
Sotsiaalne ettevõtlus
Oled arendaja või ettevõtja, kes soovib oma ühiskondlikku mõju kasvatada? Äkki hoopis sotsiaal- ja tervishoiusektori spetsialist, kes soovib luua jätkusuutlikumaid teenuseid? Sellisel juhul on Tallinna Ülikooli sotsiaalse ettevõtluse magistrikava just Sulle! Meie õppekava pakub paindlikku võimalust oma ideede arendamiseks Tallinna Ülikooli spetsialistide toel, kasutades Eesti uuenduslikku ja äritegevust soodustavat infrastruktuuri.
Sotsiaalse ettevõtluse magistrikava on Tallinna Ülikooli uuenduslik haridusalgatus, mille eesmärgiks on sotsiaal- ja tervishoiusektoris ettevõtluse ja innovatsiooni edendamine, keskkonnakaitse, linnaarendus, maaelu arendamine ja kogukonna arendamine.
Keda ootame õppima?
Eelkõige ootame õppima praktiseerivaid sotsiaalseid ettevõtjaid või üliõpilasi, kes on innukad arendama omaenda sotsiaalset ettevõtet meie SEMA inkubatsiooniprogrammi raames. Meie projektipõhine õppimismeetod nõuab aktiivset arendustööd ning täielikku osavõttu.
Ootame kandideerima sotsiaalteaduste või ettevõtluse valdkonnas bakalaureusekraadi omandanud üliõpilasi, samuti sotsiaal-ja tervishoiuvaldkonna eksperte, aktiviste, väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete omanikke ning isegi arendajaid, turundajaid, meediaeksperte, keda huvitavad tugeva ühiskondliku mõjuga loovarendused.
Ootame tugevalt motiveeritud kandidaate, kellel on palju ideid ja loovust ning kes soovivad oma positiivset energiat ühiskonda panustada.
Meie eesmärgiks on luua multidistsiplinaarne rahvusvaheline õpi- ja töökeskkond, kus projektipõhise õppe meetodil õppivad tudengid inspireerivad üksteist, kasutades selleks Eesti ja Tallinna Ülikooli toetavat infrastruktuuri.
Miks tulla meile õppima?
- Eesti arenenud e-riigi süsteem ja tugev ettevõtlusvaim loovad uuendusliku ja inspireeriva keskkonna loovarenguks.
- Rahvusvaheline üliõpilaskond ja õpikeskkond üliõpilastega tervest maailmast. Meie õppekava soodustab ideede arendamist rahvusvahelisel tasemel, samas pakub Eesti e-residentsuse süsteem võimalust kasutada Eesti kõrgetasemelist digitaalkeskkonda isegi pärast seda, kui üliõpilased on juba oma koduriiki tagasi pöördunud.
- Tegemist on regiooni ainsa sotsiaalse ettevõtluse õppekavaga, mis pakub nii akadeemilist kraadi kui toetavat arengukeskkonda.
- Õppekavas kasutatakse projektipõhise õppe meetodit. Tallinna Ülikooli kogenud töötajad juhendavad üliõpilasi läbi õppeprotsessi praktikale orienteeritud viisil, kasutades nii akadeemiliseks õppeks kui arenguks Tallinna ülikooli akadeemilist ja loometaristut.
- Kohustuslik praktika võimaldab üliõpilastele enne lõpetamist saada praktilisi ja võrgustikega töötamise kogemusi.
- Interdistsiplinaarne lähenemine, seahulgas perspektiive avardavad interdistsiplinaarsed projektikursused.
- Laialdased karjäärivõimalused – sotsiaalsed ettevõtjad on oodatud nii avalikus sektoris, kus nad pakuvad jätkusuutlikke lahendusi sotsiaal-ja tervishoiuteenuste valdkonnas, kui ka erasektoris, aitamaks äriettevõtetel laialdasemat ühiskondlikku mõjujõudu saavutada.
