Ühe Minuti Loeng: mida annab huumor reklaamile? (Tiina Hiob)

Huumorisoonega inimesed on meile üldjuhul sümpaatsed ja nalja armastame. Huumor aitab luua ja hoida suhteid ning üle saada rasketest hetkedest. Eristab omad võõrastest. Huumorit on omajagu uuritud, aga see ei tähenda, et teadlased täna naljakusest lõplikult ja samal moel aru saavad. Midagi on aga juba teada ning nende teadmistega saab arvestada.

naer

Me teame näiteks seda, et naljakuse tulemusel aktiveerub ajus nn tasusüsteem, mis omakorda suurendab heaoluhormoonide hulka kehas. Hea lõuatäis naeru ja me olemegi õnnelikumad, tervemad, positiivsemad. Kes seda ei sooviks?

Reklaamitööstus arvestab huumoriga suurel määral. Küsime, kas naljakus reklaamides on põhjendatud? Uuringutele toetudes võib väita, et suurel määral, aga mitte alati.

See sõltub paljudest teguritest, nagu näiteks:

  • Kõnetaja ehk peategelase ehk brändi isiksuse soost - meeste tehtud nalju hinnatakse naljakamaks;
  • sihtrühmast – kas neil on vajalikku taustateadmist, et nalja mõista;
  •  huumor ei sobi iga teemaga;
  •  halvustavad naljad on negatiivse laenguga ning see pole hea alus meeldivale brändisuhtele;
  •  liiga intensiivne nali võib peamise reklaamisõnumi varju jätta või sellest arusaamist raskendada;
  •  iga nali kulub, kui seda liialt korrata, reklaamil on aga lausa kohustus korduda.

Samuti on oluline, et nali ja peamine sõnum kauba kohta oleksid sisuliselt seotud, nali peab olema põhjendatud. Seda loetakse üheks olulisemaks tingimuseks.

Head nalja oskavad teha ning edasi anda vähesed. See on suur kunst ja arvestatav risk ettevõttele, kes soovib seda oma kaubakommunikatsioonis kasutada. Seega ei pea naljakus olema tingimata reklaamiga kaasas käiv omadus, vaatamata sellele, et huumor on väga oodatud meie igapäevaellu.