Digiblogi

Birgy Lorenz: igaüks on šerif interneti Metsikus Läänes

Sotsiaalmeediakontode profiilidega hangeldamise väärtuslikum osa on parool ja telefoninumber. Kuid tegelik võimalus pahandust teha sõltub inimese turvateadlikkusest ja mugavusest. Mõtle Facebooki viimasele lekkele 2020. aastal, kus pihta sai 553 miljonit kontot. Kui kasutada igas kohas erinevat parooli, mitmefaktorilist autentimist ja vähendada „one-sign-on“ sõltuvust erinevatesse keskkondadesse, olete muutnud saadava kasu pahalasele väga madalaks või olematuks.

andmeleke

Ligi miljon interneti kasutajatest on küberkratlike huvidega

Infoühiskonnas toimetamisel on ootus, et teenused toimiks nagu lubatud – oleksid turvalised, funktsionaalsed ja kiired. Kuid ka teenusepakkujal on ootus saada kasu. Kuna profiil võrgustikus on kaup ettevõtetele reklaami suunamiseks, siis selle ülemäärane turvamine ei ole alati teenusepakkuja esmane huvi. Kasutaja on kahvlis – ainuke kaitse on tegelikult see, et loote konto piiratud või valede andmetega, mis võib minna vastuollu teenuse kasutustingimustega. Toimib ka see, kui teil massilevi keskkondades kontot ei ole, mis ei tähenda, et keegi teine seal näiteks teie eest seda teha ei võiks. Näiteks saab tuua Hannes Hermaküla juhtumi käesoleval aastal.

Arvuta, kui palju maksavad sinu andmed

58% maailma elanikest toimetab täna internetis. Nende seast pea miljon inimest on küberkratlike huvidega. Analoog pärismaailmaga – kui kohalike Lasnamäe pahalaste tegevusse saab aktiivselt sekkuda ja äri seisma panna, siis interneti pättide osas pidades ühe kinni, tehakse ruumi teistele. Internet tühja kohta ei salli. Seaduse silm ei ole internetis piisavalt agiilne, seega andmelekked ja kräkkerite omavoli on paratamatus, millega tuleb oma tegevusi tehes tänasel päeval üha enam arvestada.

Enda turvalisuse tagamiseks tuleb igaühel ehitada oma kaitsevall ise:

  • pane igale poole erinev ja turvaline parool ja kasuta mitmefaktorilist autentimist, kus on võimalik. Eelista kasutada keskkondasid, kus seda võimaldatakse; 
  • eemalda kontod, mis on unustusse jäänud ja harvenda sotsiaalmeedias sõprade ringi. Kõik ei pea sinu andmetele ligi saama või neid omama;  
  • mine digidieedile – vähenda digijälge isikliku info osas. Näiteks võta kontrolli alla oma asukoha näitamine teistele;
  • tegele digiprügiga. Tuvasta, milline info on internetis sinu kohta leitav – ka see, mida hoiustad pilves või e-maili kontol. Vajadusel eemalda ebavajalik.