Loe intervjuud õppekava endise juhi Zsolt Bugarszkiga
Õppekava ja -ained
Õppevormi kirjeldus
- Kestus: 2 aastat
- Õppevorm: sessioonõpe
Õppekava sisu
Õppekava sisaldab palju valikaineid. Üliõpilane saab oma õppeprogrammi koostada isiklikest eelistustest ja projekti plaani profiilist lähtudes.
Kõik õppeained on globaalse või rahvusvahelise suunitlusega, nii saab üliõpilane ülesandeid täites keskenduda teda rohkem huvitavale riigile või regioonile ja samas õppida ka teiste riikide ja regioonide kohta.
Õpingud lõpevad magistritöö kirjutamisega.
Õppeainete arvule pole ülempiiri seatud, üliõpilane võib õppida nii palju, kui soovib.
Sessioonõpe, kus õppeperioodil toimub kontaktõpe ennelõunastel aegadel.
Olulised erialaained
- Sotsiaalne ettevõtlus, teooria ja praktika 8 EAP
- Sotsiaalse kapitali ja sotsiaalse mõju kontseptsioon 6 EAP
- Kodanikuühiskond ja ühiskondlikud innovatsioonid 6 EAP
- Uurimismeetodid ja metodoloogia sotsiaalses ettevõtluses 6 EAP
- Projektijuhtimine 6 EAP
- Avatud innovatsioonisüsteemid 6 EAP
- Äriarengu mudelid 6 EAP
- E-valitsus vastutustundliku innovatsiooni heaks 4 EAP
- Euroopa Liit ja rahvusvaheline projektijuhtimine 6 EAP
- Magistriseminar 6 EAP
- Kommunikatsioon ja suhtekorraldus 6 EAP
- ELU kursus 6 EAP
Põhiõppejõud
Zsolt Bugarszki, PhD (Ungari), sotsiaalpoliitika lektor Tallinna Ülikoolis. Tema peamisteks huvialadeks on kaitsetute inimeste olukord ühiskonnas ja teenindussektori innovatsioon IKT-põhise tehnoloogia abil. Lisaks töötab ta mitmete erinevate riikide arenguprogrammides, rõhutades loovate lahenduste tähtsust madala ja keskmise sissetulekuga riikides.
Jaan Aps (Eesti) juhib rakendusuuringute ja nõustamisagentuuri Stories For Impact, mille eesmärk on suurendada
organisatsioonide positiivset mõju inimeste heaolule ja arengule. Tal on pikaajaline kogemus sotsiaal-, vaimse
tervise, hariduse ja noorsootöö organisatsioonide nõustamisel mõjukesksete teenuste ja programmide kavandamisel
ja hindamisel.
WWW: https://storiesforimpact.
Twitter: @stories4impact
Katri-Liis Lepik (Eesti) on avaliku juhtimise dotsent Tallinna Ülikoolis. Ta on juhtimise konsultant ja sotsiaalne ettevõtja. Katri-Liis on 20-aastase rahvusvaheliste projektide elluviimise kogemusega juhtimisekspert. Tal on kogemusi nii erasektoris kui VVO sektoris töötamisega, sealhulgas 10-aastane kogemus Eesti-Soome piiriülese koostööorganisatsiooni juhtimisel. Tema sotsiaalne ettevõte Skill Mill pakub keskkonnahooldusteenusi endiste õigusrikkujatega ning E-dible tõstab teadlikkust ja pakub koolitusi toiduülejääkide vähendamise valdkonnas.Tema firma Brainport Living Lab pakub nõustamist rahvusvaheliste projektide ja strateegilise juhtimise vallas; tema perefirma Reimann Retked pakub harivaid ja seikluslikke loodusretki.
David Parksi (Šotimaa) karjäär on keskendunud multidistsiplinaarsete avalike teenuste arendamisele, eelkõige justiitssüsteemis. Ta on loonud rahvusvahelise võrgustiku, jagades praktikat ja ideid kriminaalõigusasutustega, sealhulgas riikliku alaealiste teenistuste partnerluse (USA) ning Euroopa akadeemiliste ja praktikaasutustega. 2013. aastal asutas ta The Skill Mill Limited – mitme auhinnatud sotsiaalse ettevõtte, mis on pühendunud noorte endiste õigusrikkujate tööle keskkonnatööle – koos meeskondadega, mis asutati ja arenesid kõikjal Ühendkuningriigis, kasutades sotsiaalse mõju võlakirju. Ta on määratud Ühendkuningriigis ülemaailmse koristuspäeva Teeme Ära juhiks. Kuningas Charles III nimetas ta Briti impeeriumi ohvitseriks (OBE) noorte teenimise eest.
