine. Inimestel, keda te pole isegi kohanud, on teie kohta juba kuvand olemas. Nad on kuulnud teie kohta kuulujutte, selle alusel moodustub inimeste peades teie kohta nägemus, kuvand, millisena nad teid ette kujutavad. Samas ei ole kuvand juhuslik. Selle nimel tehakse tööd, seda saab suunata teadlikult. Kuidas te riides käite, mida sööte, kus aega veedate, millised on teie hobid, kus te töötate? Ega asjata inimesed nii teadlikult kui ka alateadlikult nii aktiivsed ole sotsiaalmeedias enda igapäeva elu väljendamisega. Iseendast brändi loomine on sarnane mistahes toote või teenuse müügiprotsessile. Tuleb leida vastused vaid mõnele lihtsale küsimusele: - Kuidas müüa oma toodet või teenust nii, et vastaspool ehk ostja tunneb vastupandamatut vajadust seda osta? - Miks ma pean seda toodet Sinu käest ostma? Ehk miks ma pean Sind ostma/palkama? - Kuidas olla eristuv, kuidas leida üles need aspektid, mil moel ostja Sinu toodet ostes maksimaalset kasu saab? Isiklik kuvand võib olla positiivne, mida saaks samastada sõnadega, nagu: kirg, energia, lugupidamine ja austus, usaldusväärsus, täpsus. Aga ka negatiivne, nagu mässumeelne, terav, ohtlik, salakaval... See, milliseks me oma kuvandit soovime muuta, sõltub ikkagi eelkõige meist endist. Teksti autor: Tallinna Ülikooli ühiskonnateaduste instituudi ettevõtluse lektor Kristo Krumm