Kursus "Mitmekeelsus ja mitmekultuurilisus linnaruumis" tõi TÜHIsse üliõpilasi mitmest riigist

30. mail lõppes kursus "Mitmekeelsus ja mitmekultuurilisus linnaruumis", mille korraldasid TÜHI Vene ja Ida-Euroopa suuna õppejõud Erasmus+ BIP programmi raames. Õppetöös osalesid vene filoloogia üliõpilased Prešovi Ülikoolist (Slovakkia) ja Varssavi Ülikoolist (Poola) ning religiooni ajaloo doktorandid Karli Ülikoolist Prahas (Tšehhi).

tudengid

Kursuse virtuaalne osa toimus aprillis, mil osalejad kuulasid professor Kapitolina Fedorova loenguid mitmekeelsuse teoreetilistest aspektidest. Lisaks jagas endine Tallinna Ülikooli teadur Galina Ponomarjova teadmisi kultuurivähemuste ajaloost, keskendudes vanausulistele Peipsi piirkonnas.

28. aprillil saabusid kõik 16 üliõpilast koos oma ülikoolide õppejõududega Tallinna. Päev algas professor Fedorova sissejuhatava loenguga Tallinna keelelisest mitmekesisusest, millele järgnes "keelte jaht" vanalinna keelemaastikule. Märkimisväärsena tuvastasid üliõpilased seal koguni 13 erinevat keelt.

Teisel päeval toimusid Natalia Sindetskaja juhendatud loeng-ekskursioonid, mille teemadeks olid "Poola aktsent Tallinna mitmekeelsuses" ja "Kadrioru park kui mitmekultuuriline ruum".

Kolmas päev viis osalejad Ida-Virumaale, kus külastati Kuremäe kloostrit, Narva Õigeusu Gümnaasiumit ning osaleti ekskursioonil, mis tutvustas linna ajalugu. Bussisõidu ajal pidasid loenguid Natalia Tšuikina, Tatjana Kuzovkina ja Natalia Sindetskaja, keskendudes kultuurilise mitmekesisuse teemadele Eesti hariduses ja usuelus. Selle päeva tegevustesse kaasati ka Tallinna Ülikooli vene keele intensiivkursuse üliõpilasi USA-st, Norrast ja Suurbritanniast.

Üliõpilased Narvas

Külastus Tallinna Ülikooli lõppes teaduri Tatjana Kuzovkina loenguga "Juri Lotman ja linnasemiootika", millele järgnes Lotmani arhiivi külastus. Viimasel päeval kuulasid külalised vene keele intensiivkursusel osalevate üliõpilaste ettekandeid teemal "Minu Eesti", kus said tutvuda Eesti kultuuriga läbi välisüliõpilaste vaatenurga.

Nädala pärast, kui kõik olid tagasi enda kodudesse jõudnud, esitlesid osalejad oma uurimisprojekte veebis. Projektide eesmärk oli analüüsida keelemaastikke eri linnades oma koduriikides, kasutades enda uusi teadmisi. Üliõpilased tõdesid, et enne kursust ei olnud nad kodukoha keelelisele mitmekesisusele teadlikult tähelepanu pööranud.