ELU projekti "Kaasav kõrgharidus" idee lähtub vajadusest parandada erivajadustega üliõpilaste kõrghariduse kättesaadavust. Sageli võib murekohaks olla eelarvamus tudengil endal, kuid ka ühiskonnas tervikuna, mis võib õppeprotsessi raskenda. Julgustame rohkem enda probleemidest ja vajadustest rääkima, sest paindlikkus ja vajadustega arvestamine muudavad koostöö sujuvaks.

Järgnevate soovituste eesmärgiks on pakkuda üliõpilastele mitmekülgseid võimalusi osalemiseks õppetöös, arvestades nende suhtlemisvõimet ja eelistusi.

Soovitused

  • Veenduda,  et loengutes/seminarides ei ole liigset müra või visuaalseid ärritajaid, mis võiksid õppuri keskendumist häirida.
  • Näidata positiivset suhtumist ning lubada üliõpilasel kasutada keskkonna intensiivsust vähendavaid abivahendeid (päikeseprillid, kindlaks määratud istumiskohad, mütsid).
  • Püüda õppurit mitte kritiseerida või karistada, kui ta lahkub ruumist liigse ärevuse või sensoorse ülekoormatuse tõttu.
  • Olla teadlik sobiva õppekeskkonna loomisest.
  • Anda selgesõnaline info oodatavate õppetulemuste, eksamite sooritamise, kodutööde jm kohta.
  • Edastada võimalusel loengumaterjalid, slaidid ja muud materjalid õppuritele juba varakult, nii saavad üliõpilased vähendada oma ärevust ja paremini oma tööd planeerida.
  • Kontrollida üle kodutööde ja eksamiküsimuste sõnastused ning eemaldada sealt mitmeti mõistetavad sõnastused.
  • Teavitada võimalikult varakult, kui on muutunud loenguruumid, eksamiaeg või -tingimused.
  • Pakkuda rühmatööde ajal tuge ja julgustust, sõnastades selgelt grupitöö põhireeglid.
  • Pakkuda tuge suuliste esitluste tegemisel ja olla valmis arvestama õppuri suhtlemisraskustega.
  • Olla avatud uutele, ebatavalistele õppimisviisidele, julgustada õppurit.
  • Olla tähtaegade osas paindlik, see aitab üliõpilasel paremini keskenduda ja materjali omandada.
  • Võtta ise üliõpilasega ühendust, teades või aimates, et üliõpilane võib olla oma tööde ja tähtaegadega hädas. Uurida, kuidas tal läheb ja kas saaks abiks olla, et aine edukalt läbida. 
  • Uurida üliõpilastelt hiljem, missugune meetod neid aitas ning mida saaks tulevikus paremini teha.

 

Kogemuslugu 1
Kogemuslugu 2
Kogemuslugu 3