Audrone Urmanaviciene (Leedu) on Tallinna Ülikoolis sotsiaalse ettevõtluse lektor. Ta on omandanud PhD juhtimisteaduse valdkonnas. Audrone peamisteks teaduslikeks huvideks on sotsiaalne ettevõtlus, sotsiaalne mõju ning sotsiaalse mõju hindamine. Ta on rahvusvahelise sotsiaalse ettevõtluse teadusuurimise võrgustiku EMES liige. Lisaks eelnevale on ta ka kommunikatsioonijuht COST võrgustiku projektis "Multidistsiplinaarne innovatsioon sotsiaalseteks muutusteks". Audrone osaleb COST-i võrgustiku aktsioonis "Empower-SE" 16206.
Leendert De Bell (Holland) on Utrechti Rakenduskõrgkooli (HU) haavatavate rühmade (eriti pagulaste) jätkusuutliku tööturul osalemise professor ja Utrechti ülikooli (UU) ettevõtluskeskuse akadeemiline personal. Ta omandas doktorikraadi rahvusvaheliste arenguuuringute alal Utrechti ülikoolis ning tal on laialdased rahvusvahelised kogemused nii era- kui ka avaliku sektori organisatsioonide uurimise ja koolituse alal. Tema praegune uurimistöö keskendub peamiselt sotsiaalsete ettevõtete ühiskondliku mõju suurendamisega seotud probleemidele, eriti seoses tööintegratsiooniga.
Lauri Leppik (Eesti) on Tallinna Ülikooli sotsiaal- ja rahvastikupoliitika professor. Lauri uurib vananemise ja sotsiaalpoliitika alal. Tema praegune projekt on SHARE-Uuring tervise, vananemise ja pensionile jäämise kohta Euroopas. Tema uurimisvaldkonnad on järgmised: pensionid, sotsiaalne tõrjutus, seadusandlus, hindamine, ümberjagamine, avaliku korra analüüs, diskonteerimispoliitika ja maksustamine
Aldo Valencia (Mehhiko) on Ühendkuningriigi Northumbria ülikooli Newcastle'i ärikooli abiprofessor. Aldo on konsultant, endine ülemaailmse farmaatsiaettevõtte tooteinnovatsiooni juht, sertifitseeritud juhendaja inimkeskse disaini, äriinnovatsiooni, strateegilise disaini juhitud innovatsiooni töötubade, disainisprintide ja tööseansside valdkonnas hübriidkeskkondades.
Triin Toomesaar (Eesti) on Tallinna Ülikooli kodanikuühiskonna lektor. Tal on riigiteaduste magistrikraad ja ta on juhtinud mitmeid Eesti kodanikuühiskonna organisatsioone üle 10 aasta. Ta on töötanud ka Eesti endise presidendi kodanikuühiskonna nõunikuna.
Teele Pehk (Eesti) on sotsiaalne uuendaja, kes töötab demokraatia innovatsiooni ja kasvujärgsete ühiskondade nimel.
Vastuvõtutingimused
Üldised vastuvõtutingimused
- Bakalaureusekraad või sellele vastav haridustase.
- Inglise keele oskus vähemalt vähemalt B2 tasemel (keeletaseme tõendamiseks sobivaid dokumente vaata: tlu.ee/keeleoskus)
- Elulookirjeldus (CV)
Vastuvõtueksam
- Vastuvõtueksam koosneb kirjalikust osast (projektiplaan) ja suulisest osast (intervjuu). Maksimumpunktide arv on 100 punkti: 50 p kirjalik osa ja 50 p suuline osa.
