Teadus

21. sajandi oskused ja "Liider minus endas"

21.veebruaril toimus TLÜ Haridusinnovatsiooni keskuse esimene üritus sarjas "Ideeaida jutud", kus analüüsiti kiiresti populaarsust koguvat ja üle maailma enam kui 3500 koolis rakendatud programmi Liider Minus Endas.

Õpetaja

21.veebruaril toimus TLÜ Haridusinnovatsiooni keskuse esimene üritus sarjas "Ideeaida jutud", kus analüüsiti kiiresti populaarsust koguvat ja üle maailma enam kui 3500 koolis rakendatud programmi Liider Minus Endas (The Leader in Me). Sel teemal pidas ettekande Liider Minus Endas (LME) litsentsi hoidja Eestis, Ilmar Raudsep, ning teda täiendasid seda mudelit praktiseeriva Peetri lasteaed-põhikooli õpetajad Kreet Piiriselg, Helen Pullinen ja Maarja Kurgpõld.

PISA headest tulemustest üksinda ei piisa, ütles Ilmar Raudsep sissejuhatuseks. Ta täpsustas, et 21. sajandi töötaja ei pea olema ainult akadeemiliselt tugev, vaid ta peab olema ka ettevõtlik, hea suhtleja, konfliktide lahendaja jne. Raudsep, olles ise aastaid töötanud ettevõtja ja rahvusvaheliste suurfirmade konsultandina, tõi välja neli peamist oskust, mida tänapäeva tööandja töötajalt ootab: loovus, suhtlemisoskus, koostöövõime, kriitiline mõtlemine. Ta selgitas, et neid oskusi Eesti koolis tegelikult õpetatakse küll, kuid killustatult. Nii õpetab ettevõtlik kool ettevõtlikkust, kiusamisvaba kool kiusamise ennetamist ja konfliktide lahendamist, loovuskool loovaid lahendusi jne. Kuid lapsele on vaja seda kõike ja LME koolis omandabki ta kõik need oskused ühekorraga, nentis Raudsep.

Alates 2015. aasta sügisest on LME koolimudelit kasutanud Peetri kool Rae vallas. 3. klassi õpetajad Kreet Piiriselg ja Helen Pullinen ning 5. klassi õpetaja Maarja Kurgpõld rääkisid oma kogemustest ja vastasid küsimustele. Eriti tunti huvi seitsme harjumuse kujundamise vastu. Et kas lapsed ikka peavad ise ka teadma, mis harjumusi nad koolis omandavad ja kas nad peavad oskama öelda, et nüüd nad olid proaktiivsed, nüüd lõid sünergiat jne. Kas ei piisa lihtsalt sellest, et lastel on need seitse harjumust olemas?

Peetri kooli õpetajad vastasid, et niisamuti, nagu lapsed vajavad matemaatika selgitamist, vajavad nad ka käitumisharjumuste, koostöö õppimise, liidrina tegutsemise endale teadvustamist. Õpetajad märkisid, et harjumuste kujundamiseks neil eraldi tunde pole, lihtsalt pikitakse igasse tundi midagi ka seitsmest harjumusest sisse. Näiteks rühmaõppe puhul saab kinnistada harjumusi „Ole proaktiivne", „Enne kuula, siis räägi" jne. Õpetajad olid ühel meelel, et programm toetab kõigi RÕKis mainitud üldpädevuste arengut ning ei tekita neile lisatööd, pigem kergendab ja toetab õpieesmärkide saavutamist.

Lõpuks vaadati ka videoklippe Peetri kooli veebilehelt. Ühes neist arutati õpilastega, mida tähendab win-win põhimõte. Lapsed tõid näiteks juhtumi, kus üks poiss soovib minna parki jalutama, tema sõber aga tahab minna jalgrattaga sõitma. Võidan-võidad lahenduseks pakuti, et nad lähevad üheskoos jalgratastega parki sõitma.

Loe artikli pikemat versiooni Õpetajate Lehest.


Soovid teada programmist rohkem?
Võta ühendust Ilmar Raudsepaga (ilmar@pharos.ee);
vaata programmi veebilehti http://www.theleaderinme.org/;
http://www.peetri.edu.ee/pohikool/7-harjumust/liider-minus-endas/;
ja hoia silm peal Ideeaida juttudel http://bit.do/ideeaidajutud.

“Ideeaida jutud” on rahastatud Tallinna Ülikooli ESF projekti (Õpetajate, koolijuhtide ja noorsootöötajate professionaalse arengu toetamine“ tegevuste „Õpetajate koolitus“ ja „Haridusasutuse juhtide koolitus“ projekti "Haridusuuenduse kompetentsikeskus Tallinna Ülikoolis") poolt toetatud tegevuste raames.