
Kasvatusteadused
Kasvatusteaduste doktoriõppekava loob tingimused professionaalsuse saavutamiseks kasvatusteaduste valdkonnas ning iseseisvaks teadustöö tegemiseks rahvusvaheliselt tunnustatud tasemel. Meie doktorantidest kujunevad kõrgelt kvalifitseeritud õppejõud, teadurid ja haridusvaldkonna asjatundjad.
Ootame õppima kasvatusteaduste või sellega seonduvas valdkonnas magistritaseme (või sellega võrdsustatud) haridust omavaid võimekaid üliõpilasi, kel on huvi omandada kõrgtaseme kvalifikatsioon haridusteaduste instituudi teadusvaldkonnas (vt nt projekte ja teemasid). Meie lõpetajad on võimelised juhtima haridusasutust, uurimisrühma või teadusprojekti, töötama teadurina, arendama haridusteooriaid või tegutsema õpetajakoolituses.
Õppekava
Õppekava läbinu:
- suudab põhjendada kasvatusteaduslike probleemide lahendusi laiemast sotsiaalteaduslikust kontekstist lähtuvalt;
- suudab orienteeruda uurimistöö metodoloogia tänapäevastes käsitlustes;
- oskab planeerida uuringut ning kasutada uurimis- ja andmeanalüüsimeetodeid;
- suudab efektiivselt töötada teadustekstidega ja oskab neid luua;
- on valmis teaduslikuks kommunikatsiooniks ja koostööks teiste uurijatega.
Tutvu õppekavaga ÕIS-is.
Vastuvõtutingimused
Tähtajad
Suvise vastuvõtu ajakava:
- 19.05-30.06.2025 kl 12.00 – avalduste esitamine SAIS-is;
- 09.07.2025 – vastuvõtueksam (täpne kellaaeg antakse igale kandidaadile eraldi teada);
- 01.09.2025 – õpingute algus.
Dokumendid
Sisseastumiseks tuleb esitada järgmised dokumendid sisseastumise infosüsteemis SAIS:
- avaldus;
- elulookirjeldus;
- doktoritöö kava, mis on heaks kiidetud doktoritöö juhendaja kvalifikatsioonile vastava akadeemilise soovitaja poolt. Kava peaks olema kirjutatud inglise keeles. Samuti toimub vastuvõtueksami vestlus inglise keeles, osa vestlusest võib vajadusel toimuda ka eesti keeles. Inglise keele nõue on tingitud sellest, et komisjoni liikmetel tekiks arusaam kandidaadi erialasest inglise keele oskusest;
- tulevase juhendaja soovitus- või kinnituskiri.
Vastuvõtueksam
Vastuvõtueksam toimub intervjuu vormis eelnevalt esitatud ning potentsiaalse juhendajaga kooskõlastatud doktoritöö kava teemadel. Lisaks doktoritöö kava kvaliteedile ja selle kaitsmise edukusele on olulisteks kandidaadi hindamise kriteeriumiteks ka inglise keele oskus, varasem edukas teadusartiklite publitseerimise ja/või konverentsidel esinemise kogemus ning lugemus uurimishuviga seotud valdkondades. Intervjuu hinne kujuneb kõigi komisjoni liikmete hinnete tulemusel.
Vaata ka sisseastumise ajakava ja üldiseid vastuvõtutingimusi siit.
Doktorant-nooremteaduri õppekohad avatud teemaga (4 õppekohta)
Doktorant-nooremteadur töötab Tallinna Ülikoolis vähemalt 0,75 koormusega ning tema töö sisuks on doktoriuurimuse valmimine:
- Doktorandiga sõlmitakse TLÜ nooremteaduri tööleping ning temast saab TLÜ haridusteaduste instituudi töötaja.
- Õppeaeg on 4-6 aastat (1,0 koormuse puhul 4 aastat).
Avatud teemaga õppekohale saab kandideerida oma teemaga, pöördudes koostöö algatamiseks ja kinnituse saamiseks potentsiaalse juhendaja poole. Juhendajaid leiab instituudi akadeemiliste suundade järgi.
Teema valimiseks palume tutvuda meie instituudi professorite ja dotsentide teadustöö põhisuundadega ETISes.