- Intervjuule pääsevad kandidaadid, kes saavad kirjaliku osa eest vähemalt 35 punkti.
- Vastuvõtulävend on 70 punkti.
Projektiplaani nõuded, intervjuu kirjeldus ja hindamiskriteeriumid on üleval õppekava inglisekeelsel kodulehel.
Intervjuu toimub inglise keeles ja viiakse läbi Zoom keskkonnas (NB! Nõutav on veebikaamera olemasolu). Enne intervjuu toimumist tuleb kandidaadil läbida isikutuvastusprotsess Veriff süsteemi kaudu, milleks on vajalik isikut tõendav dokument. Veriff link saadetakse kandidaadile avalduses märgitud e-mailile.
Peamised hindamiskriteeriumid (mida hinnatakse iga eksamiosa kohta):
- Projektiplaanis hinnatakse tegeliku päriselulise probleemi ja sihtrühma olemasolu ja selgust. Projektiplaanis hinnatakse selle oodatava mõju kirjeldust ühiskonnale/keskkonnale ning ideed plaanitavatest tuluallikatest. Hinnatakse kandidaadi suutlikkust veenvalt näidata, et ta suudab idee ka ellu viia.
- Intervjuul hinnatakse kandidaadi huvi valitud õppekava vastu ja motivatsiooni sellel õppekaval õppida, kandidaadi oskust seostada oma isiksuseomadusi ja varasemaid tööalaseid ja vabatahtlikke tegevusi ning õpinguid valitud õppekavaga. Lisaks hinnatakse erialaseid ja üldteadmisi, inglise keele oskust ning esinemis- ja argumentatsioonioskust.
Kandideerimine
Kandideerida saab läbi sisseastumise infosüsteemi SAIS. Avaldusele tuleb üles laadida projektiplaan, elulookirjeldus (CV) ja inglise keele tõend (kui riigieksami või rahvusvahelise keeleeksami tulemus SAISi avaldusel automaatselt ei kajastu).
Lisainfo
Lisainformatsiooni saamiseks vastuvõtuprotsessi kohta palun pöörduda ülikooli vastuvõtuspetsialisti poole: vastuvott@tlu.ee
Kuhu edasi?
Võimalikud tulevased töökohad:
- Sotsiaalne ettevõtja
- Mittetulundusühingu juht
- CSR juht
- Projektijuht
- Sotsiaalse mõju analüütik
- Äriarendaja
- Kogukonna arendaja
Vilistlaste tagasiside
SEMA program has been a very transformative journey for me as I learnt my core competencies and areas of improvement as well. With the program’s combination of academic understanding and real-world projects and workshops, I received a well-rounded and hands-on experience that gave me the insights on how to bring social change. All the preliminary knowledge, guidance and research needed for my own project setup is provided during this program and of course the journey has been amazing with supportive faculty.
I am Ukrainian and started SEMA in 2021 physically. Next year russian invasion held me in Ukraine with closed borders, so I had to finish the studies in online mode during a war in Ukraine. It was both an extreme and existentially consistent period for me both as an international student and a citizen of a bombed country. I am thankful for an opportunity to make a scientific research in such conditions, and happy to reveal an entrepreneurship and activism for bringing social changes in Ukraine.
Participating in the SEMA program was exactly what I needed to bring my Social Enterprise to the next level. There wasn’t a course in which I didn’t learn anything new… From designing the business model to creating a transmedia marketing plan. All lecturers were involved on a personal level, providing tailored support and thinking out of the box to make every interaction the most valuable experience possible. I did so many cool things thanks to the network I established here, like organizing a professional photoshoot, shooting a brand video, writing an impact report, starting a crowdfunding, and pitching my idea at STARTERtallinn. In fact, there wasn’t an opportunity left unseized to collaborate on my enterprise.
One of the highlights of the Social Entrepreneurship Masters Programme was to participate as a project leader in the LIFE/ELU project. How often do you get the chance to create your own brand video with a team of professionals?! The students were incredibly knowledgeable, skilled, and if course FUN to work with. The result is a highly refined video that I still use almost every day to promote the work of my social enterprise. Obviously that’s what you get when you put a bunch of like-minded individuals together with a team of fluffy alpacas… So thankful for this experience that TLU provided me with!
