Teadus

Doktoritöö uuris digilõhet arenguriikide koolides

Täna, 22. juunil kaitseb doktoritööd Tallinna Ülikooli digitehnoloogiate instituudi doktorant James Sunney Quaicoe, kelle töö keskendus IKT juurutamise raskustele arenguriikide koolides Ghana näitel. Autor uuris tekkivat digilõhet ning sellest tulenevaid väljakutseid just koolides, kus digiõppe ja õpetamise rõhk on funktsionaalsel süsteemsel tegevusel.

Raamatukogu

„Digitaalsete tööriistade ja ressursside levik koolidesse on loonud 21. sajandi õpikeskkonnad, mis soodustavad tehnoloogiapõhist uuenduslikku õppimist ja õpetamist. Selle positiivsete mõjude kõrval suureneb siiski ka ebavõrdsus – nii koolis sees kui koolide vahel – mistõttu on mõned koolid digitaalselt pädevamad kui teised,“ selgitas autor. Tehniliste lahenduste kättesaadavuse ebavõrdsus võib kahjustada ka innovaatiliste õpetamis- ja õppemeetodite kasutuselevõttu, mis omakorda kasvatab digilõhet ja muudab mahajäänud koolid digikultuuri vaatevinklist vähemaktiivseks.

Doktoritöö uuringu tulemused viitavad sellele, et koolid on tihti digitaalselt erineval tasemel. Seda põhustab nii õpetajate digipädevus, IKT kasutamine õppealajuhatajate ja õpetajate töös ning kooli enda IKT strateegia. „Uuring tõi ka välja, et üle poolte valimisse kuulunud koolidest ei olnud digitaalsete õppe- ja õpetamismeetodite juurutamisel proaktiivsed. Hoolimata sellest, et küsitletud õpetajad olid enda digipädevustest heal arvamusel, ei kajastunud see koolides – enamikel koolides ei kasutatud peaaegu kunagi digitööriistu  ja –ressursse igapäevastes õppimis- ja õpetamistegevustes,“ lisas Quaicoe.

Doktoritöö pakub uudset lähenemist koolipõhisele digitaalsele õppe- ja õpimudelile läbi õpetajate endi vaatenurga ning aitab mõista digilõhega kaasnevaid väljakutseid digiõppe tegevuste juurutamisel. Töö toob ka välja, milliseid pädevusi tuleks õpetajatel esimesena arendada. Oma mudelis pakub autor, et enim mõjutab uue tehnoloogia kasutuselevõttu õpetajate isiklik suhtumine ning kultuuriline taust. Quaicoe tõi ka välja, et koolisüsteemis kasutusel olev digiõpe ei suuda kohanduda õpetajate isiklike, suhtumuslike ega kultuuriliste faktoritega. Doktoritöös loodud mudel ühendab IKT põhimõtted koolide digiküpsusega ning õpetajate IKT pädevustega kasutades nii lokaalset kui globaalset konteksti.

Doktoritöö „The Challenges of ICT Implementation into Teaching and Learning in Ganaian Basic Schools“ („Info- ja kommunikatsioonitehnoloogiate integreerimine õpetamisse ja õppimisse Ghana põhikoolides“) kaitsmine toimub 22. juunil kell 11 ruumis M-648 (Uus-Sadama 5). Doktoritöö juhendaja Tallinna Ülikooli vanemteadur Kai Pata. Oponendid on Rijeka Ülikooli professor Nataša Hoić-Božić ning Tartu Ülikooli dotsent Piret Luik.

Doktoritöö on kättesaadav TLÜ Akadeemilise Raamatukogu keskkonnas ETERA.

Lisainfo:

Kerli Onno