Kui juhendaja uurimissuund ühtib teie eelistatud uurimishuviga, palun saatke potentsiaalsele juhendajale oma esialgne doktoritöö kavand tutvumiseks. Ärge jätke esimest kontakti võtmist viimasele hetkele, esialgne doktoritöö kava võiks olla saadetud juhendajale paar kuud enne dokumentide esitamise tähtaega. Siis on võimalik kava sisu juhendajaga läbi rääkida ning kooskõlastada. Kandideerida saab ainult juhendaja poolt kinnitatud kavandiga.
Doktorant-nooremteaduri projektikoht “Agency, Trust, and Personal Responsibility in the Context of Sustainable Futures”
A Fully Funded PhD Position on “Agency, Trust, and Personal Responsibility in the Context of Sustainable Futures”
The School of Educational Sciences at Tallinn University is seeking to recruit an exceptional and motivated PhD candidate to join the ERA Chair in Sustainable Futures project (SustainERA, DOI: 10.3030/101186958). This project is led by Prof Anu Realo and Prof Kai Pata and is funded by the European Commission's Horizon Europe "Widening Participation and Spreading Excellence" programme.
Running from 2025 to 2029, SustainERA combines high-level research with the development of innovative solutions to promote sustainable mindsets and practices. Four PhD students will be recruited through an international competition, each assigned to different university schools to complement the existing research team.
Project Description
One of these positions focuses on the topic: “Agency, Trust, and Personal Responsibility in the Context of Sustainable Futures,” supervised by Prof Anu Realo (main supervisor) and Dr Grete Arro (second supervisor).
The key questions this PhD project seeks to address are the roles of agency, responsibility, and trust in driving sustainable change. Possible methods include, but are not limited to, quantitative approaches (e.g., survey-based studies, experiments, and ecological momentary assessment) and qualitative methods (e.g., focus groups, in-depth interviews, and participant observation).
About the Position
Successful candidates will be hired as Junior Research Fellows for a four-year study period, commencing 1st September 2025. In addition to their PhD research, they will be expected to contribute to various teaching, administrative, and capacity-building activities within the SustainERA project, accounting for 20% of their workload. Candidates will be expected to reside and work in Tallinn.
Candidate Requirements
Applicants should hold an MSc degree in Psychology or a related discipline (or be near completion) and demonstrate strong expertise in advanced quantitative statistical methods. They should also exhibit a clear interest in and passion for sustainability and non-growth topics from an individual-level perspective, along with excellent written and oral English skills.
If you are interested in applying for this PhD position, please contact Prof Anu Realo (anu.realo@tlu.ee) to discuss potential supervision. A supervisor’s preliminary agreement is required prior to submission.
The application deadline is Midnight (EEST) 16 April 2025.
More information here.
Doktorant-üliõpilase õppekohad (2 õppekohta)
Doktorant-üliõpilane on doktorant, kellel ei ole ülikooliga töölepingut doktoritööga seotud tööülesannete täitmiseks. Doktorant-üliõpilane on üliõpilasstaatuses ning ta võib taotleda erinevad stipendiume ja osaleda ülikoolidevahelises rändes. *Varasem eksternina õppija.
Suvel 2025 on võimalik kandideerida kahele kindla uurimisteemaga doktorant-üliõpilase õppekohale:
- Õpilaste sügava õppimise toetamine ainetundides – didaktilised lähenemised ja strateegiad
Käesolev uurimisteema keskendub õpilaste sügava õppimise toetamisele aineõpetuses, analüüsides, millised didaktilised strateegiad ja õpetamisviisid aitavad õpilastel saavutada sügavamat mõistmist ja teadmiste pikaajalist kinnistumist.
Juhendaja on professor Katrin Poom-Valickis.
- Aineõpetuse* aluspõhimõtete kujundamine õpilaste õpioskuste jätkusuutlikkuse toetamiseks (* ainetest on eelistatud eesti keel ja kirjandus ning inimeseõpetus)
Uurimus keskendub ühele riikliku õppekava ainele ja käsitleb selle õpetamise ja õppimise küsimusi algõpetuses. Uurimuse käigus uuendatakse selle aine didaktika põhimõtteid. Seejuures otsitakse vastuseid küsimustele, kuidas peaks uuendama aine õpetamise eesmärke ja sisu arvestades tulevikuoskuseid ja millised on optimaalsed õpetamisvõtted, et toetada õpilaste õpioskuste kujunemist selles aines, et need oleks hästi rakendatavad ka järgmistes haridusastmetes ning elukestvalt.