SEMA program played a crucial role in the creation of Counseling Souls OÜ. It gave wings to my dream of taking my work and expertise of working for Mental Health to global platform. It not only provided me with valuable exposure to internationalization but also gave me the opportunity to train under some of the best professors, who guided the development of a social enterprise focused on improving mental health.
Counseling Souls OÜ- Enhancing Mental Health & Career Guidance across Borders is a social enterprise that provides culturally sensitive and effective educational and counseling services, to people across the world, with especial focus on migrants, expatriate issues, trauma, those at risk of leaving education and training early or at risk of social exclusion.
“I applied to the Tallinn University Master’s Degree in Social Entrepreneurship course after completing an online course of Social Entrepreneurship in the University of Oxford – Department for Continuing Education. I decided to undertake the short online course when Covid-19 pandemic started and it certainly grew my interest in the field of which I did not previously have a great deal of knowledge.
When I came across the detailed overview of the Tallinn University Master’s Degree in Social Entrepreneurship, I knew that was the next step to take in my academic journey. One of the key elements that I was very impressed by was the variety of practical and theoretical courses offered during the two years of studies. Another important factor was that the lecturers of the degree have such different backgrounds and most of them are leaders in highly performing institutions across all the sectors.
As Covid-19 pandemic was then still very present when the studies commenced, the lectures and seminars were quickly adapted to take an online format. This form of degree studies gave an opportunity for all the students to better manage their time and find the work-study-life balance that best suited them. Estonia is globally recognised for the digital competences of its population and it translated very clearly to the setting of the online degree studies – not only the students were able to successfully participate in lectures and seminars, but we were also learning to use a number of important programs.
From business development models, and project management to open innovations systems, and civil society and social innovations we gained valuable theoretical and practical competences that most of the students were able to use directly in their professional lives. Additionally, we were challenged to hands-on courses that gave us real-life experience in writing a project and applying for local or international funding for it, participating in a hackathon with our own business ideas and later organising one for youth, and conducting large scale surveys and interviews for data collection for the masters thesis.
Having graduated the SEMA course successfully, I have not only already gained valuable experience assisting the management of a global scale non-profit organisation, working as a junior researcher for a project that partnered with Tallinn University, and participated as a social entrepreneurship advisor on several start-ups, but am now able to confidently pursue a career in other fields with a positive environmental and societal impact that are increasing globally in the labor market.”
Võta ühendust!
Lisainformatsiooni saamiseks vastuvõtuprotsessi kohta palun pöörduda ülikooli vastuvõtuspetsialisti poole: vastuvott@tlu.ee
Lisainformatsiooni saamiseks õppekava kohta palun pöörduda õppenõustaja poole:
Tamara Statsenko
E-post: yti-ope@tlu.ee
Telefon: 6409 445
Miks ühiskonnateaduste instituut?
Ühiskonnateaduste instituudil on suur õpilaskond ning palju rahvusvahelisi õppejõude. Instituut pakub ideaalset keskkonda sotsiaalse ettevõtluse õppimiseks.
Instituudi õppetööväline akadeemiline elu
Arenguvõimalusi jagub ka loenguväliseks ajaks. Aktiivsematel on võimalik ka ise käed külge panna ja omandada praktilisi kogemusi kas ülikooli üliõpilaskonnas, instituudi üliõpilasesinduses Civitas või ka mõne uurimisprojekti meeskonnas.
Jälgi meid Facebookis, leheküljel "TLÜ ühiskonnateaduste instituut”, kus jagame kõiki olulisi sündmusi ja uudiseid, mis puudutavad TLÜ ühiskonnateaduste instituuti.
