Õpetajaks saab õppida järjest paindlikumalt
Õpetajakoolitus ülikoolides on järjest paindlikum, pakkudes võimalusi nii õpetajakutse omandamiseks kui ka enesetäienduseks.
Ülikoolid toetavad õppijaid nende õpetajaks kujunemise teekonnal väga mitmel moel. „Otsime pidevalt uusi võimalusi järjest suurema paindlikkuse ja personaalsuse tasemega õpivõimaluste loomiseks, et arvestada õppija varasema hariduse, töökogemuse ja läbitud koolitustega,“ selgitab Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi direktor Tiia Õun.
„Püüame luua paindlikke võimalusi õppimiseks juba töötavatele õpetajatele, kes ei astu tasemeõppesse, kuid soovivad oma kompetentse täiendada, ent ka karjääripöörajatele, kellel võib olla juba ülikooliharidus mõnes teises valdkonnas,“ lisab direktor.
Iga õpetajaks õppija on eriline
Tallinna Ülikooli ja Tartu Ülikooli ühine teadusprojekt töötab välja senisest veelgi täpsemaid võimalusi õpetajaks õppida soovijate eelhindamiseks, et suunata õppijad vastavalt igaühe hariduslikule taustale ja eelnevale kogemusele erinevaid teid pidi tasemeõppesse, mikrokraadiprogrammidesse või täienduskoolitusse.
Vastuvõtul ja ka hiljem õpingute läbimisel arvestatakse kandidaadi varasemate õpingute ja töökogemusega (VÕTA) ning ainealase ettevalmistuse puudumisel suunatakse erialaseid aineid läbima. Kui juba koolis töötaval õpetajal on magistrikraad, kuid puuduvad teatud ainealases valdkonnas vajalikud kompetentsid või soovib õpetaja uut eriala omandada, on võimaluseks Õpetajate Akadeemia programmi mikrokraadid ja täienduskoolitused.
Õpetajate Akadeemia programmid pakuvad õpetajatele paindlikke ja tasuta võimalusi erialaste, didaktiliste ja pedagoogiliste teadmiste ning pädevuste täiendamiseks, et omandada kvalifikatsioon. Osalema oodatakse juba koolis töötavaid ilma kvalifikatsioonita õpetajaid või sellise taustaga õpetajaid, kellel on bakalaureuse- või magistrikraad mõnelt teiselt erialalt.
Õpetajate Akadeemia kursustele lisaks on aga palju teisigi õpivõimalusi. Tallinna Ülikooli haridusinnovatsiooni keskus pakub erineva taustaga õppijatele hulgaliselt haridusvaldkonna mikrokraade ja täienduskoolitusi, mis aitavad õpetajatöö väljakutsetega toime tulla, ent sobivad hästi ka neile, kes õpetajaametist alles mõtlevad.
Kvalifitseeritud õpetaja tunneb end ametis kindlamalt
Õpetajaharidus ei ole vajalik ainult selleks, et täita kvalifikatsiooninõudeid. See on võimalus omandada laiapõhjalised teadmised ja oskused selleks, et õpetaja ametis õnnestuda. „Õpetaja ettevalmistuse eesmärk on anda õpetajale tema tööks vajalikud pädevused, sh valmisolek enda professionaalseks ja isiklikuks arenguks ning õppija toetamiseks, panustamiseks enda organisatsiooni, kolleegidesse ja hariduse ökosüsteemi laiemalt,“ selgitab Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi õpetajahariduse professor Katrin Poom-Valickis.
Olulisel kohal selles protsessis on õpetaja kutsekindluse kujundamine oma igapäevatöös. Professori sõnul näitavad uuringud, et õpetajakoolituse läbinud õpetajad püsivad oma ametis pikemalt ja kindlamalt, neil on olemas valmisolek ja enesekindlus tegutsemiseks erinevates ettetulevates olukordades. „Eriti algaja õpetaja eduelamus, toimetulek, enesetõhusus ja oskus ennast hoida aitab vältida seda, et alustav õpetaja lahkub koolist juba esimestel tööaastatel.“
Professionaalse arengu kujundamine on aga oluline igale õpetajale, sõltumata sellest, kui palju on möödas kvalifikatsiooni omandamisest või kooli tööle asumisest. "Pakume Tallinna Ülikoolis järjest paindlikumaid võimalusi nii õpetajakutse omandamiseks kui ka enesetäienduseks," märgib haridusteaduste instituudi direktor Tiia Õun.
Tallinna Ülikooli mikrokraadid ja koolitused on teaduspõhised, ent alati ka praktilised. „Teeme pidevalt tööd selle nimel, et tagada õpetajakoolituse järjepidev kaasajastamine ja maailmatasemel kvaliteet, tuginedes reaalsetele „päriselu“ probleemidele,“ sõnab Õun.
Astu järgmine samm hariduse teel !
Tutvu juba sel sügisel alustavate haridusteadusinnovatsiooni keskuse koolitustega.