Juhendaja on professor Inge Timoštšuk.
Teadmussiirde doktorandi õppekoht
Teadmussiirde doktorantuuri aluseks on uurimuse läbiviimine, mis on oluline nii partnerasutusele kui ka ülikoolilie.
- Doktorant on immatrikuleeritud Tallinna Ülikooli, kuid viib oma uurmistööd läbi ja saab selle eest töötasu partnerasutuses.
- Teadmussiirde-doktorandil on juhendajad mõlema partneri poolt. Ettevõtte- või asutusepoolne juhendaja ei pea olema doktorikraadiga.
- Immatrikuleerimine on paindlik ja konkurss ei pea olema avalik (kui sobiv kandidaat on olemas).
- Leping valmistatakse ette koostöös teadusosakonna doktoriõppe talitusega. Lepingu sõlmivad TLÜ akadeemilise üksuse juht, teadmussiirde partner ja teadmussiirde-doktorant.
- Teadmussiirde-doktorandi õppeaeg on vastavalt individuaalsele õppe- ja teadustöö kava 4-8 aastat ning doktorandi edasijõudmist kontrollitakse atesteerimisel.
Vaata täpsemalt koostöövõimaluste kohta ülikooliga Kutse koostööle!
Suvel 2025 ootame kandideerima järgmisele teadmussiirde doktorantuuri õppekohale:
Õppekoha nimi: Teadmussiirde doktorandi õppekoht uurimisteemal “Noorsootöö roll tõrjutusriskis noorte võimestamisel ja polariseerumise ennetamisel läbi üld- ja kodanikupädevuste arendamise”
Õppekoha uurimisteema pealkiri: Noorsootöö roll tõrjutusriskis noorte võimestamisel ja polariseerumise ennetamisel läbi üld- ja kodanikupädevuste arendamise (The role of youth work in empowering young people at risk of social exclusion and preventing polarisation through the development of general and civic competencies)
Õppekoha kirjeldus
Tallinna Ülikool ja Haridus- ja Noorteamet on koostöös loonud teadmussiirde doktorantuuri koha, mille eesmärk on tugevdada teaduspõhist lähenemist noorte tõrjutusriski vähendamisel ja noorte kaasamise edendamisel. Uurimistöö keskendub noorsootöö võimalustele toetada tõrjutusriskis noorte üld- ja kodanikupädevuste arendamist, tugevdades seeläbi noorte sotsiaalset kuuluvust ja ennetades polariseerumist.
Eesmärk on uurida ja arendada noorsootöö praktikaid, mis toetavad tõrjutusriskis noorte üld- ja kodanikupädevuste kujunemist. Fookuses on noorte ühiskondliku osaluse, kriitilise mõtlemise, sotsiaalse kuuluvuse ja koostöövõimekuse arendamine mitteformaalse õppimise kaudu.
Doktoriuurimuse käigus analüüsib doktorant Eesti ja välisriikide parimaid praktikaid ning koostöös noorsootöö valdkonnas tegutsevate organisatsioonidega töötab välja ja piloteerib tõenduspõhiseid lähenemisi, mis aitavad noorsootöö kaudu süsteemselt toetada noorte osalust ja vähendada riski langeda äärmuslike hoiakute mõjusfääri.
Teadustöö toetab praktilist poliitikakujundamist ja andmepõhist arendustegevust noortevaldkonna eri tasanditel.
Teadmussiirde väljundid:
- Rakenduslikud soovitused Haridus- ja Noorteametile (Harno) ja kohalikele omavalitsustele.
- Toetus noorteprogrammide (Euroopa Sotsiaalfondist kaasrahastatud programmi „Noorsootöö meetmed noorte tööturule sisenemise toetamiseks ja NEET-staatuses noortele tugimeetmete pakkumiseks“, Erasmus+, Euroopa Solidaarsuskorpus, riiklikud programmid) arendamiseks ja suunamiseks.