Arendusmaratonid, loomekeskused, inkubaatorid, eelinkubaatorid
Julgustame oma üliõpilasi projekti ideedega osalema häkkimismaratoni üritustel, ideelaatadel ja erinevate loomekeskuste programmides. Ka Tallinna Ülikool organiseerib sarnaseid üliõpilaste loovarengut ja ettevõtlikkust edendavaid üritusi. Meie ELU ainekursused pakuvad erilisi võimalusi uute ideede arendamiseks koostöös väga erinevate erialade üliõpilastega.
Sotsiaalse ettevõtluse kursus suveülikooli raames
Rahvusvaheline suveülikool toimub alates 2006. aastast. Juulikuus pakutav 3-nädalane programm ühendab endas mitmesuguseid kursusi, rikkalikku ja mitmekesist kultuuriprogrammi ning meelitab osalejaid kogu maailmast. Lisaks erinevatele ühiskondlikele sündmustele külastavad osalejad muuseume, ajaloolisi paiku, kultuurilise tähtsusega kohtasid ning näevad nädalavahetuse väljasõitudel erinevatesse paikadesse Eesti loodust. Tallinna Ülikooli suveülikool pakub samaaegselt nii teaduslikku lähenemist kui pingevaba õhkkonda, õppetööd koos Eesti kultuuri tundmaõppimisega.
KURSUS: SOTSIAALSED ETTEVÕTTED: KASUTADES OMA LOOVUST JA TUNDLIKKUST
Kursuse eesmärgiks on pakkuda üliõpilastele süstemaatilist arusaamist sotsiaalsetest ettevõtetest, soodustamaks haavatavate inimeste jätkusuutlikku kaasamist ühiskonda, ühendades ettevõtlusoskusi sotsiaalse vastutustundega.
Kursuse läbimisel omandab üliõpilane teadmised sotsiaalsete ettevõtete omadustest, suudab ühendada äritegevuse ja ühiskondliku aspekti ning tema paranenud ametialased oskused võimaldavad äriarenduse ja turunduse meetodeid kasutada sotsiaalsete ettevõtete loomiseks.
Kursuse raames loovad üliõpilased omaenda sotsiaalsete ettevõtete plaani, ühendades oskusi ja teadmisi erinevatelt erialadelt. Ainekursusel täies mahus osalemise ja ülesannete täitmise korral saab üliõpilane 4 ainepunkti ja kursuse läbimist tõendava tunnistuse.
Eriala omandamist toetav õppekeskkond
Õppimist toetab ka laiem keskkond. Näiteks asub ülikoolis uus raamatukogu-õpikeskus, kus on võimalik segamatult koolitööle pühenduda hiliste öötundideni välja. Lapsevanematest tudengitel on võimalus jätta oma võsukesed lastetuppa.
Tee kaasa virtuaaltuur ülikooli linnakus.
Loenguteväline tudengielu on üldiselt organiseeritud instituutide siseselt, kuid huvilistel on igal ajal võimalik külastada näiteks filmipaviljoni, terviserada ja muid meelepäraseid kohti kampuses. Kogu ülikooli linnak on kaetud tasuta wifi-võrguga. Õppides (kesklinnas paiknevas) Tallinna Ülikoolis saab ühtlasi aktiivselt osaleda ka pealinna väga vilkas kultuurielus.
Sarnased erialad
Inimõigused digitaalses ühiskonnas
Ühiskonnateaduste instituut
Inimõigused digitaalses ühiskonnas tegeleb uute arengute ja väljakutsetega õigussüsteemis ja ühiskonnas, mis on tekkinud seoses üha suureneva digitaliseerumisega.
Sotsiaaltöö
Ühiskonnateaduste instituut
Sotsiaaltöö magistriõppekava eesmärk on kujundada tuleviku sotsiaaltöötajaid, kes mitte ainult ei tunne sotsiaaltöö teooriaid ja meetodeid, vaid on ka pädevad neid rakendama praktilise sotsiaaltöö erinevates valdkondades, sotsiaaltöö arendamisel ja juhtimisel. Meie eesmärk on arendada praktikuid, kes on kindlalt juurdunud sotsiaaltöö eetilistesse põhimõtetesse ning suudavad neid järgides paindlikult ja tõhusalt tegutseda erinevates olukordades.