- Doktoritöö raames kogutud andmetel põhinev sisend poliitikakujundamisse noorte kaasatuse ja vaimse heaolu suurendamiseks.
- Doktoriuurimus peab olema eelkaitsmisele lubatud hiljemalt 30. juuni 2029.
Doktoranti juhendavad Tallinna Ülikoolist haridusuuringute dotsent Meril Ümarik ja noorsootöö korralduse dotsent Ilona-Evelyn Rannala (kaasjuhendaja) ning Haridus- ja Noorteametist Noorte ja Rahvusvahelistumise osakonna noorteprogrammide keskuse juht Reet Kost.
Haridus- ja Noorteameti teadmussiirde doktorandi töökorraldus
Teadmussiirde-doktorant on immatrikuleeritud Tallinna Ülikooli, kuid töötab 1,0 koormusega Haridus- ja Noorteametis, kus tema töö sisuks on doktoriuurimuse läbiviimine ja seotud rakenduslikud ülesanded. Lisaks uurimistöö läbiviimisele (210 EAP) peab doktorant läbima 30 EAP ulatuses õppeaineid. Valituks osutunud kandidaat võetakse tööle Haridus- ja Noorteameti Noorte ja Rahvusvahelistumise osakonna noorteprogrammide keskusesse töölepinguga neljaks aastaks, õpingute ja tööperioodi algusega 1. septembril 2025. Lisaks doktoritööle eeldatakse kandidaadilt panustamist Harno noortevaldkonna arendus-, koolitus- ja teadmusloometegevustesse, mahus kuni 20% töökoormusest.
Kandidaadile esitatavad nõuded
- Magistrikraad haridusteadustes, sotsioloogias, noorsootöös, ühiskonnateadustes või mõnes teises noortevaldkonnaga haakuvas valdkonnas.
- Varasem praktiline kogemus noortevaldkonnas.
- Suurepärane eesti ja inglise keele oskus nii kõnes kui kirjas.
- Huvi noorte kaasamise, noorsootöö ja sotsiaalsete muutuste uurimise vastu.
- Valmidus töötada osana Harno meeskonnast ning anda oma panus noortevaldkonna teadmussiirde ja poliitikakujundamise toetamiseks.
- Valmidus läbida teadmussiirde doktorantuur nominaalse õppeajaga, s.o 4 aastat.
Lisainfot teadmussiirde doktorandi õppekoha kohta saab Anu Reinsalu-Hüvonenilt (anu.reinsalu-huvonen@harno.ee).
Õppekoha loomist rahastatakse haridus- ja teadusministri käskkirjaga kinnitatud ning Haridus- ja Noorteameti poolt elluviidava Euroopa Sotsiaalfondist kaasrahastatud programmi „Noorsootöö meetmed noorte tööturule sisenemise toetamiseks ja NEET-staatuses noortele tugimeetmete pakkumiseks“ raames.
Võta ühendust!
Info õppekava ja vastuvõtu kohta: doktoriõppe nõustaja ja -spetsialist haridusteaduste instituudis Elina van der Toorn, (+372) 619 9857, elinba@tlu.ee
Eesti doktorikool
Eesti doktorikooli kaudu toetatakse ülikoolide koostööd doktoriõppes, et parandada selle kvaliteeti ja suurendada atraktiivsust. Muu hulgas saavad Eesti doktorandid sõlmida doktorikooli abil erialade- kui ka rahvusvahelisi teaduskontakte ning kasutada enesetäiendusvõimalusi. Eraldi üritustesari toetab juhendamispädevuse arengut.
Doktorikooli raames on Eesti ülikoolide doktorantidel ja nende juhendajatel võimalik osaleda kõikidel neile huvipakkuvatel üritustel. Projekti käigus jagatakse välisekspertide toel erialadeüleseid teadmisi ja arendatakse tulevikuoskusi. Muu hulgas võimaldab doktorikool avardada doktorandi teadushaaret, laiendada tema erialast võrgustikku ja edasise koostöö võimalusi.
Doktorikooli ürituste kohta saab lugeda siin.